Franța va introduce radare cu inteligență artificială

Începând cu 2025, autoritățile franceze intenționează să implementeze un nou sistem de radare de viteză dotate cu Inteligență Artificială (AI), menit să detecteze mai eficient încălcările regulilor de circulație.

Proiectul, parte a strategiei guvernamentale de îmbunătățire a siguranței rutiere, este finanțat cu aproximativ 46 de milioane de euro și va crește numărul radarelor de pe drumurile publice de la 4.000 la 4.160.

Franța
SURSA FOTO: Dreamstime

Cum vor funcționa noile radare AI?

Noile echipamente vor fi amplasate strategic pe arterele principale și pe drumurile naționale și vor contribui la monitorizarea nu doar a vitezei, ci și a altor reguli de siguranță rutieră. Radarele dotate cu AI vor putea detecta abateri precum lipsa centurii de siguranță și utilizarea telefonului mobil la volan. Camerele sunt montate în puncte fixe, multe dintre ele fiind invizibile de pe carosabil, ceea ce descurajează încălcarea legilor rutiere.

Potrivit informațiilor oficiale, aceste noi măsuri au fost incluse în anexele proiectului de buget al Franței și reflectă angajamentul autorităților de a crește siguranța rutieră și de a reduce incidentele cauzate de neatenție și viteza excesivă.

„Radarele de ultimă generație vor îmbunătăți controlul rutier și vor descuraja pe șoferi să comită nereguli”, au subliniat reprezentanții autorităților franceze.

inteligenta artificiala
SURSA FOTO: Dreamstime

Controverse și reacții din partea sindicatelor auto

Noile dispozitive au stârnit reacții mixte în rândul opiniei publice și al sindicatelor auto. Un sindicat auto a acuzat autoritățile franceze că scopul real al acestor dispozitive este mai degrabă unul financiar decât de siguranță rutieră.

Reprezentanții sindicatului susțin că guvernul se folosește de aceste radare pentru a crește veniturile din amenzile aplicate șoferilor.

De asemenea, se precizează că șoferii care încalcă simultan două reguli, cum ar fi viteza excesivă și nepurtarea centurii de siguranță, vor fi sancționați de două ori, suma totală a amenzilor putând ajunge la 270 de euro.

Sindicatele auto consideră că aceste noi măsuri nu aduc un plus semnificativ în siguranța rutieră, ci doar sporesc presiunea financiară asupra contribuabililor.

Deși scopul declarat al autorităților este de a îmbunătăți comportamentul în trafic, criticii proiectului susțin că radarele sunt mai degrabă o măsură de supraveghere fiscală decât una de protecție a vieții șoferilor și pietonilor.