Un proiect de Ordonanță care va deveni literă de lege anul acesta schimbă semnificativ regulile după care se desfășoară jocurile de noroc în România. Ca urmare a modificărilor, statul ar urma să încaseze sume suplimentare din fiscalizarea domeniului, în timp ce activitățile evazioniste vor fi mai ușor de depistat și contracarat, arată Odeta Nestor, președintele Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc.

O schimbare importantă care a fost deja pusă în practică este recalificarea fiscală a jocului de poker. Astfel, din august 2013, jocul nu mai este tratat ca un sport, ci este văzut ca joc de noroc. În aceste condiții, arată Odeta Nestor, cluburile de poker sunt obligate să obțină o licență de la ONJN, lucru pe care l-au făcut deja un număr de 13 operatori din domeniu. Foarte aproape de a deveni literă de lege sunt și mai multe schimbări care vizează mediul online și care își propun să stimuleze investițiile operatorilor străini în acest domeniu. Noile reglementări introduc, de asemenea, câteva noi categorii de jocuri și încearcă să mărească baza impozabilă, în așa fel încât statul să poată încasa sume mai mari din fiscalizarea domeniului. Pe de altă parte, în urma schimbărilor de natură legislativă vor avea de câștigat și jucătorii. 

„Concret, se elimină taxele din sarcina jucătorilor pentru anumite categorii de jocuri (în mod special jocurile de noroc on-line și cele land-based, pentru care nu se putea stabilii câștigul jucătorilor), acestea revenind exclusiv operatorilor. Așadar, practic, măsurile luate la nivelul de taxare al operatorilor nu ar avea de ce să influențeze în vreun fel anume apetitul de joc. Acesta este posibil să se păstreze constant sau chiar să înregistreze creșteri“, explică pentru Capital, șeful Oficiului pentru Jocuri de Noroc.

Publicitate reglementată . Anunțuri dure, ca pe pachetele de țigări

Noile prevederi vin cu surprize și în ceea ce privește modalitatea prin care operatorii de jocuri de noroc își vor putea promova afacerea. Măsurile încearcă să limiteze efectele nocive ale jocurilor de noroc, în primul rând dependența.

„Printr-o altă modificare propusă, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc încearcă să limiteze reclama la jocurile de noroc (în special la cele neautorizate în România) prin obligarea organizatorilor să obțină un aviz de la Comitetul de supraveghere al Oficiului. Această prevedere este în concordanță cu principiile instituite la nivel național referitoare la protecția minorilor (sens în care Comitetul de supraveghere va analiza reclamele la jocurile de noroc și va impune respectarea orelor de difuzare a acestora, precum și a modului de afișare a reclamelor stradale – la distanță de școli, licee și alte instituții de învățământ), a persoanelor dependente precum și respectarea tuturor principiilor inserate în OUG nr. 77/2009, respectiv: protecţia minorilor și a persoanelor dependente, asigurarea integrității și transparenței tuturor operațiunilor, prevenirea și combaterea activităţilor infracţionale în domeniu. Oficiul va solicita instituirea unui anunț ca și în cazul pachetelor de țigarete, legat de dependența față de jocurile de noroc“, a mai spus Odeta Nestor.

 1,5 milioane de euro: este valoarea amenzilor aplicate de ONJN în 2013 în urma celor 2.000 de controale pe care le-a efectuat la agenții din domeniu 

 

 

Odeta Nestor: Zona neagră și gri vor fi mai mult decât atinse de noile reguli

Capital: Cum este afectată industria de recentele schimbări şi care credeţi că va fi impactul asupra jucătorilor?
Odeta Nestor: Industria de profil nu va fi afectată într-un mod negativ, modificările operate fiind gândite cu menirea de a ajuta piața, și nu de a o împiedica. Precizăm că toate modificările legislative propuse au fost discutate în Consiliul Consultativ de pe lângă ONJN (organism din care fac parte toate asociațiile de profil din industria națională a jocurilor de noroc) și au fost însușite și transpuse în norma legală ca urmare a discutților argumentate de ambele părți. Zona neagră și gri vor fi mai mult decât „atinse“, dorim să credem, chiar eliminate, printr-o legislație clară, neinterpretativă și printr-un control riguros al ONJN.

Capital:Care sunt cele mai importante modificări intrate în vigoare și ce schimbări urmează?
ON:
În luna august a anului 2013, Guvernul a decis că poker-ul este joc de noroc, și nu sport. În baza acestor modificări legislative, cluburile de poker nu mai pot funcționa în baza înscrierii ca membre ale Federației Sportive Naționale de Poker, ci trebuie să-și depună dosarul în vederea licențierii la ONJN. Până la apariția acestei reglementări, bugetul de stat a înregistrat pierderi semnificative, cluburile de poker neavând nicio obligație de plată a unor taxe și impozite pentru organizarea de jocuri de noroc. Există, de asemenea, o serie de modificări care nu au fost încă transpuse în practică. Vă putem spune  că ele vizează următoarele aspecte:
– Modificarea condițiilor prin care o persoană juridică, constituită legal în UE, poate fi organizator de jocuri licențiat în România, precum și posibilitatea ca un organizator de jocuri, altul decât C.N. Loteria Română S.A. să fie licențiat și să exploateze pariuri mutuale atât pe teritoriul național, cât și în mediul on-line;
– Modificări de natură fiscală, ce vor avea ca efect creșterea nivelului de încasare bugetară, prin extinderea bazei impozabile și prin dezvoltarea estimată a activității de jocuri on-line și a operațiunilor land-based;
– Modificarea condițiilor privind licențierea operatorilor economici care vor exercita supravegherea și raportarea jocurilor de noroc on-line și introducerea unor noi categorii de jocuri: pariurile în contrapartidă on-line, cluburile de poker, jocurile de noroc temporare.

Capital: Considerați că este o legislație care respectă întocmai rigorile europene?
ON:
Având în vedere sesizările Comisiei Europene, prin care se atrage atenția asupra lipsei de coerență a cadrului juridic românesc privind jocurile de noroc, proiectul de ordonanță la care lucrăm propune reglementări legislative care să evite încălcarea prevederilor Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene, dar în același timp să servească intereselor consacrate prin monopolul de stat în domeniul jocurilor de noroc.