De altfel, transportul rutier generează cea mai însemnată proporție de emisii de gaze cu efect de seră.
Astfel, obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon sunt de 37,5% pentru autoturisme noi și 31% pentru camionete noi până în 2030.
Citeşte şi: Atenție, șoferi! Se limitează viteza! Toate mașinile din România vor fi așa
„Producătorii ale căror emisii medii depășesc limitele impuse vor trebui să plătească o taxă pe emisiile în exces până în 2023, Comisia Europeană va trebui să evalueze dacă aceste taxe vor putea fi folosite pentru a finanța tranziția către o mobilitate bazată pe emisii reduse de carbon și suportul acordat dezvoltării competențelor angajaților din sectorul autovehiculelor”, arată un comunicat al Parlamentului European.
Textul necesită adoptarea de către Consiliu înainte de publicarea în Jurnalul Oficial.
Măsurile sunt pentru a adresa impactul social al tranziției spre emisii reduse de carbon, arată comunicatul.
Vor avea totodată loc acțiuni pentru realizarea unor metodologii complete de analiză a ciclului de viață a emisiilor.
„Eurodeputații și miniștrii UE au convenit asupra unui obiectiv mai strict (37,5%) de reducere a emisiilor pentru întregul parc de autoturisme noi de la nivelul Uniunii, față de obiectivul de 30% propus de Comisie”, arată comunicatul.
Reglementările prevăd de asemenea un obiectiv de reducere a emisiilor de dioxid de carbon de 31% pentru vehiculele utilitare ușoare până în 2030.
“Parlamentul a luptat pentru protejarea integrității mediului și pentru beneficii reale pentru cetățenii europeni în domeniul sănătății, al protecției consumatorilor și al inovației. Am finalizat această legislație în ciuda opoziției puternice din partea industriei autovehiculelor și a anumitor state membre care au refuzat să recunoască oportunitățile care rezultă dintr-un obiectiv mai ambițios”, a declarat raportorul Miriam Dalli (S&D, Malta).
Noile reglementări prevăd realizarea unor analize complete ale ciclului de viață a emisiilor la nivel european. Comisia trebuie să evalueze, până cel târziu în 2023, posibilitatea de a elabora o metodologie comună la nivelul Uniunii pentru evaluarea și raportarea consecventă a datelor privind emisiile.
„Dacă este cazul, vor fi propuse noi reglementări”, arată comunicatul.
Transporturile sunt singurul sector european care nu a înregistrat reduceri semnificative ale emisiilor de gaze cu efect de seră din 1990.
Date de la Agenția Europeană de Mediu arată că, din toate mijloacele de transport din UE, transportul rutier generează cea mai însemnată proporție de emisii de gaze cu efect de seră (72,9 % în 2016) și este responsabil de aproximativ 20% din totalul emisiilor la nivel european.