ANAF propune modificări la ordinul privind contractele de locațiune
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe 9 decembrie un proiect de modificare a ordinului președintelui ANAF nr. 114/2019. Propunerile vizează clarificarea procedurilor pentru înregistrarea contractelor de locațiune, precum și introducerea unor noi obligații pentru contribuabili.
Conform proiectului, procedura de înregistrare a contractelor de locațiune a fost detaliată pentru a stabili cine are obligația de a realiza această înregistrare. În cazul bunurilor deținute în comun, responsabilitatea revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal, desemnat prin contractul de închiriere sau actul adițional.
Proiectul introduce și un nou model pentru „Cererea de înregistrare a contractelor de locaţiune”, adaptat la noile cerințe. De asemenea, este stabilit un termen unic pentru depunerea cererilor de înregistrare: în cel mult 30 de zile de la semnarea contractului sau de la modificarea acestuia.
Modificări ale termenelor de înregistrare
Conform anexei nr. 1 din proiect, contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor personale sunt obligați să înregistreze contractele și modificările acestora în termen de 30 de zile. Această prevedere este aliniată cu art. 83 alin. (6) din Codul fiscal.
Anterior, termenul de înregistrare era stabilit prin art. 120 alin. (61) din Codul fiscal și prevedea o dată fixă, respectiv 25 mai pentru contractele deja în derulare. Noua reglementare uniformizează termenul de înregistrare pentru toate situațiile.
„Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art.83 alin.(6) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.”
Reguli speciale pentru bunurile deținute în comun
Proiectul clarifică situația în care un bun este deținut în comun de mai multe persoane. Conform modificărilor propuse, obligația de înregistrare revine persoanei desemnate în contractul de locațiune. Dacă nu este specificată o astfel de persoană, obligația revine proprietarului sau uzufructuarului.
O prevedere importantă menționează că noile reguli nu se vor aplica retroactiv contractelor deja în derulare la 1 ianuarie 2025. Acestea rămân guvernate de regulile în vigoare la momentul înregistrării inițiale.
Modificările propuse prin acest proiect vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025.