Ministerul Transporturilor a propus un proiect de hotărâre de guvern care vizează eliminarea dreptului Registrului Auto Român de a verifica funcționarea tahografelor, acestea fiind dispozitivele care înregistrează cursele fiecărui șofer implicat în transportul de mărfuri sau persoane. Potrivit proiectului, verificarea acestor sisteme ar urma să fie realizată de către firme acreditate în acest sens.
Registrul Auto Român (RAR) nu va mai avea competența de a verifica corectitudinea funcționării tahografelor, însă va continua să fie autoritatea responsabilă cu acreditarea societăților comerciale care vor prelua aceste operațiuni. Aceasta este cel puțin intenția Ministerului Transporturilor, care a lansat proiectul de hotărâre de guvern în consultare publică.
Ce este tahograful?
Tahograful este un dispozitiv de dimensiuni comparabile cu cele ale unui radio obișnuit, proiectat pentru a fi instalat pe autovehicule pentru a indica și înregistra automat datele referitoare la curse și timpul de lucru al fiecărui șofer. Din data de 1 ianuarie 2007, montarea tahografului digital a devenit obligatorie pentru toate vehiculele nou înmatriculate.
Potrivit legislației Uniunii Europene, nu doar vehiculele cu o greutate de peste 7,5 tone sunt obligate să fie echipate cu tahografe digitale, ci și cele ușoare, cu o greutate de peste 2,5 tone.
Proiectul Ministerului Transporturilor vizează „modificarea Hotărârii Guvernului nr. 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză”.
„Activitatea de inspecție a tahografelor se efectuează de către operatori economici autorizați de către RAR, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute”.
„Eliberarea de către RAR a autorizației tehnice pentru operatorii economici este condiționată de asigurarea cerințelor de obiectivitate și neutralitate din reglementările tehnice, iar în cazul operatorilor economici și de existența unei abilitări din partea producătorului tahografelor ori a unui reprezentant al acestuia, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute”.
„Operatorii economici autorizați trebuie să țină evidența operațiunilor efectuate asupra tahografelor, a datelor stabilite în reglementările tehnice prevăzute și a declarațiilor de conformitate eliberate”.
„Operatorii economici autorizați trebuie să notifice RAR datele electronice de securitate utilizate, precum și informațiile necesare privind datele electronice de securitate utilizate”.
Ce se schimbă?
Scopul proiectului de act normativ este de a clarifica și simplifica unele proceduri prevăzute în Hotărârea de Guvern nr. 899/2003.
Potrivit notei de fundamentare, modificările prevăzute în actul normativ vizează „eliminarea posibilității Registrului Auto Român (RAR) de a efectua inspecții ale tahografelor și ale limitatoarelor de viteză, menținându-se această activitate numai pentru operatorii economici autorizați în acest scop de Registrul Auto Român (RAR)”.
Sursa citată mai precizează că un alt obiectiv este „extinderea posibilității certificării tahografelor noi și de către operatorii economici autorizați de Registrul Auto Român (RAR) pentru activitatea de instalare a tahografelor”.