Cercetătorii propun un altfel de semafor pentru viitorul ipotetic al unei mașini autonome. Iată care este soluția avansată de o echipă de oameni de știință de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord.
Se schimbă semafoarele? În ciuda afirmațiilor unor companii, mașinile autonome nu sunt tocmai pregătite să iasă pe drumuri prea curând. În plus, este clar că vehiculele complet autonome (AV) nu vor prelua niciodată călătoriile de zi cu zi.
Cu toate acestea, specialiștii în urbanism din SUA vor să se asigure că un astfel de viitor ar putea fi nu doar sigur, ci și eficient. Potrivit unei echipe de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, o soluție ar putea fi schimbarea designului semafoarelor, vechi de peste un secol, scrie Popsci.
Semafoarele datează din anii 30
Omniprezența fazelor roșu-galben-verde ale semaforului nu este doar o coincidență. De fapt, acestea sunt codificate pe baza unui acord internațional care datează din 1931. De atunci, clasicele semafoare au ajutat generații la rând de șoferi și pietoni.
Echipa de la Universitatea din California susține că AV-urile ar putea cre oportunității pentru condiții de drum mai bune. Sau, cel puțin, ar putea beneficia de unele ajustări de infrastructură.
Anul trecut, cercetătorii conduși de profesorul asociat de inginerie civilă, de construcții și de mediu Ali Hajbabaie au creat un model computerizat pentru modelele de navetă în oraș, care a indicat că șofatul zilnic s-ar putea îmbunătăți cu un aflux considerabil de AV-uri.
Hajbabaie și colegii săi cred că aceste vehicule s-ar putea coordona, ipotetic, dincolo de simplele schimbări de intersecție, pentru a ajusta variabile precum viteza și timpii de pauză.
Se introduce a patra culoare: lumina albă!
Pentru a valorifica aceste beneficii, ei au propus introducerea unei lumini „albe” la semafoare. În acest scenariu, faza „albă” se activează ori de câte ori suficiente AV-uri interconectate se apropie de o intersecție.
Odată aprinsă, faza le indică șoferilor din apropiere că ar trebui pur și simplu să urmeze mașina (AV sau clasică) din fața lor, în loc să încerce să anticipeze ceva de genul timpului de trecere a luminii galbene la roșu.
În plus, o astfel de interconectivitate ar putea comunica cu sistemele de semnalizare din trafic pentru a determina când este cel mai bine pentru pietoni, indicând „Traversați” și „Nu traversați”.
O astfel de schimbare ar putea reduce congestionarea intersecțiilor cu cel puțin 40%
Pe baza modelării lor, se pare că o astfel de schimbare ar putea reduce congestionarea intersecțiilor cu cel puțin 40%, în comparație cu software-ul actual de optimizare a sistemului de trafic. În plus, acest lucru ar putea îmbunătăți durata generală a călătoriei, eficiența consumului de combustibil și siguranța.
Cei preocupați de ideea stresantă a luminilor confuze și incolore la semafoarele existente, nu trebuie să-și facă griji – „albul” este doar un substitut teoretic, până când autoritățile de reglementare vor decide ceva mai clar.
„Trebuie făcute și alte cercetări pentru a găsi cea mai bună culoare/indicație”, scrie Hajbabaie. „Orice indicație/culoare poate fi folosită, atâta timp cât nu se asociază cu un mesaj existent și nu creează confuzie”, explică el.
Cea mai recentă concluzie
Acest model inițial a avut o limitare destul de evidentă: nu a luat în considerare pietonii.
Anul următor, echipa lui Hajbabaie și-a actualizat modelul computerizat de semafor în patru faze pentru a ține cont de acest factor crucial în traficul urban. Potrivit noilor lor rezultate, publicate în Computer-Aided Civil Infrastructure and Engineering, cercetătorii au stabilit că, chiar și cu oamenii care merg mai mult pe jos, o a patra lumină suplimentară ar putea reduce întârzierile la intersecții cu până la 25% față de nivelurile actuale.