Șoferii vor achita rovinieta în funcție de kilometrii parcurși

Conform unui act oficial, începând din 2026, șoferii români vor achita o rovinietă în funcție de numărul de kilometri parcurși. Ministerul Transporturilor a prezentat mai multe propuneri referitoare la noile tarife care vor fi implementate în următorii doi ani.

Uniunea Europeană a adoptat Directiva (UE) 2019/520 a Parlamentului European și a Consiliului la data de 19 martie 2019. Aceasta abordează aspecte legate de interoperabilitatea sistemelor de taxare rutieră electronică și facilitează schimbul transfrontalier de informații cu privire la neplata taxelor rutiere în cadrul Uniunii. Textul acesteia poate fi citit aici.

În această situație, Guvernul de la București a adoptat un proiect de lege privind implementarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale pentru toate categoriile de vehicule înmatriculate, inclusiv cele destinate transportului de persoane și transportului de mărfuri cu o masă totală maximă autorizată de 3,5 tone sau mai mică.

TollRO va fi implementat din 1 ianuarie 2026

Noile tarife, sub numele de TollRO, vor fi implementate începând cu 1 ianuarie 2026. Această taxă se stabilește pe baza unui tarif unitar și a distanței parcurse pe un segment de drum exprimată în unități întregi de kilometri.

Contribuabilii vor achita taxa înainte de utilizarea rețelei de drumuri naționale din România. Aceasta este structurată în funcție de perioada de utilizare. Cuprinde variantele de o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni.

Tariful zilnic nu va depăși 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pentru 10 zile nu va depăși 12% din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu va depăși 19% din tariful pentru 12 luni, iar tariful pentru două luni nu va depăși 30% din tariful pentru 12 luni. Nivelul rovinietei va fi aprobat printr-un ordin emis de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Compania de drumuri a lansat o licitate

Astfel, CNAIR a demarat pregătirile și a inițiat o licitație pentru achiziționarea unui sistem de tarifare care să se conformeze în mod precis directivei menționate anterior, facilitând astfel impunerea unei taxe șoferilor în funcție de distanța parcursă.

„Noul sistem de tarifare va îngloba atât un mod de tarifare având la bază perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time-based) pentru autoturisme, autobuze, autocare şi autovehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) ≤ 3,5 tone cât şi un mod de tarifare în funcţie de distanţa parcursă (distance-based) pentru autovehiculele de transport marfă cu MTMA > 3,5 tone.

Totodată, în cazul autoturismelor, autobuzelor, autocarelor şi autovehiculelor de transport marfă cu (MTMA) ≤ 3,5 tone se va aplica şi un tarif de trecere (peaj) pentru utilizarea podurilor, tunelurilor şi trecătorilor de munte”, a transmis Compania de Drumuri.

Aceeași lege vine și cu o taxă de poluare

Conform aceleiași legi, mașinile cu normă de poluare Euro 6 vor beneficia de cele mai mici tarife. Propunerea Ministerului Transporturilor prevede, de exemplu, o creștere a tarifului pentru rovinietă valabilă un an pentru mașinile Euro 6. Aceasta ar crește de la 28 de euro, cât este în prezent, la aproximativ 39 de euro. Asta ar însemna o creștere de aproape 40%. Această creștere va fi implementată gradual începând cu 2026 și până în 2035. În 2035, va atinge un nivel estimat la 46,5 euro, reprezentând o majorare de aproximativ 66% față de nivelul actual.

Newsweek a relatat că, începând cu decembrie 2023, șoferii de camioane cu o greutate de peste 7,5 tone din Germania plătesc „LKW Maut”, o taxă de drum, în funcție de clasa de emisii de CO2 a vehiculului. Comparativ cu taxa actuală, prețul crește cu 83%, iar în medie, fiecare camion de tip „TIR” va suporta o suprataxă de aproximativ 200 de euro pe tonă de CO2.

România, cel mai probabil, va adopta o taxă similară pe poluare. În orice caz, cei peste 100.000 de șoferi de camioane români care călătoresc în Germania vor fi supuși acestei taxe.