De la 1 martie 2020, sute de mii de şoferi vor fi obligaţi să plătească o nouă taxă. Totul are legătură cu gradul de poluare al autoturismului, însă sunt anunţate şi unele măsuri de sprijin pentru familiile aflate în dificultate.
Primarul general al Capitalei a nemulţumit mulţi bucureşteni, dar şi persoane care tranzitează Capitala, după anunţarea introducerii vinietei „Oxigen”. Ca să vină totuşi în ajutorul locuitorilor din Bucureşti, Firea anunţă şi un program de sprijin pentru familiile care au maşini vechi, precum non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, în special pentru cazurile sociale.
„Mașinile non-Euro, 1 si 2 nu vor mai avea acces în centrul Capitalei, Euro 3 vor trebui să platească vinieta. Aceasta este prima etapă a programului. Pentru familiile care au mașini non-Euro, 1 sau 2, care nu mai pot să intre în centru – sunt și unele cazuri sociale, vom discuta cu fiecare familie în parte”, a declarat primarul general pentru Antena 3.
Gabriela Firea a precizat că Primăria are în vedere un sprijin concret pentru reînnoirea maşinii, adică nu vor fi ajutate familii care au deja mai multe maşini.
„Doar dacă este singura mașina care ajuta familia sa se deplaseze – poate au probleme sau vulnerabilități, vom vedea cum putem să sprijinim să facă un buy-back și să schimbe acea mașina. Un sprijin concret pentru reînnoirea mașinii”, a explicat primarul Capitalei.
De când se aplică vinieta în Bucureşti
Gabriela Firea, a anunţat pe 9 decembrie că aplicarea propriu-zisă a vinietei „Oxigen” va începe de la 1 martie 2020. Ea a menţionat că această taxă trebuia aplicată de la 1 ianuarie 2020, însă cetăţenii trebuie să fie mai bine informaţi, să înţeleagă beneficiile acestui program, aşa că a decis ca lunile ianuarie şi februarie să fie dedicate informării şi conştientizării acestui demers.
„Cetăţenii trebuie să fie mai bine informaţi, să înţeleagă beneficiile acestui program. Am luat hotărârea împreună cu Direcţia Transporturi ca lunile ianuarie şi februarie să fie dedicate informării şi conştientizării acestui program, ce ajută la combaterea poluării şi diminuarea traficului, şi din martie să începem aplicarea propriu-zisă. (…) Nu e vorba de o derogare, ci e normal ca populaţia să înţeleagă rolul acestui proiect foarte necesar”, a arătat Firea, la un Comandament privind traficul în Capitală.
Ea a spus ca vinieta „Oxigen” se va putea procura de oriunde foarte uşor, atât prin SMS, cât şi online de pe site-ul Administraţiei Străzilor sau de la benzinării.
Care sunt costurile vinietei „Oxigen”
Proprietarii mașinilor cu norme de poluare inferioare Euro 4 sunt obligați să cumpere vinieta și au restricţii de a intra în zona centrală a Capitalei de luni până vineri. Mașinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în Bucureşti de la 1 ianuarie 2022, respectiv din 2024 pentru cele Euro 3. Sunt exceptate de la plata vinietei scuterele şi motocicletele, precum şi autovehiculele Euro 3 care funcţionează cu GNL, GNC şi GPL.
Costurile pentru cei care îşi vor achiziţiona vinieta sunt următoarele:
Non-Euro – 15 lei pentru o zi, 300 de lei/lună sau 1.900 de lei pentru un an
Euro 1 – 15 lei pentru zi, 250 de lei/lună sau 1.700 de lei pentru un an
Euro 2 – 15 lei pentru zi, 200 de lei/lună sau 1.500 de lei pentru un an
Euro 3 – 5 lei pentru o zi, 100 de lei/lună sau 700 de lei pentru un an
Euro 4 – 5 lei pentru o zi, 80 de lei/lună sau 500 de lei pentru un an