Ce este certificatul de atestare fiscală?

Pentru a participa la anumite activități economice, poate fi necesar să se dovedească conformitatea fiscală prin intermediul certificatului de atestare fiscală. Acest document furnizează o imagine clară și actualizată a situației fiscale a contribuabilului, evidențiind îndeplinirea obligațiilor sale, cum ar fi plata impozitelor și a contribuțiilor.

Certificatul de atestare fiscală poate fi necesar în diverse contexte, precum tranzacții imobiliare sau comerciale, participarea la licitații publice sau încheierea unor relații de afaceri. Acesta reflectă situația fiscală a contribuabilului la momentul emiterii.

Certificatele de atestare fiscală sunt emise de către ANAF pentru obligațiile față de bugetul central sau pentru taxele și impozitele locale datorate unităților administrativ-teritoriale. Solicitarea poate fi depusă prin Spațiul Privat Virtual (SPV), la registratura organului fiscal competent sau prin poștă cu confirmare de primire. Certificatul se eliberează doar la cerere, iar termenul legal pentru emiterea acestuia este de maximum 5 zile lucrătoare de la depunerea solicitării.

Cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală va fi acceptată doar dacă este depusă de către contribuabilul în cauză, autoritățile sau instituțiile publice competente, ori de către deținătorii de titluri de participare într-o societate comercială.

Cu toate acestea, documentul poate fi solicitat și de orice altă persoană fizică sau juridică, dar numai în cazul în care se prezintă un acord scris din partea contribuabilului. De asemenea, în cadrul unei proceduri succesorale, notarul public are dreptul de a solicita eliberarea acestui certificat pentru persoana fizică implicată în proces.

anaf
SURSA FOTO: Ilona Andrei / G4Media

Actele necesare pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală

Potrivit The Legal Badger, persoanele juridice vor avea nevoie de:

  • cerere tip, completată cu numărul de telefon;
  • copie C.I/B.I. și împuternicire pentru persoana delegată;
  • certificatul de înregistrare fiscală în copie;
  • documentele contabile relevante.

Persoanele fizice vor avea nevoie de:

  • cererea tip;
  • actul de identitate al proprietarului, în copie;
  • împuternicire în original sau copie legalizată, dacă este cazul;
  • documentele de identitate ale împuternicitului.

Persoanele fizice care depun aceste documente trebuie să prezinte cartea de identitate în original, mai precizează sursa citată.

Certificatul de atestare fiscală reflectă situația obligațiilor fiscale și a altor obligații bugetare individualizate în titluri executorii, conform evidențelor fiscale de la data solicitării, inclusiv restanțele până la ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii.

Valabilitatea certificatului de atestare fiscală variază în funcție de tipul contribuabilului. Pentru persoanele juridice, certificatul este valabil 30 de zile de la data emiterii, iar pentru persoanele fizice, perioada de valabilitate este de 90 de zile.