Anul acesta, acciza la mia de țigarete va fi de aproape 626 lei, urmând să crească din nou, etapizat, la aproape 673 lei în 2024, la 688 lei în 2025 și aproape 719 lei din anul 2026, potrivit noilor măsuri fiscale.
Acest lucru înseamnă noi scumpiri ale produselor din tutun, chiar dacă sunt cele mai scumpe din regiune.
Cu cât se vor scumpi țigările?
Scumpirea va fi de cel puțin 1–1,5 lei pe pachet, fără a pune la socoteală costurile cu materia primă și cele de producție, care, la rândul lor, se vor mări ca urmare a creșterii accizelor la carburanți și a creșterii prețurilor la energie, au declarat surse apropiate discuțiilor pentru Adevărul. De asemenea, nu putem uita de costurile cu forța de muncă, mai ales că guvernanții intenționează să majoreze salariul minim la 3.300 de lei din toamnă.
În medie, un pachet de țigări comercializat în România costă 22 de lei, în timp ce în Ucraina același pachet se vinde cu 12 lei, în Moldova cu 11 lei, în Bulgaria cu 14 lei.
Recent, toate cele patru companii din industria tutunului care activează în România au informat că în august 2022, Guvernul României a adoptat un Calendar de acciză care acoperă perioada 2022-2026 și care prevede creșteri sustenabile anuale asupra tuturor categoriilor de produse cu nicotină.
„Toate măsurile adoptate atunci au fost discutate în mod transparent cu mediul de afaceri, astfel încât soluțiile propuse de către Ministerul de Finanțe să producă efecte benefice pentru bugetul de stat, fără a periclita consumatorii români și investițiile companiilor producătoare. Nu trebuie uitat că, pe fondul acestui Calendar echilibrat de creștere a accizelor, piața neagră a atins un minim istoric de doar 7,1% în 2022, în timp ce veniturile bugetare au crescut”, au transmis cele patru companii.
Sursa citată amintește, de asemenea, că în ultimul an, acciza la țigări a crescut cu 62 de lei, de la 565 la 626 lei, o creștere de 11%.
Se vor scumpi și cafeaua și ceaiul
Se vor scumpi, de asemenea, două băuturi foarte îndrăgite de români. Mai exact, cafeaua și ceaiul costă deja cu 10% mai mult. Totul are legătură cu TVA-ul aplicat pentru cele două băuturi. Patronii sunt stresați peste măsură, dar la fel și clienții.
Potrivit ANAF, băuturile preparate, adică aromatizate, cum ar fi ceaiurile și cafelele sunt încadrate la un TVA de 19%, cu 10% mai mare decât s-a aplicat până acum. În aceste condiții, patronii de cafenele se tem că își vor pierde clienții.
De la 1 ianuarie anul acesta, cafeaua vândută la pahar sau ceașcă a fost încadrată drept apă aromatizată, cu TVA de 19%. Dintr-o neînțelegere a modului de aplicare, comercianții le-au facturat-o până acum clienților cu TVA de 9%, exact ca boabele de cafea.