Vehiculele care emit prea mult fum pot avea probleme, chiar dacă ITP-ul este încă valabil. Constatarea poate fi făcută de polițiștii rutieri sau de către reprezentanții Registrului Auto Român.
În România, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice trebuie să aibă Inspecția Tehnică Periodică (ITP) valabilă, care atestă că acestea îndeplinesc condițiile tehnice de funcționare.
Valabilitatea ITP-ului variază în funcție de vechimea vehiculului: mașinile noi au ITP valabil pentru 3 ani, cele între 3 și 12 ani pentru 2 ani, iar vehiculele mai vechi de 12 ani trebuie să facă inspecția anual.
Poate fi anulat ITP-ul dacă mașina scoate prea mult fum?
Da, chiar dacă un vehicul are ITP-ul valabil, acesta poate fi suspendat în cazul în care mașina este descoperită că emite noxe peste limitele legale. Emisiile excesive de fum sunt considerate o defecțiune majoră, iar certificatul de înmatriculare va fi suspendat pe loc.
Acest lucru se aplică în special mașinilor diesel sau celor cu motoare învechite, care nu mai respectă normele de poluare în vigoare.
Constatarea faptului că o mașină scoate prea mult fum se face de către reprezentanții Registrului Auto Român (RAR) sau de către polițiștii rutieri, folosind echipamente speciale pentru a măsura emisiile.
În cazul în care se constată depășirea limitelor admise, vehiculul va fi scos temporar din circulație, iar proprietarul trebuie să remedieze problema înainte de a putea reveni pe drumuri.
Defecțiuni care pot duce la respingerea mașinii la Inspecția Tehnică Periodică
Defecțiunile care pot apărea în cadrul inspecției tehnice sunt clasificate în trei categorii:
- Defecțiuni minore – Nu afectează semnificativ siguranța în trafic sau mediul înconjurător (ex. zgârieturi, crăpături fine).
- Defecțiuni majore – Afectează siguranța rutieră sau mediul, cum ar fi problemele cu emisiile de gaze, iluminarea ineficientă, sau frânarea necorespunzătoare.
- Defecțiuni periculoase – Reprezintă un risc major pentru siguranță (ex. probleme la sistemul de direcție, frânare sau un sistem de iluminare nefuncțional).
În cazul unor defecțiuni majore sau periculoase, vehiculul nu va primi drept de circulație și va fi declarat „RESPINS” la ITP. Proprietarul are la dispoziție 30 de zile pentru a remedia defecțiunile și a reveni pentru o nouă inspecție.
Amintim că, RAR a lansat recent un asistent virtual, chatbot-ul RARes, cu ajutorul căruia poți afla o multitudine de informații utile. Acesta poate oferi informații cu privire la:
- Serviciile oferite de Registrul Auto Român (RAR);
- Procedurile legale legate de inspecția tehnică periodică (ITP);
- Înmatricularea vehiculelor;
- Documentele necesare pentru diverse servicii RAR;
- Regulamentele și normele în domeniul auto.