ASF ar putea suspenda plata RCA când mașina nu este folosită
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ia în considerare mai multe măsuri pentru a răspunde solicitărilor transportatorilor din România și a rezolva problemele din industria de asigurări auto obligatorii (RCA). Printre aceste măsuri se numără posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA atunci când autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilității acestuia pe durata suspendării.
De asemenea, se propune ca plata primei RCA să poată fi efectuată în rate, indiferent de nivelul acesteia, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice. ASF urmărește, de asemenea, o revizuire a modului de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, pentru a elimina diferențele semnificative între polițele anuale și cele subanuale.
Reprezentanții ASF au avut mai multe runde de discuții și consultări cu transportatorii și companiile de asigurări, creând astfel un cadru mai amplu pentru analiza și identificarea soluțiilor concrete la problemele semnalate de industria de transport referitoare la polițele RCA. ASF ia în considerare și măsuri într-un plan de acțiune care ar trebui să rezolve prompt aceste probleme, plan ce a fost discutat și cu partenerii de dialog. Printre aceste măsuri se numără:
- facilități pentru asigurații care nu utilizează autovehiculele pe o anumită perioadă;
- posibilitatea plății în rate;
- ajustarea tarifelor pentru contractele pe termen scurt.
RCA ar putea fi plătită în rate
Pe lângă aceste măsuri, discuțiile au evidențiat și necesitatea ca Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să analizeze și să propună soluții privind statutul asiguratului cu risc ridicat. Se analizează propuneri specifice pentru transportatorii de mărfuri, astfel încât aceștia să beneficieze de tarife de primă mai echilibrate în ceea ce privește asigurările obligatorii de răspundere civilă auto.
Conducerea ASF și reprezentanții confederațiilor patronale și federațiilor transportatorilor rutieri au convenit, în urma discuțiilor, ca polițele RCA pentru autovehiculele de peste 16 tone să se încheie la tariful de referință, respectând Legea 132/2017, și s-au pus în discuție modificări legislative pentru a permite suspendarea poliței pe perioada în care autovehiculul este parcat din diverse motive.
„În urma discuţiilor purtate aseară, la care au participat din partea ASF domnul preşedinte Alexandru Petrescu şi domnul vicepreşedinte Sorin Mititelu, iar din partea transportatorilor COTAR, APTE, APULUM, UNTRR, FORT, s-a convenit ca valoarea poliţelor RCA pentru autovehiculele de peste 16 tone să se facă la tariful de referinţă, conform Legii 132 bonus – malus, aşa încât cel care va avea categoria B2 – B8 va putea plăti o poliţă RCA mult sub tariful de referinţă.
Discuţiile vor continua în zilele următoare pentru toate categoriile de transport, astfel încât să oprim preţurile enorme ale poliţelor RCA chiar fără justificare. În acelaşi timp, se vor întâlni de urgenţă ministerele implicate pentru emiterea normelor la Legea 132/2017 privind suspendarea poliţelor pe perioada cât autovehiculul este parcat din diferite motive.
În opinia noastră şi conform tuturor comunicatelor noastre din anii precedenţi, acestea puteau fi rezolvate de fostul Consiliu ASF, de fostul vicepreşedinte al sectorului Asigurări, Cristian Roşu.
Se pare că nimeni nu va răspunde material civil sau penal pentru falimentul/furtul celor două societăţi de asigurări, singurul plătitor va fi cetăţeanul român obligat să cumpere poliţa RCA prin Legea 132/2017, fără a avea o garanţie la despăgubire în cazul unui accident, singurul sprijin rămânând instanţele de judecată”, a zis preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Vasile Ştefănescu, pentru Agerpres.