Mai mulți șefi de companii s-au reunit în acest week-end la o conferinţă organizată în sudul Franţei pentru a discuta despre problemele de aprovizionare care le majorează costurile.
Companiile europene cresc prețurile! Au apărut deficiențe de aprovizionare
Şefii unor mari companii din sectorul industrial, precum producătorul de anvelope Michelin sau producătorul de materiale de construcţii Saint-Gobain, susţin se confruntă cu probleme în aprovizionarea cu materialele necesare, cu blocaje în transport şi deficit de personal în urma pandemiei, şi în consecinţă se aşteaptă la o inflaţie a preţurilor de consum.
„De obicei avem una sau două crize operaţionale care trebuie rezolvate, în orice moment, pe partea de aprovizionare, acum avem 23 de crize. Întregul lanţ de aprovizionare a fost perturbat”, a declarat directorul general de la Michelin, Florent Menegaux.
Incertiduni cu privire la revenirea Europei
Îngrijorările ridicate la conferinţa anuală care a avut loc zilele acestea la Aix-en-Provence, sudul Franţei, scot în evidenţă incertitudinile care persistă cu privire la revenirea Europei din cea mai gravă recesiune din ultimul secol.
Magazinele, restaurantele şi facilităţile de petrecere a timpului liber au început să se redeschidă pe măsură ca vaccinarea face progrese în Europa, însă progresele diferite în combaterea coronavirusului la nivel mondial a lăsat lanţurile de aprovizionare perturbate şi muncitorii sunt greu de găsit.
Preşedintele Băncii Centrale Europene (BCE), Christine Lagarde, care a participat la conferinţa din Franţa, a spus că deşi economia europeană este „în mod clar într-o perioadă de revenire” şi ar putea ajunge la mărimea la care era înainte de pandemie mai repede decât se preconiza, actualele presiuni de preţuri sunt „în mare parte tranzitorii”.
Luând cuvântul duminică la conferinţa de la Aix-en-Provence, guvernatorul Băncii Franţei, Francois Villeroy de Galhau, a ridicat o altă dificultate când vine vorba despre inflaţie: măsurarea ei. Guvernatorul a subliniat că, deşi modificările de preţuri sunt deseori supraestimate de gospodării, BCE nu a luat în calcul presiunile de pe urma costurilor cu locuinţele.
„O mai bună luare în calcul a costurilor cu locuinţele este foarte importantă. Acesta este unul din lucrurile pe care trebui să îl modificăm în revizuirea strategică a politicii monetare pe care suntem pe cale să o finalizăm”, a spus Villeroy de Galhau.
Majorarea prețurilor
Directorul general de la Michelin a subliniat că producătorul de pneuri a fost nevoit să majoreze preţurile de două ori de la începutul anului, în condiţiile în care costul containerelor maritime între Singapore şi SUA a crescut de la 2.400 de dolari în 2019, până la aproximativ 9.800 de dolari, în prezent. „La final, clienţii sunt cei care vor plăti”, a spus Florent Menegaux.
„Este o problemă care este mult mai gravă decât cererea stimulată”, a apreciat directorul general de la Saint-Gobain, Benoit Bazin. Acesta a dezvăluit că a fost nevoit să modifice lanţurile de aprovizionare pentru a putea menţine uzinele în funcţiune, astfel că la un anumit moment a important din Indonezia un produs care momentan nu era disponibil în apropiere de o uzină din Texas. „A fost scump, dar altfel nu am fi putut funcţiona, şi asta crează inflaţie. Principalul aspect în acest an este disponibilitatea, atât de personal cât şi de materii prime”, a menţionat Bazin.
Pe lângă impulsul care vine de la consumatori, cererea este susţinută şi de planurile guvernamentale de stimulare, cum este fondul european de revenire şi rezilienţă, în valoare de 800 miliarde de euro, care se concentrează pe transformarea economiei post-pandemie într-una mai verde şi mai digitală. Însă, dacă firmele care produc materiale de construcţii vor profita de pe urma programelor de renovare a clădirilor, companiile din alte sectoare se tem că vor avea de suferit deoarece nu vor putea trece costurile mai mari pe seama consumatorilor, notează Bloomberg.
Directorul general al Orange, Stephane Richard, a declarat la conferinţa din sudul Franţei că, din cauza competiţiei strânse în sectorul telecom, compania va fi nevoită să absoarbă majorările de costuri. „Inflaţia pentru noi este un nou element care ne constrânge să fim mai productivi, să ne reducem costurile. Inflaţia nu este o veste bună pentru sectorul telecom”, a susţinut Richard.
Sursă foto: Dreamstime