Se viralizează un nou tip de comerţ. Ţinteşte corporatiştii

Tendinţa de îmbinare a diferitor componente imobiliare în cadrul unui singur proiect a devenit evidentă în ultimii ani în Bucureşti prin extinderea suprafeţelor de retail gândite de dezvoltatorii de clădiri de birouri la parterul imobilelor.

Capital  a identificat şapte proiecte mixte de anvergură, aflate acum în diferite etape de construcţie, care implică investiţii de peste 600 mil. euro. Modelul nu este implementat doar în Bucureşti, ci şi în Timişoara şi Braşov. În parteneriate sau pe cont propriu, antreprenorii locali Iulian Dascălu şi Ovidiu Şandor, alături de investitori străini precum Immochan, AFI Europe, Vastint sau Hanner construiesc centre urbane care îmbină birourile cu spaţiile comerciale şi locuinţele.

Floreasca/Barbu Văcărescu este zona din București cu cea mai valoroasă asociere dintre retail și birouri. Conform datelor companiei de consultanță imobiliară Colliers International Romania, la fiecare 1.000 mp de clădiri de birouri există 35-40 mp în cadrul acestora dedicați comercializării de diverse bunuri și servicii. În total, în zona Floreasca/Barbu Văcărescu, există în jur de 10.000 mp de asemenea spații la parterul clădirilor de birouri, iar chiriile generate de acestea au o pondere de 4-5% din totalul încasat de proprietari.

Calitatea ridicată a companiilor prezente aici a determinat și salarii pe măsură, astfel că angajații din zonă câștigă mai mult de jumătate de miliard de euro pe an, spre 2% din masa salarială totală din întreaga țară. Această situație financiară a favorizat evoluția calității serviciilor oferite în această zonă.

„În trecut, în apropierea clădirilor de birouri se regăseau doar concepte de retail simple – cantine de prânz și spații de tip coffee corner. În ton cu noile cerințe ale consumatorilor, trecerea s-a făcut treptat spre restaurante și cafenele premium, precum și către alte categorii de bunuri. La rândul lor, serviciile s-au diversificat, ajungând în zona de coafor, servicii de curățătorie sau servicii medicale, astfel încât un angajat să poată rezolva problemele de zi cu zi în proximitatea locului de muncă. Ne așteptăm ca diversificarea să continue prin concepte precum afterschool sau grădinițe, care să îmbunătățească viața angajaților”, a declarat Brîndușa Grama, Associate Retail Agency în cadrul Colliers International Romania.

Milioane de euro cheltuite pe prânz

În ciuda extinderii anunțate, opțiunile oferite de Promenada Mall, singurul centru comercial prezent în zonă, vor fi insuficiente pentru zecile de mii de angajați din zona Floreasca/Barbu Văcărescu, ale căror cheltuieli lunare doar pentru masa de prânz, de exemplu, ajung la aproape 3 milioane de euro. Astfel, spațiile de retail de la parterul clădirilor de birouri, care totalizează 10.000 mp (aproape un sfert din suprafața centrului comercial), vin în completarea serviciilor oferite de Promenada, fără să reprezinte o concurență.

„Rezultatele deosebite obținute de aceste spații de retail vin ca urmare a asocierii oportune între veniturile ridicate ale angajaților și localizarea bună, căutată atât de către operatorii HoReCa, cât și de către dezvoltatorii de rezidențial. Vedem un adevărat succes al zonei de retail adiacente clădirilor de birouri, un succes care sperăm să fie replicat și în restul țării”, a încheiat Brîndușa Grama.

Dezvoltatorii încep să experimenteze în acest sens prin extinderea componentei de retail: unii proprietari de birouri încearcă să formeze un pol pentru lifestyle, iar în alte zone ale Capitalei există deja restaurante și baruri care funcționează mult peste programul de lucru al angajaților din apropiere, ca destinații de seară în timpul săptămânii sau de brunch la sfârșit de săptămână. Tendința ia amploare și la nivel național, ansamblurile mixte (birouri și retail și, eventual, rezidențial) devenind prioritare pentru dezvoltatori.