Viitoarele măsuri privind subvențiile la energie

În contextul în care actuala schemă de plafonare și compensare a prețurilor la energie și gaze naturale va expira la 31 martie 2025, autoritățile române lucrează la dezvoltarea unui nou set de măsuri pentru protecția consumatorilor vulnerabili.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a subliniat, într-o conferință de presă, că autoritățile și instituțiile implicate vor avea la dispoziție aproape două luni pentru a defini calendarul și măsurile de implementare care vor intra în vigoare de la 1 aprilie 2025.

Sebastian Burduja
SURSA FOTO: Facebook, Sebastian Burduja

Principii fundamentale ale noii scheme

Unul dintre principiile de bază ale noii reglementări este protecția consumatorilor vulnerabili, un aspect esențial în contextul în care mulți români se confruntă cu dificultăți financiare în a-și achita facturile la energie.

Sebastian Burduja a subliniat că, deși în prezent subvențiile sunt acordate indiferent de nivelul de venit, noile măsuri vor introduce o selecție bazată pe date socioeconomice. Aceasta va include factori precum venitul, numărul de copii, situația familială (familie monoparentală) și nevoile speciale, cum ar fi utilizarea unor aparate medicale care consumă multă energie.

Astfel, subvențiile vor fi direcționate către persoanele care au cel mai mare nevoie de sprijin.

„Este important să subvenționezi energia pentru acei români care nu-și permit costurile. În alte țări europene, subvențiile sunt acordate pe baza unor criterii clare de venit și de nevoi speciale,” a explicat Burduja.

energie electrica
SURSA FOTO: Dreamstime

Simplificarea procesului de acces la subvenții

Un alt obiectiv esențial al noii reglementări este simplificarea procesului prin care cetățenii pot beneficia de subvenții. Sebastian Burduja a menționat posibilitatea implementării unui sistem de carduri sau vouchere de energie, care ar permite persoanelor vulnerabile să primească direct ajutorul necesar fără a fi nevoite să se deplaseze la diverse agenții guvernamentale. Acest sistem ar reduce birocrația și ar facilita accesul rapid la subvenții pentru cei care au nevoie.

În plus, autoritățile discută posibilitatea extinderii definiției consumatorului vulnerabil. În prezent, foarte puțini cetățeni români beneficiază de statutul de consumator vulnerabil, însă se analizează creșterea pragului de venit până la care se poate obține subvenția, având în vedere că numărul celor care se află într-o „sărăcie energetică” este mult mai mare.

Provocările financiare și sursele de finanțare

Un alt subiect important este sursa de finanțare pentru noile măsuri. În prezent, Ministerul Energiei dispune de un sold de doar 100 milioane de lei, iar Ministerul Muncii de 200 milioane de lei, sumă insuficientă pentru a acoperi întreaga nevoie. De asemenea, furnizorii de energie au semnalat dificultăți în procesul de validare și decontare a sumelor pentru subvenții, cu un sold estimat pentru decontare de aproximativ 6 miliarde de lei pentru anul 2023. Ministerul Energiei lucrează la găsirea unor soluții financiare, iar Guvernul va trebui să colaboreze cu Ministerul de Finanțe pentru a asigura continuitatea schemei.

În contextul discuțiilor privind sursele de finanțare, Sebastian Burduja a menționat și decizia Curții Constituționale a României, care a declarat ca neconstituționale unele măsuri adoptate de Guvern acum doi ani pentru a limita impactul prețurilor la energie. Deși decizia CCR nu a fost încă motivată, aceasta va influența procesul de finanțare al schemei de subvenționare a prețurilor.