Decizia sud-africanilor de la Naspers de a cumpăra cel mai mare magazin online de la noi din ţară, eMAG, a fost neaşteptată pentru unii, însă Sebastian Ghiţă, 34 ani, care deţinea, împreună cu Iulian Stanciu, magazinul din 2009, a văzut în această tranzacţie oportunitatea de a ieşi nu numai din acţionariatul eMAG, ci din acţionariatul tuturor companiilor IT. La numai trei săptămâni de la tranzacţia dintre Naspers şi eMAG, prin care Ghiţă ieşea din acţionariat, Iulian Stanciu a anunţat că a preluat toate acţiunile acestuia din urmă de la Flanco și Network One Distribution (cunoscută anterior sub numele de Asesoft Distribution), devenind unic acţionar. Sebastian Ghiţă renunţa astfel la imperiul Asesoft şi la toate afacerile din domeniul IT.

„În momentul în care am decis să părăsesc zona IT, am făcut-o cu totul. Am vândut toate acţiunile, pentru că a fost o oportunitate foarte bună în piaţă. Aveam gândită strategia cu un an înainte. Asesoft, cum era denumit grupul de companii care nu aparţineau grupului, dar erau legate prin faptul că eu eram acţionar în procente mai multe sau mai puţine în fiecare dintre acestea, devenise cel mai mare grup IT din România, de cinci ori sau de şase ori mai mare decât următorul competitor. Grupul nu beneficia, din partea băncilor din România sau din partea acţionarilor de fonduri, de know-how, de reguli corporatiste care să îi permită o expansiune pe pieţele regionale sau europene“, spune Sebastian Ghiţă.

Acesta mărturiseşte că intenţia de a-şi extinde operaţiunile pe pieţele din regiune a existat de mai mulţi ani, însă nu s-a concretizat din cauza lipsei de susţinere din partea partenerilor financiari. „Noi am încercat să ne extindem în regiune, dar ca să te extinzi pe alte piețe trebuie să investeşti, nu poţi să o faci aşa, cobori din avion la aeroport şi, gata, câştigi o piaţă“. Ghiţă arată că de fapt totul se învârtea în jurul unui număr mic de oameni, acţionari şi manageri, iar expunerea era foarte mare la nivelul întregului grup. „Deşi s-au făcut eforturi pentru a se reglementa relaţiile dintre companii de-a lungul timpului şi s-a împărţit partea de retail, cea de distribuţie şi partea de proiecte, compania nu mai obţinea bani de la bănci. Toate elementele acestea, volumul, nevoia de extindere, nevoia de a investi, preocupările vizavi de situaţia din piaţă, m-au făcut să procedez în felul acesta şi declanşatorul a fost tranzacţia cu cei de la Naspers“, afirmă Ghiţă.

A vândut tot

Dar omul de afaceri nu s-a oprit aici; el şi-a vândut toate acţiunile de la toate companiile pe care le deţinea, excluzând televiziunea România TV. Astfel, pe lângă eMAG, Flanco, Network One Distribuition, Asesoft Web, Ghiţă a vândut companiile Rotherfield Properties (producător de vinuri), Podgoriile Tohani, Corni Eolian (companie din domeniul energiei eoliene) şi TeamNet International (furnizor de soluţii IT pentru companii). „La TeamNet International purtam de mai multă vreme discuţii şi am vândut unor investitori financiari şi celorlalţi acţionari, iar podgoriile Tohani le-am vândut acum trei sau patru ani, nu mai ţin minte“, declară Ghiţă, fără să specifice sume sau să intre în detalii.
Singura afacere în care mai este prezent omul de afaceri din Ploieşti este televiziunea România TV. Restul afacerilor se află în diverse stadii de finalizare a tranzacţiilor. De ce a ales Sebastian Ghiţă să îşi lichideze toate afacerile? „Sosise momentul să transform acţiunile şi tot ce am dezvoltat în lichidităţi pentru a putea continua alte businessuri, pentru a urmări alte oportunităţi. Toate deţinerile mele depăşesc 100 milioane de euro. Aceasta e valoarea pe care am urmărit-o în toate tranzacţiile acestea. Banii am să îi folosesc în măsura în care vor apărea oportunităţi deosebite. Nu intenţionez să îi investesc dacă nu văd oportunităţi“, declară Ghiţă. 

Un domeniu pe care omul de afaceri îl are în vizor, în prezent, este cel energetic. „Dacă vor mai apărea oportunităţi să dezvoltăm noi parcuri de eoliene, noi parcuri de fotovoltaice sau instalaţii pentru gropile de gunoi ca să putem folosi biogazul, vom profita de ele“, spune Ghiţă, care a investit la un moment dat şi în imobiliare.  Acesta a ridicat un bloc de locuinţe în Ploieşti, pe care în prezent le-a închiriat. Prăbuşirea pieţei imobiliare a anulat orice plan în această direcţie. „Mai am nişte spaţii, nişte clădiri, dar nu ceva semnificativ. Nu voi investi în imobiliare acum, decât dacă apar oportunităţi“, pretinde Ghiţă.

În ceea ce priveşte domeniul IT, acesta a menţionat că are mare încredere în fratele său şi în compania 2K Telecom, care s-a înscris la licitaţia de telefonie mobilă, ce va fi organizată de ANCOM luna viitoare. „2K Telecom a aplicat pentru a obţine o licenţă în banda de 2,5 MHz pe 15 ani. Pe ei îi interesează WiMax şi LTE“, a dezvăluit Ghiţă. Întrebat de ce a ales să investească în media, Ghiţă a spus că zona media se dezvoltă foarte mult peste tot în lume. Acesta consideră că, dacă este făcută bine, această afacere va fi un bun motor, în sensul în care lumea are nevoie de informaţie şi se consumă din ce în ce mai multă informaţie. „România TV a devenit un post destul de urmărit şi important. Am investit până acum în media aproximativ 20 de milioane de euro, ţinând cont de ceea ce am făcut la Realitatea şi România TV. În funcţie de ce se va întâmpla în toamnă şi în iarnă, noi sperăm ca la sfârşitul anului să ne apropiem de break-even. Acum, încă mai investim“, a spus Ghiţă.  Omul de afaceri  a spus că nu mai angajează alţi oameni, având în vedere că România TV are deja peste 600 de angajaţi.

100 milioane de euro este suma pe care Sebastian Ghiţă a strâns-o după ce a ieşit din acţionariatul tuturor firmelor pe care le deţinea, cu excepţia RTV

Sfat pentru tinerii antreprenori

Capital: În ce relaţii sunteţi cu Iulian Stanciu?
Sebastian Ghiţă:
Am fost coleg de liceu cu Iulian Stanciu. Avem o relaţie bună, nu am mai avut timp să ne întâlnim, să ne vedem cu familiile. Ne-au cam apăsat afacerile astea, dar pentru amândoi a fost un business bun şi o tranzacţie bună şi cred că era şi momentul ca toată munca noastră de până acum să o vedem cuantificată în bani. Poate vom mai face afaceri împreună.

Capital: Ce sfat le-aţi da tinerilor antreprenori?
S.G:
Să fie atenţi la capacitatea de inovare, de adaptare şi utilitatea pe care o livrează în societate. Dacă vor să facă într-adevăr un business pe care să îl dezvolte, chiar trebuie să aducă ceva în plus, să creeze valoare, să devină utili. Dacă nu, piaţa îi va scoate urgent din joc.

Capital: Care credeţi că este cel mai bogat om din România?
S.G:
Bogat în bani? Nu am atâtea informaţii, dar topurile dumneavoastră par să reflecte destul de corect realitatea.