Parcul auto naţional, care însumează peste patru milioane de autoturisme, s-a îmbogăţit, în 2009, cu 116.000 de maşini noi şi alte 212.000 second-hand.

În ciuda contextului economic dificil, parcul auto naţional continuă să crească. Dacă luăm în calcul numai segmentul autoturismelor, la 1 ianuarie 2010, pe şoselele din România circulau deja peste 4,3 milioane de astfel de vehicule. Asta, în timp ce parcul total a sărit binişor de 5,5 milioane de vehicule.

Veştile bune se termină, însă, în acest punct, întrucât numărul total de autoturisme noi înmatriculate a scăzut, în 2009, cu aproape 60%, până la 116.000 de unităţi. Nici piaţa second-hand, vedeta ultimilor doi ani, nu se poate mândri cu o evoluţie prea bună, aici scăderea fiind însă de doar 29%. Reculul înregistrat de România la capitolul înmatriculări de autoturisme noi este printre cele mai drastice din întreaga Uniune Europeană, numai Țările Baltice reuşind să ne depăşească.

Învingători şi învinşi

193-45851-25_trafic_02_c.jpgÎn timp ce pieţele unor state precum Germania, Franţa, Austria, Cehia sau Slovacia au revenit la creştere, în special ca efect al programelor de casare, în România, efectul acestei măsuri a fost aproape inexistent.

Dintre cele zece mărci care s-au clasat în 2009 în topul vânzărilor de autoturisme, numai şase au înregistrat scăderi mai mici decât piaţa, majorându-şi astfel şi cota: Dacia, Volkswagen, Renault, Ford, Hyundai şi Fiat. Producătorul naţional Automobile Dacia a rămas lider absolut al vânzărilor de autoturisme, cu un total de 36.069 de unităţi, în scădere cu 53% faţă de 2008. Volkswagen a devenit liderul pieţei importurilor, detronând Skoda. Astfel, în timp ce marca germană a fost căutată de 9.530 de români, cu 57% mai puţini decât în anul anterior, cehii de la Skoda au înregistrat un recul de peste 62%, atingând un total de numai 9.253 de autoturisme înmatriculate în 2009. Francezii de la Renault nu au reuşit decât să se menţină pe poziţia a treia în clasamentul importurilor, în ciuda faptului că, în 2009, au lansat modele extrem de importante pentru ei, precum noul Mègane şi Fluence. Cu doar 9.003 autoturisme înmatriculate anul trecut, Re­nault se află încă la o distanţă considerabilă de ocupanta locului trei, Skoda.

În categoria perdanţilor, cea a mărcilor care au scăzut mai mult decât piaţa (-59%), trebuie menţionate Skoda (-62%), Opel (-66%), Chevrolet (-61%) şi Toyota (-64%). Nu trebuie omis faptul că scăderea drastică a vânzărilor de maşini din 2009 a fost totuşi estompată de ampla campanie de discounturi derulată de toate mărcile prezente pe piaţă.

Discounturi cu impact redus

193-45853-capital_25_1.jpgFără reduceri, care în unele cazuri au depăşit 25%-30% din preţul de catalog, probabil că am fi asistat la o scădere a înmatriculărilor care ar fi putut atinge şi 65%. Cavalcada ofertelor promoţionale a atins un maxim istoric în perioada aprilie-august, când, pe lângă reducerile menţionate având ca provenienţă marja de profit a importatorilor şi producătorilor, dealerii au plusat cu pachete de dotări suplimentare gratuite, precum covoraşe, senzori de parcare, alarme sau radio-CD-uri. De altfel, încă din această toamnă, mulţi importatori considerau că „preţurile nu pot coborî mai jos de atât. Deja există mărci care îşi comercializează maşinile sub preţul de producţie“, afirmau aceştia.

Prognoze pesimiste

193-45854-capital_25_2.jpgDupă un 2009 care a redus piaţa foarte aproape de nivelul anului 2003, când erau comercializate doar 106.763 de autoturisme, urmează un 2010 cel puţin la fel de slab. Foarte puţini comercianţi au curajul să estimeze că vor depăşi în acest an vânzările din 2009. „Am rezistat în 2009, sper să o facem şi în 2010. Marele pericol pentru România este că, dacă criza va continua, şi în 2010 va fi extrem de greu. Tot mai multe companii vor înceta să plătească pentru că nu vor mai avea bani. Băncile sunt încă reticente la a mai da bani. Sunt sigur că vor fi mai deschise cândva, pentru că sunt interesate să vândă bani. Noi vindem maşini, ele vând bani“, a declarat, pentru Capital, Herbert Stein, preşedintele AutoItalia. Alţi importatori, ceva mai optimişti, consideră că după o primă jumătate a anului 2010 extrem de dificilă, semestrul II va aduce o uşoară creştere a vânzărilor. O explicaţie pentru acest optimism moderat poate fi căutată în modificările aduse de Guvern programului „Rabla“. Deşi nu va demara mai devreme de primele zile din februarie, acest program, care acum include şi persoanele juridice, dă posibilitatea unor achiziţii în sistem leasing şi permite utilizarea a trei tichete valorice de 3.800 de lei şi poate da un balon de oxigen comercianţilor de autoturisme.

După creştere puternică, scădere drastică
După ce s-a majorat continuu între 2000 şi 2007, numărul de autoturisme noi înmatriculate în România a intrat pe un trend descendent, ajungând în 2009 la doar 116.000 de unităţi.

193-45852-25_grafic_02.jpg