Parcul auto naţional, care însumează peste patru milioane de autoturisme, s-a îmbogăţit, în 2009, cu 116.000 de maşini noi şi alte 212.000 second-hand. În ciuda contextului economic dificil, parcul auto naţional continuă să crească. Dacă luăm în calcul numai segmentul autoturismelor, la 1 ianuarie 2010, pe şoselele din România circulau deja peste 4,3 milioane de astfel de vehicule. Asta, în timp ce parcul total a sărit binişor de 5,5 milioane de vehicule. Veştile bune se
Parcul auto naţional, care însumează peste patru milioane de autoturisme, s-a îmbogăţit, în 2009, cu 116.000 de maşini noi şi alte 212.000 second-hand.
În ciuda contextului economic dificil, parcul auto naţional continuă să crească. Dacă luăm în calcul numai segmentul autoturismelor, la 1 ianuarie 2010, pe şoselele din România circulau deja peste 4,3 milioane de astfel de vehicule. Asta, în timp ce parcul total a sărit binişor de 5,5 milioane de vehicule.
Veştile bune se termină, însă, în acest punct, întrucât numărul total de autoturisme noi înmatriculate a scăzut, în 2009, cu aproape 60%, până la 116.000 de unităţi. Nici piaţa second-hand, vedeta ultimilor doi ani, nu se poate mândri cu o evoluţie prea bună, aici scăderea fiind însă de doar 29%. Reculul înregistrat de România la capitolul înmatriculări de autoturisme noi este printre cele mai drastice din întreaga Uniune Europeană, numai Țările Baltice reuşind să ne depăşească.
Învingători şi învinşi
Dintre cele zece mărci care s-au clasat în 2009 în topul vânzărilor de autoturisme, numai şase au înregistrat scăderi mai mici decât piaţa, majorându-şi astfel şi cota: Dacia, Volkswagen, Renault, Ford, Hyundai şi Fiat. Producătorul naţional Automobile Dacia a rămas lider absolut al vânzărilor de autoturisme, cu un total de 36.069 de unităţi, în scădere cu 53% faţă de 2008. Volkswagen a devenit liderul pieţei importurilor, detronând Skoda. Astfel, în timp ce marca germană a fost căutată de 9.530 de români, cu 57% mai puţini decât în anul anterior, cehii de la Skoda au înregistrat un recul de peste 62%, atingând un total de numai 9.253 de autoturisme înmatriculate în 2009. Francezii de la Renault nu au reuşit decât să se menţină pe poziţia a treia în clasamentul importurilor, în ciuda faptului că, în 2009, au lansat modele extrem de importante pentru ei, precum noul Mègane şi Fluence. Cu doar 9.003 autoturisme înmatriculate anul trecut, Renault se află încă la o distanţă considerabilă de ocupanta locului trei, Skoda.
În categoria perdanţilor, cea a mărcilor care au scăzut mai mult decât piaţa (-59%), trebuie menţionate Skoda (-62%), Opel (-66%), Chevrolet (-61%) şi Toyota (-64%). Nu trebuie omis faptul că scăderea drastică a vânzărilor de maşini din 2009 a fost totuşi estompată de ampla campanie de discounturi derulată de toate mărcile prezente pe piaţă.
Discounturi cu impact redus
Prognoze pesimiste
După creştere puternică, scădere drastică
După ce s-a majorat continuu între 2000 şi 2007, numărul de autoturisme noi înmatriculate în România a intrat pe un trend descendent, ajungând în 2009 la doar 116.000 de unităţi.