Secretarele, directorii de vara ai companiilor

In lunile de vara randamentul angajatilor companiilor este cel mai redus din tot anul. Intr-o zi normala de lucru din luna aprilie, in City-ul londonez, cartierul de afaceri al capitalei Angliei, vin peste doua milioane de oameni, care lucreaza pentru gigantii financiaro-bancari. In aceeasi zi a lunii august, numarul lor se reduce la jumatate. Angajatii de la Merrill Lynch, Reuters sau bursa londoneza si-au abandonat pentru 21 de zile birourile in favoarea plajelor din Ibiza sau Malaga.Un studiu

In lunile de vara randamentul angajatilor companiilor este cel mai redus din tot anul.
Intr-o zi normala de lucru din luna aprilie, in City-ul londonez, cartierul de afaceri al capitalei Angliei, vin peste doua milioane de oameni, care lucreaza pentru gigantii financiaro-bancari. In aceeasi zi a lunii august, numarul lor se reduce la jumatate. Angajatii de la Merrill Lynch, Reuters sau bursa londoneza si-au abandonat pentru 21 de zile birourile in favoarea plajelor din Ibiza sau Malaga.
Un studiu realizat de compania britanica de consultanta MarketWatch arata ca, de regula, in aceasta perioada mai putin de 5% din angajati se gandesc la binele companiei. Regula este valabila mai ales pentru sefii firmelor. Peste 90% dintre managerii generali aleg lunile iulie si august pentru efectuarea de concedii. Marea problema ar fi ca cei care pierd sunt, in general, adjunctii, care trebuie sa se jertfeasca si sa-si amane concediul pentru septembrie. In Romania se intampla aproximativ acelasi lucru, mai ales in cazul companiilor multinationale. Este momentul in care asistentele conduc companiile, iar sefii uita ca detin telefoane mobile. Toata lumea se gandeste, in schimb, la bonusurile de concediu pe care ar fi trebuit sa le incaseze, daca managerii n-ar fi uitat sa semneze hartia.
Un prim efect al perioadei de concedii ar fi acela al reducerii vanzarilor pentru companiile producatoare si de distributie. Mare parte dintre directorii de marketing pleaca de la premisa ca, in perioada verii, apetitul pentru cumparaturi al romanilor scade semnificativ. Dereglarile pietei romanesti dovedesc uneori contrariul, in sensul in care in Romania totul depinde, mai degraba, de momentul in care castigam banii cu care sa ne permitem cumpararea unei mobile sau a unui frigider. Firmele din domeniul productiei vorbesc de reduceri cuprinse intre 3-5% ale cifrei de afaceri, iar cele de marketing oscileaza intre 5-8%.
„Vanzarile de produse ale companiei Nestle nu sunt afectate de lunile de vara, ci, mai degraba, de faptul ca, in aceasta perioada numarul oamenilor de la vanzari, care se ocupa de marketing, scade aproape la jumatate”, spune Alexandra Olaru, corporate affairs manager la Nestle. Acum este momentul in care scad vanzarile la napolitane, dar cresc cele la cafea instant.
Fabrica de mobila a grupului Neoset lucreaza in luna august la jumatate de capacitate. Nu pentru ca nu ar exista comenzi, ci din cauza faptului ca lucratorii si-au luat concediu. „Comenzile date in aceasta perioada sunt onorate dupa doua saptamani”, spun angajatii Neoset. Dan sucu, presedintele grupului Mobexpert spune ca in cadrul firmelor pe care le conduce s-a incercat gasirea unei cai de mijloc. „Le-am acordat angajatilor nostri posibilitatea de a negocia intre cei care pleaca in concediu in aceasta luna. Nu vrem sa se spuna ca patronul a facut lista, pentru ca frustrarile ar fi mult prea mari”, spune sucu. El pune reducerea cu cateva procente a vanzarilor din aceasta perioada pe seama sezonalitatii si a faptului ca romanii prefera sa mearga in concediu decat sa investeasca in mobila.
Silviu Hotaran, director general al Microsoft Romania, spune ca filiala din Romania a gigantului american este condusa de o echipa de management formata din sapte-opt oameni, care nu depind de prezenta la birou a directorului general. „Activitatea Microsoft nu este pusa in seama unei singure persoane (one man show). Acum doua saptamani, Microsoft a castigat o licitatie cu Ministerul Comunicatiilor pentru un portal de e-government”, spune Hotaran. El spune ca anul fiscal 2001 a adus pentru Microsoft Romania o crestere cu 42% a veniturilor si ca pentru 2002 se estimeaza inca 20-25 de procente in plus pentru firma lui Bill Gates.
Reprezentantii firmei imobiliare Colliers International spun ca in mod cu totul ciudat in lunile de vara ale acestui an au lucrat la multe proiecte. „In aceasta perioada s-au incheiat surprinzator de multe contracte de vanzare-inchiriere de birouri si locuinte. De asemenea, am lucrat pe proiecte importante de evaluare”, spune Raluca teposu, research and marketing coordinator.
Coordonarea unor firme de talia Orange Romania, MobiFon sau Coca-Cola este trecuta in aceasta perioada pe umerii managerilor de rang doi. Ted Lattimore de la MobiFon ofera exemplul Canadei, unde in august companiile lucreaza la jumatate de capacitate. „Cu siguranta ca deciziile importante nu se iau vara”, spune Lattimore.
Experienta anilor trecuti a aratat ca numarul romanilor care se aboneaza la telefonia mobila in iulie si august este cu 10-15% mai redus, decat in aprilie sau mai. Cea mai buna perioada s-a dovedit a fi aceea a lunilor de iarna.    

Afaceri in vacanta

· In lunile de vara afacerile firmelor care se ocupa de activitati recreative (filme, teatre, concerte, evenimente sportive) scad in medie cu 30%.
· Firmele producatoare de bauturi racoritoare, ape minerale si bere spun ca de aceste luni depinde peste 30% din cifra anuala de afaceri. Acesta este si motivul pentru care vanzarile Coca-Cola sau European Drinks depind de canicula.
· Pentru hoteluri, restaurante si agentii de turism este perioada in care se realizeaza aproape 70% din cifra de afaceri.
· Reprezentantii lantului de farmacii Sensiblu spun ca in iulie si august vanzarile de medicamente se dubleaza.
· In ultimii sase ani, in luna iulie, indicii productiei industriale au scazut ,in medie, cu un procent. Este momentul in care firmele de constructii au mari probleme cu respectarea termenelor de finalizare a constructiilor.

Stiri

Scade profitul Policolor

Compania Policolor Bucuresti a inregistrat, in primul semestru al acestui an, un profit net de zece miliarde de lei, in scadere cu 21,9% fata de valoarea realizata in perioada similara a anului trecut – 12,8 miliarde lei. In acelasi interval de timp, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 8,1%, de la 313,9 miliarde de lei la 339,2 miliarde de lei. Anul trecut, Policolor a obtinut o cifra de afaceri de 675,2 miliarde de lei si un profit net de 21,7 miliarde de lei. Principalii actionari ai Policolor sunt fondurile de investitii Romanian-American Entreprise Fund, cu 32,94% din capitalul social, Romanian Investment Fund – 34,1%, Sweepstone Investment Fund – 9,96%, si Societe Generale Romania Fund – 7,72%. Actiunile societatii sunt listate la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), categoria a-II-a. In ultima sedinta a BVB din 7 august, pretul mediu al unei actiuni a fost de 4.500 de lei, fiind tranzactionate 27.800 actiuni. Policolor are un capital social de 71,2 miliarde lei, impartit in actiuni cu valoarea nominala de 1.000 lei.

Sicomed a vandut cu 11% mai mult

Compania farmaceutica Sicomed Bucuresti a inregistrat in primul semestru al acestui an o majorare a cifrei de afaceri cu 11,9%, fata de perioada similara a anului trecut, respectiv o cifra de afaceri neta de 583,6 miliarde lei, comparativ cu 521,2 miliarde lei, la sfarsitul primului semestru al anului trecut. Profitul net a scazut insa cu sase miliarde de lei, de la 73,1 miliarde lei (in iunie 2001), la 67,09 miliarde lei, pe primul semestru al acestui an, potrivit unui raport al Consiliului de Administratie al companiei. „Profitul este ceva mai mic decat estimarile noastre. Toti banii sunt mobilizati. pentru accelerarea procesului investitional. In plus, pentru ca recuperarea sumelor datorate de clienti ramane defectuoasa, am apelat si la credite”, a declarat directorul general interimar al companiei, Dan Vasile. Intarzierea in colectarea sumelor datorate de spitale si politica de credit a companiei au dus la o crestere a valorii creantelor, de la 268,9 miliarde lei, la 30 iunie 2001, la 359,7 miliarde lei, la sfarsitul lunii iunie 2002. Sicomed are datorii de 181,7 miliarde de lei, care trebuie platite intr-o perioada de pana la un an, si datorii de 33,5 miliarde de lei, care sunt scadente intr-o perioada mai mare de un an. r
r
Zidane a adus profit la Juventus r
r
Clubul italian de fotbal Juventus a inregistrat o crestere importanta a profitului in ultimul an fiscal, incheiat in luna iunie, datorita veniturilor exceptionale obtinute din vanzarea internationalului francez Zinedine Zidane catre Real Madrid. Juventus a indicat ca profitul net anual a crescut cu 6,2%, la 6,1 milioane de euro (6 milioane de dolari), in mare parte ca urmare a cresterii de sase ori a profitului realizat din transferurile de jucatori. Clubul l-a vandut pe Zinedine Zidane formatiei spaniole Real Madrid in iulie 2001, pentru suma de 66 milioane de dolari, cel mai important contract de acest tip semnat vreodata in fotbal. Fotbalul italian, considerat mult timp drept cel mai spectaculos din Europa, se confrunta cu o criza de lichiditati, in conditiile in care o serie de cluburi au alocat sume prea mari pentru salariile jucatorilor si transferuri.