"Totuși, Ministerul are în vedere pentru acest an o absorbție de 1 mld. Euro, 5,4 mld. Lei. Guvernul pune un accent deosebit pe infrastructura de transport. Trebuie să recuperăm timpul pierdut. Pentru proiectele noi estimăm 1,4 mld. Euro absorbție. Guvernul își propune o rată de 72,5% până la 2020 și 100% până în 2023", a mai spus Magdalena Grigore.
Obiectivul ministerului este de a asigura principiului de M+3 și evitarea dezangajării automate. Condiționalitățile ex-ante ale Comisie Europene pe care trebuie să le îndeplinim: elaborarea Master Planului, contractul de servicii cu Metrorex e realizat incă din 2015, elaborarea contractelor de performanță este rezolvată parțial, înființarea Autorității de Reformă Feroviară preluată de la Guvernul anterior – singurul beneficiar a 400 mil. euro disponibile prin PO Infrastructură Mare pentru achiziția de material rulant pentru transportul de călători. Ținta de absorbție pe 2017 e mobilizatoare. A fost împărțită pe beneficiari și pe fiecare proiect în parte și pe trimestre, a declarat Grigore.
Din 15 martie, când s-a dat startul lucrărilor pe șantiere, s-a început monitorizarea îndeplinirii acestor ținte. De aici începe nebunia. Am observat o supralegiferare, supra-procedurare a implementării proiectelor de infrastructură. Ne place să fim mai catolici decât Papa. O capacitate administrativă scăzută de implementare a acestor proiecte. Ne-am propus la nivel guvernamental ca în perioada următoare, în cadrul legislativ european, să aducem câteva modificări legislative pentru a clarifica prevederi care lasă loc de interpretare, a precizat oficialul de la Transporturi.
Este anormal ca o licitație să dureze 2-3 ani. Dorim ca împreună cu reprezentanții celorlalte ministere să aducem câteva clarificări la legislația de mediu, care nefiind clară, lasă loc de interpretare. Sunt introduse proceduri cu termene mari. Un exemplu, pentru un aviz de mediu ar trebui primit în 180 de zile. Niciodată nu a fost îndeplinit, cel mai scurt a fost în 6-7 luni, a mai precizat secretarul de stat.
Proiecte pe care le vizează ministerul: prioritățile sunt întârzierile din 2016. Prima este autostrada Sibiu-Pitești, începerea la modernizarea căii ferate km 616 Rada Simeria. Construcția magistralei M6 care va începe anul acesta. Din proiectele fazate, proiectul Lugoj-Deja din care trebuie să învățăm anumite lecții privind corelarea aspectelor de mediu cu cele de dezvoltare de infrastructură nouă, a declarat Magdalena Grigore.
Acum două zile Răzvan Cuc s-a asigurat că merge proiectul autostrăzii București-Ploiești. Cei câțiva km sunt doar câteva exemple de blocaje găsite în Minister. Această bucată de autostradă a fost promisă pentru decembrie 2016, un lucru total imposibil. A fost promisă și inaugurarea metroului din Bucureștii Noi, tot imposibil. Cei 15 km dintre Lugoj-Deva erau o altă promisiune din trecut. A durat 2 luni obținerea auditului de siguranță rutieră. Vrem să mărim viteza de deplasare a garniturilor de tren. Au fost recepționate cele 4 poduri feroviare, Constața Agigea, Costinești, Neptun, a explicat Grigore.
Statul de reabilitare actual este de 85%. In semestrul doi se vor finaliza lucrările de reabilitare. Ne dorim să atingem în acest an această țință de absorbție. Am stabilit o monitorizare mai strânsă a acestor proiecte. Una dintre condiționalități sunt contractele de performanță, care vor fi contopite cu contractele de mandat a fiecărui manager de companie. Credem că vom asista la o competiție interesantă având în vedere țintele ridicate, care vor constitui indicatori de performanță pentru manageri. Vom vedea cine își va mai dori să mai fie manager de companie, a mai spus oficialul guvernamental.