Începând cu acest număr, Capital pornește un proiect editorial prin care vă va prezenta, în fiecare număr al revistei, lideri din businessul românesc, cu poveștile lor de succes, dar mai ales cu învățămintele pe care le putem trage de la ei. Începem cu primul județ al țării, în ordine alfabetică. În județul Alba, cel mai puternic business local este o afacere de familie, cu o tradiție de 24 de ani, condusă de Ioan Popa.

La scurt timp după Revoluție și după câțiva ani în care a lucrat în întreprinderea avicolă deținută de stat, Ioan Popa a ales, împreună cu familia, să meargă pe cont propriu. Astfel, în 1991 a început un business local, care a ajuns nu doar să dețină, poziția de lider în domeniu, ci și un nivel al cifrei de afaceri care poate pune Transavia la aceeași masă cu mari companii din Vest. Un scurt exemplu pentru dezvoltarea businessului în cei 24 de ani este faptul că la început producția obținută cu cei cinci angajați într-un an de zile, acum Transavia o realizează în mai puțin de patru ore. 

Anul trecut, producția companiei din Alba a fost de 57.000-58.000 de tone de carne de pasăre, în ușoară creștere față de anul precedent. Anual, aproximativ 25 de milioane de pui sunt crescuți în cele 15 ferme situate în județele Alba, Brașov, Cluj, Harghita și Sibiu. Transavia deține și două ferme de reproducție, două stații de incubație, o fabrică de nutreți combinate, două abatoare dotate cu utilaje de ultimă generație, o fabrică nouă de procesare a cărnii, precum și patru ferme vegetale. Pe scurt un business 100% integrat.

Rețeta succesului

„Nu aș putea să vă spun că atunci când am început businessul mi-am imaginat că după 10 sau 20 de ani o să ajung la asemenea dimensiuni, pentru că ar fi fost lipsit de obiectivitate din partea mea, dar în mod cert am avut câteva obiective fixate pentru a avea o dezvoltare permanentă“, spune omul de afaceri.

Potrivit lui, pentru a construi o afacere de succes s-a ghidat după câteva reguli. „Interesul nostru major a fost ca în fiecare an să realizăm profit, asta e prima condiție într-un business: realizarea profitului“, spune managerul grupului Transavia. Dar nu doar obținerea profitului ci și reinvestirea lui este importantă pentru dezvoltare. „Pot să vă spun cu certitudine că de-a lungul celor 24 de ani de activitate al firmei absolut tot profitul pe care l-am realizat l-am reinvestit“, susține cel mai mare antreprenor din județul Alba. „Rețeta succesului“, dacă o putem numi așa, este posibilă dacă respecți câteva reguli, dar mai ales este nevoie de multă muncă și pasiune. Toate aceste reguli trebuie să conducă la garanția calității produselor. Cea mai mare partea producției realizată de Transavia este destinată pieței locale, doar 10-15% fiind exportată în țări precum Marea Britanie, Franța, Spania, Croația, Grecia și Bulgaria. „Nu am o preocupare majoră referitoare la politica de export. Pe o piață străină, de regulă, este foarte greu să intri direct în rețelele de magazine. Piața occidentală se bazează pe o singură regulă, cea a prețului celui mai mic, iar cei care aprovizionează rețelele de cele mai multe ori sunt intermediarii, care caută profiturile mari. Noi oferim marfă de calitate superioară la un preț bun“, spune directorul general al Transavia.

Dezvoltare permanentă

Cu investiții continue și planuri de dezvoltare permanentă, Ioan Popa estimează pentru anul viitor o creștere a businessului de aproape 15%. Anul trecut, grupul Transavia (Transavia SA și Avicola Brașov) a ajuns la aproape 140 milioane de euro. Creșterea businessului prognozată pentru anul viitor vine ca urmare a dezvoltării grupului. În toamna anului trecut, Ioan Popa anunța că se afla în negocieri avansate de preluare a încă două unități de producție. „O să vă anunțăm la momentul potrivit“, ne-a spus Ioan Popa, precizând că până la sfârșitul acestui an speră ca investițiile să fie finalizate, așa încât noile unități să fie alăturate grupului. 

O performanță semnificativă obținută anul trecut este profitul de 2,3 milioane de euro realizat de Avicola Brașov, societatea preluată de Ioan Popa în urmă cu aproape șapte ani. „La Brașov era o unitate mare, pe care am prelut-o într-o situație financiară dezastruoasă“, spune omul de afaceri. De la achiziție și până în prezent, Ioan Popa a realizat la Brașov investiții de ordinul zecilor de milioane de euro. „Am refăcut toate fermele, abator absolut tot“.

Despre reducerea cotei de TVA de la 24% la 9% la produsele agroalimentare, de altfel măsură susținută de Ioan Popa alături de ceilalți mari jucători din sector, omul de afaceri consideră că un bilanț se va putea face abia la 3 luni de la introducere. „Orice măsură de relaxare fiscală este benefică economiei. Ca și în afaceri e bine să aduni bani mulți din volumul mult și să nu fii lacom“, mai spune Ioan Popa, care se așteaptă să scadă și evaziunea fiscală, cota de 9% fiind mai puțin atractivă pentru cei care aplică astfel de practici ilegale.

10 REGULI DE URMAT ÎN BUSINESS

1.   Prima condiție într-un business este realizarea profitului.

2.   Am reinvestit tot profitul realizat.

3.   Nu am îndatorat compania mai mult decât suporta.

4.   Nu mi-am dezamăgit niciodată colaboratorii.

5.   Nu am fost niciodată în situația de a fi păcălit și nici nu am păcălit pe cineva.

6.   Toate relațiile pe care le-am avut cu partenerii fie interni, fie externi au fost de bună calitate.

7.   Am avut o preocupare permanentă de a ne achita toate obligațiile față de statul român și de a respecta legislația.

8.   Nu am făcut și nu recomand cuiva să facă magazine proprii.

9.   Mi-aș fi dorit fonduri europene, dar suntem prea mari să ne calificăm. Toate investițiile le-am realizat din surse proprii.

10. Garantăm și asigurăm produse de calitate superioară la un preț bun.

 

CÂTEVA CIFRE

_140 milioane de euro reprezintă cifra de afaceri a grupului Transavia

_16,7 milioane de euro este profitul realizat anul trecut

_24 milioane de euro este bugetul de investiții din acest an, valoare dublă față de cea din 2014

_20% este cota de piață a Transavia pe piața locală

_1.700 de angajați are în prezent grupul, iar anul viitor va depăși pragul de 2.000 de persoane