Mare parte din profiturile gigantului fast-food provin din chirii şi nu din vânzarea de mâncare, care este activitatea de bază a companiei. Marjele foarte înalte de profit ale McDonald’s sunt un rezultat al puterii sale de negociere a preţurilor (atât cu furnizorii, cât şi cu clienţii) şi al faptului că activitatea de închiriere este extrem de profitabilă.
Modelul de afaceri al corporaţiei americane diferă de restul lanţurilor de fast-food. În afara cotelor de franciză, a alimentelor şi a cotei din vânzări, McDonald’s percepe şi o chirie, parţial coordonată cu vânzările. Ca o condiţie la contractul de franciză, corporaţia deţine obligatoriu şi terenurile pe care se află restaurantele. Cifra de afaceri relativ mică a lanţului de restaurante este explicată de modelul de afaceri atipic pe care îl practică McDonald’s, care deţine o serie de active imobiliare (terenuri şi clădiri). Valoarea netă a acestor active fixe, la finalul lui 2011, era de 22 mld. dolari, din totalul de 32 mld. dolari, cât era totalul activelor companiei. Doar 19% din restaurantele McDonald’s, la nivel global, sunt deţinute de companie, restul fiind francize. Circa două treimi din cifra de afaceri a gigantului american este generată din propriile magazine, restul provenind din taxele de franciză şi chirii.
Lanţul de 34.700 de restaurante se confruntă acum cu o revoltă a francizaţilor. Operatorii de restaurante spun că McDonald’s, care încearcă să îşi redreseze veniturile, îi taxează din ce în ce mai mult – incluzând chirie, remodelarea unităţilor, taxe pentru calificarea personalului şi software. Costurile în creştere îi blochează pe francizaţi, care operează aproape 90% din lanţul de 14.100 de unităţi din SUA, să deschidă noi restaurante şi să le mobileze.
McDonald’s este cel mai mare cumpărător de carne de vită, carne de porc şi cartofi şi al doilea cel mai mare cumpărător de pui din lume. Comenzile sale anuale de cartofi prăjiţi constituie 7,5% din întreaga cultură de cartofi a Americii. Dacă în 1970, americanii cheltuiau aproximativ 6 mld. dolari pe mâncare fast-food, în 2006, cheltuielile au crescut la aproape 142 mld. dolari. Numai în SUA sunt peste 300.000 de restaurante cu specific fast-food.
Vânzările globale ale celui mai mare lanţ de hamburgeri din lume au urcat cu 2,6% în restaurantele deschise cu cel puţin un an în urmă, ajutate în special de ofertele extra Friday (o băutură – cafea sau o cola – acordată gratis la meniurile cumpărate vinerea). În Statele Unite, vânzările au crescut cu 2,4%, rezultatele fiind impulsionate de Dollar Menu (meniu la doar 1 dolar) şi noile sandwich-uri cu pui pane de la micul dejun.
În Europa, cifrele au avansat cu 2%, în condiţiile în care declinul din Germania şi Franţa a fost compensat de rezultate puternice în Marea Britanie şi Rusia. De asemenea, vânzările din regiunea care înglobează Asia, Orientul Mijlociu şi Africa au avansat cu 0,9%. Pe de altă parte, McDonald’s subliniază faptul că vânzările din China au consemnat o scădere, din cauza temerilor cu privire la gripa aviară.