Cu siguranță fiecare băutor de bere are o marcă favorită. La fel de sigur, alegerea brandului respectiv este o chestiune subiectivă. Cu toate acestea, controversele iscate „la o bere” având ca obiect de studiu licoarea cu hamei cu cel mai bun gust sunt la ordinea zilei. Ei bine, toate acestea nu își mai au rostul pentru că un juriu format din 79 de degustători a stabilit deja numele „celei mai bune beri din lume”.
Industria mondială a berii este dominată în prezent de câteva corporații. Anheuser-Busch InBev, SABMiller, Heineken și Carlsberg controlează, conform CNBC, mai bine de jumătate din piață. Numai că, în timp ce această jumătate din piață se află în scădere în ultimii ani, mica parte deținută de producătorii independenți se află în progres. Și nu doar vânzările acestor mici producători sunt în creștere, ci și numărul lor. Intuind succesul acestor afaceri mici dar extrem de promițătoare, Bill Buchanan, un american, a luat încă din anul 2.000 decizia de a fonda RateBeer, un site dedicat în prima fază iubitorilor de bere din întreaga lume. A urmat, în 2001, prima competiție „RateBeer Best” care avea drept scop alegerea „celei mai bune beri din lume”. În acest an, juriul RateBeer Best a decis că berea cea mai bună din lume nu este nici Heineken, nici Carlsberg și nici Tuborg sau Krombacher, ci Westvleteren 12, produsă la abația Saint Sixtus din Westvleteren, Belgia.
Deși rezultatul concursului RateBeer poate părea fără relevanță trebuie luat în seamă faptul că juriul este format din nu mai puțin de 79 de degustători care au scris împreună peste 5.000 de recenzii despre tipuri și mărci de bere din întreaga lume. În concurs au intrat peste 140.000 de tipuri de bere puse pe piață de circa 12.000 de producători din întreaga lume. În clasamentul din 2012, Westvleteren 12, este urmată de „Rare Bourbon County Stout”, o bere produsă de Goose Island brewpub în Chicago, Illinois și de Närke Kaggen Stormaktsporter, produsă de Närke Kulturbryggeri din Örebro, Suedia.
Marketing de mănăstire
Secretul din spatele renumelui dobândit de Westvleteren 12 constă în metoda de producere dar, mai ales, în cea de comercializare alese de cei peste 30 de călugări de la abația Saint Sixtus. Deși este asaltată de mii de solicitări venite fie de la pelerini sosiți la Westvleteren ca să bea mai mult decât să se roage, fie de la colecționari din întreaga lume, mănăstirea Saint Sixtus a decis să producă anual o cantitate extrem de redusă de bere. Pentru Westvleteren 12, bere comercializată începând din 1940, alături de Westvleteren 6, Westvleteren 8 și Westvleteren (blondă), este nevoie de programare, iar site-ul abației anunță chiar că „este obligatoriu să treacă 60 de zile până când, același automobil care a preluat o comandă, are voie să revină pentru una nouă”. De asemenea, „trebuie să treacă cel puțin 60 de zile până când se poate face o nouă comandă de la același număr de telefon”.
Partea cea mai interesantă este menționată în josul paginii web a mănăstirii cu litere îngroșate: „Westvleteren Trappist este vândută doar clienților individuali. Fiecare client se obligă să nu revândă berea unei terțe persoane”. Prețul faimoasei beri brune Trappist Westvleteren 12 este de 39 de euro iar vânzările se fac obligatoriu în lăzi de câte 24 de sticle. Pentru ladă și sticle este necesară depunerea unei garanții de 12 euro.