Multe mărci europene se scufundă, pierzând continuu cotă de piață. La fel se întâmplă și cu unele branduri americane sau asiatice care, până nu demult, erau vedete incontestabile ale pieței. Numai că, în timp ce unii pierd, alții câștigă, iar rezultatele obținute de mărcile coreene pe competitiva piață europeană nu sunt deloc de neluat în seamă. Dacă luăm în calcul doar rezultatele obținute de tandemul Hyundai-KIA se poate observa că, în 2003, cota de piață cumulată a acestora era de numai 2,5% (Hyundai – 1,7%, KIA – 0,8%). După numai numai trei ani, în 2006, cota cumulată atinsese 3,3%, pentru ca, la finaulul anului trecut, grupul coreean să obțină o cotă de piață de 4,5% (Hyundai – 2,6%, KIA – 1,9%). Această creștere a fost obținută în ciuda faptului că, la nivel declarativ, europenii nu par foarte convinși de fiabilitatea și performanțele vehiculelor coreene. Un factor important care și-a adus aportul la majorarea vânzărilor Hyundai din ultimii ani este tocmai percepția clienților europeni. Majoritatea privesc acest brand ca pe unul european și nu ca pe unul sosit tocmai din îndepărtata Asie. Conform lui Allan Rushforth, șeful operațiunilor Hyundai Europe, „gradul de conștientizare al mărcii noastre în Europa este de circa 20%, doar jumătate din cel al Toyota. Acest indicator este doar unul dintre factorii cheie care ne pot asigura o creștere continuă. Dacă vă gândiți ce ar însemna o creștere cu doar 3%-4% a «awareness»-ului, puteți înțelege ce potențial de creștere avem aici”.

Create special pentru Europa

Faptul că majoritatea modelelor Hyundai și KIA vândute în Europa sunt create special pentru piața de aici și că, pentru asta, grupul coreean a investit sume impresionante într-un centru de cercetare și design amplasat în inima bătrânului continent, la Russelsheim, a fost determinant pentru impunerea celor două mărci pe piață. Grație acestei facilități, aspectul mașinilor coreene a devenit unul european, atractiv și în conformitate cu solicitările clienților. Tot pentru a fi cât mai aproape de o piață pe care o consideră extrem de importantă, șefii Hyundai au decis să construiască uzine proprii în Europa. Astfel modele precum Hyundai i30 și ix35 sau KIA c’eed și Sportage sunt nu doar desenate ci și construite în Europa. „Anul trecut uzina din Nosovice a avut un procent de utilizare a capacității de 90%. În prezent nu avem planuri de extindere a acestei uzine ci doar de adăugare a unui schimb trei care să ridice producția de la 200.000 de unități la 300.000 unități”, a declarat Allan Rushforth. Numai că, Werner Frey, șeful Hyundai Germania, anticipează că producția uzinei va crește substanțial până în 2015: „Dacă vom înregistra o creștere importantă a cererii, avem posibilitatea să extindem actuala uzină chiar înainte de 2015. Avem suficient spațiu, iar o adoua fabrică poate fi construită destul de repede”.

5% din piața europeană până în 2015

Aceste declarații pline de optimism sunt susținute de proiecțiile făcute de coreeni în privința pieței europene. „Avem în plan să obținem o cotă de 3% din piața europeană numai cu Hyundai în acest an. Asta chiar dacă piața totală din Europa va scădea cu 2,7%, așa cum estimăm. Pe termen mediu, cred că putem vinde o jumătate de milion de mașini Hyundai anual în Europa și, până în 2015, am putea ajunge la o cotă de 5% din piața de aici”, spune plin de mândrie COO-ul Hyundai Europe.

De fapt, crearea centrelor de design, cercetare și producție din Europa au scos complet din mintea europenilor ideea că au de a face cu o marcă venită tocmai din Coreea. Grație acestei strategii, Hyundai vinde foarte bine acum în Europa, pe lângă modelele construite aici, care reprezintă doar 50% dintre cele 358.284 unitățiu comercializate, vehicule produse în India (i10), Turcia (i20), și Coreea de Sud (i40, Santa Fe, Genesis). Nici măcar mașinile produse în Europa nu sunt 100% europene. Conform lui Rushforth, gradul de integrare europeană al modelelor i30 și ix35 este de numai 60%, restul pieselor venind din alte părți ale lumii. Dacă prognozele menționate de șefii Hyundai nu sunt suficiente pentru a demonstra potențialul mărcii, trebuie doar adăugat că, după cum susține Allan Rushfort, deși erau planificate vânzări de 30.000 de unități pentru SUV-ul ix35, numărul de comenzi a atins deja 100.000. Iar noul i40 are mari șanse să urmeze succesul lui ix35.

3% din piața românesacă

În România, marca Hyundai a înregistrat în primele cinci luni din acest an vânzări de 692 de unități, corespunzător unei cote de piață de 2,98%. Anul trecut, cota mărcii era de numai 2,10%. În cazul KIA, situația este compet diferită. Dacă anul trecut cota din piața autoturismelor era de 0,99%, acum KIA nu mai deține decât 0,61%, cu înmatriculări de 143 de autoturisme.