Microsoft South-East Europe isi propune solutii la problemele globale ale companiei
Anul fiscal incheiat la 31 iunie de Microsoft a adus o crestere cu 29% a afacerilor lui Bill Gates in Romania, dar pentru echipa de la Bucuresti, unde se afla si centrul de coordonare regionala pentru Europa de Sud-Est, provocarile devin din ce in ce mai mari.
“Vrem sa ne dublam cifra de afaceri in urmatorii trei ani si sa fim angajatorul preferat al pietei romanesti”, spune Ovidiu Artopolescu, directorul general al Microsoft Romania. Acesta a preluat anul trecut functia de la Silviu Hotaran, promovat in pozitia de director general pentru Europa de Sud-Est, zona in care de anul viitor va fi inclusa si Slovacia. Cea mai insemnata crestere a veniturilor Microsoft in Romania a provenit din sectorul serviciilor, acestea avansand cu 61%, pana la 3,8 milioane de dolari, iar profitul a crescut si el cu 48 de procente. In ceea ce priveste produsele, cea mai mare crestere, de 41%, a vanzarilor a inregistrat-o sistemul de operare Windows.
Veniturile Microsoft pentru intreaga zona aflata sub managementul lui Silviu Hotaran au crescut cu 23%, comparativ cu anul fiscal precedent, iar previziunile pentru anul viitor estimeaza o crestere cu alte 25 de procente.
Aceste rezultate vin pe fondul restructurarii managementului companiei pe plan local si al investitiilor cu noul centru de suport tehnic global care va fi deschis in Romania in acest an. Noul centru se afla sub coordonarea lui Philipp Wehnelt, business strategy manager EMEA Technical Support Center, iar procesul de recrutare de personal a fost demarat in aceste zile. Echipa Microsoft Romania, care in prezent a ajuns la 90 de persoane, va creste, astfel, prin deschiderea noului centru de suport, pana la 200 de persoane in cursul anului urmator. “Aceasta investite va creste impactul Microsoft in industria de software din Romania si al acesteia asupra economiei”, spune Ovidiu Artopolescu.
Se va multumi insa Microsoft doar cu derularea unor activitati de suport tehnic in outsourcing in Romania, tara puternic reprezentata la nivelul programatorilor si dezvoltatorilor de la sediul din Redmond, Statele Unite, sau va cauta Bill Gates si competente care pot fi valorificate pe plan local? “Acest centru de suport nu este doar un centru de asistenta a clientilor, ci unul de inalta competenta tehnica, avand in vedere ca programatorii si inginerii de aici vor avea acces la codul-sursa al programelor si, practic, pe baza evaluarilor acestora se dezvolta service-pack-urile (imbunatatiri de substanta ale nucleului unui program – n.r.)”, spune Paula Apreutesei, business developement manager Microsoft South-East Europe. Potrivit unor surse din piata, Microsoft are in plan, pentru Romania, mai mult decat dezvoltarea unui centru de suport global, fiind luate in calcul si unele activitati de cercetare si dezvoltare. “Romania este un puternic centru de competenta, un hub pentru dezvoltarea industriei IT din Europa Centrala si de Est”, crede si Philipp Wehnelt. Potrivit oficialilor Microsoft, raspunsurile la schimbarile majore din cadrul companiei si la provocarile cu care se va confrunta gigantul din Redmond in era post-Gates vor veni din Europa de Est.
Anul 2007, inceput la 1 iulie, va fi decisiv pentru Microsoft. Deja amanata pentru februarie, lansarea noului sistem de operare Windows Vista va aduce pe piata un produs care necesita, pentru a putea fi utilizat la capacitate maxima, configuratii hardware mai scumpe si care inca nu se afla pe piata (de exemplu, hard-discuri hibride, cu memorie flash proprie). Intr-o zona emergenta precum Europa de Est, acest lucru poate avea impact asupra vanzarilor. Silviu Hotaran nu e insa de acord. “Anul acesta, s-au livrat deja mai mult de 500.000 de PC-uri noi pe piata, vor fi un milion pana la finele anului, si pe multe dintre acestea Vista poate fi rulat fara anumite functionalitati, care nu sunt de baza. Nu cred ca va exista un impact major asupra vanzarilor”, spune el. Dar si in cazul Microsoft Office, principalul generator de venituri din retail al companiei la nivel mondial, a fost amanata lansarea versiunii 2007, ce va trebui sa includa, potrivit normelor europene in domeniul concurentei, instrumente care sa faca posibila citirea de documente scrise de programe rivale ale Apple sau Linux. Ceea ce ar duce la crearea unei brese prin care isi vor face loc utilizatorii de programe office open-source. La fel, 2007 va insemna si lansarea unei alte platforme noi, Exchange 2007, pentru servere. Aceasta, in contextul in care pe piata romaneasca vanzarile de servere Linux s-au triplat in ultimul an. In acest context, misiunea Microsoft Romania, care coordoneaza centrul zonal din Europa de Sud-Est, nu e tocmai usoara. Trebuie sa ramana in tintele de crestere propuse si, eventual, sa ofere raspunsuri la intrebari care nu s-au pus inca la Redmond.
Microsoft in cifre
Echipa Microsoft Romania a crescut in anul fiscal 2006 la 90 de angajati. Compania are pe piata locala 205 parteneri certificati, din care 38 au statutul de “gold”. Peste 90 de companii locale dezvolta software pe platforma Microsoft. Numarul clientilor unici care au implementat in Romania platforma de management al afacerii Microsoft Dynamics Navision a depasit 100.
In ceea ce priveste grupurile de produse care au contribuit la realizarea veniturilor Microsoft Romania, cel mai mare ritm de crestere l-a inregistrat cel al sistemelor de operare, unde veniturile au fost cu 41% mai mari decat in anul fiscal precedent. Oficialii companiei estimeaza ca o importanta contributie la aceasta crestere a avut-o dinamica vanzarilor de PC-uri, mai ales in segmentul utlizatorilor individuali.
Structura veniturilor din servicii
Total – 3,8 milioane
servicii financiare – 40%
sector public – 40%
utilitati – 17%