Din cauza scăderii pieţei de retail, 2006 a fost şi anul în care s-a văzut importanţa managementului stocurilor, acesta fiind un factor care a contribuit la accentuarea, sau din contră, la diminuarea tendinţei de scădere a vânzărilor.

Flamingo a ales să facă în 2006 un provizion de 5,1 milioane de euro, pentru a putea vinde mai repede produsele care nu erau din ultima generaţie. „În mod normal, când ai un stoc depreciat moral, dar cu o valoare contabilă mare, ai şanse mici să-l vinzi“, explică decizia Dragoş Simion, vicepreşedinte Flamingo Internaţional. „Dacă se creează un provizion, apare în contabilitate o pierdere, dar produsul poate fi vândut la un preţ mai mic“.

Mai mult, Simion spune că intenţionează să facă acest lucru la fiecare şase luni pentru produsele IT&C şi anual la produsele albe. S-a ajuns aici, recunoaşte vicepreşedintele, pentru că la finele anului 2005 stocul necesar pentru 2006 a fost supraevaluat. Rezultatele acestei soluţii se vor vedea abia la sfârşitul primului trimestru al acestui an.

Şi ceilalţi retaileri au mers pe preţuri mici pentru a atrage clienţi, iar o planificare mai bună a stocurilor s-a dovedit a fi de ajutor. Adrian Furnică, director general Romsoft, compania ce deţine lanţul de magazine Depozitul de Calculatoare, spune că soluţia pentru diminuarea efectelor scăderii pieţei este „ofensiva preţurilor astfel încât să beneficiezi de inerţia competitorilor“. Compania nu a făcut provizioane, deoarece, conform directorului, viteza de înnoire a stocurilor este atât de mare încât acestea nu sunt necesare.
Marele avantaj din acest punct de vedere este al magazinelor online, care, cel puţin la nivel teoretic, nu fac stocuri: când a venit comanda de la clientul final, ea este înaintată distribuitorului. În situaţia aceasta, riscul de a rămâne cu un stoc învechit este transmis furnizorilor, dar la un nivel diminuat.

„Dar de la acest concept şi până la situaţia de fapt apar câteva corecţii, cauzate de faptul că nu există încă distribuitorul care să aibă orice reper disponibil în stoc, plus costurile operaţionale ale unei aprovizionări punctuale“, spune Mădălin Durcă, director de marketing la PCfun.ro. „În acest moment, orice magazin online care doreşte să îşi respecte promisiunile făcute, trebuie să găsească nivelul optim al stocurilor proprii. În consecinţă, există o influenţă a provizioanelor asupra preţurilor de vânzare, dar ea e mult diminuată faţă de un canal de vânzare offline“, continuă el.

Iar distribuitorii s-au descurcat de minune anul trecut. Asesoft Distribution a înregistrat o creştere de 51%, până la o cifră de afaceri de 72,2 milioane de dolari. Răzvan Ziemba, directorul executiv al companiei, spune că această creştere a intervenit pe fondul unei organizări care a plasat firma foarte aproape de partenerii din canalul de distribuţie, şi al unei bune predicţii a gamelor de succes la nivelul anului trecut, care include şi adăugarea în portofoliu a unor mărci noi cum sunt LG, Gigabyte sau Kingston. Iar ProCA, companie din grupul RTC, a vândut cu 15% peste estimările iniţiale. Şi Tornado Sistems a avut rezultate bune, reprezentanţii punând succesul pe baza faptului că portofoliul de branduri şi produse distribuite se află într-o permanentă dezvoltare, ţinând cont de evoluţia şi cerinţele pieţei.

Lipsa aproape totală a stocurilor în cazul magazinelor online ar putea fi uşor transformată într-un avantaj al acestora în faţa comerţului clasic. Dar jucătorii din piaţă sunt sceptici, cu toate că aproape toţi retailerii şi-au dezvoltat în timp şi o reţea proprie de vânzări prin internet. „Un aspect important al strategiei grupului K Tech – Ultra PRO pentru anul în curs este dezvoltarea componentei de vânzări online, ce estimăm că va deţine peste 5% din cifra de afaceri“, spune reprezentanţii companiei.
Iar Sorin Stancu, director general ProCA, apreciază că pe termen mediu şi lung, magazinele online vor lua o parte din vânzarea de retail. „Dacă ne uităm pe cifre, magazinele virtuale şi-au propus creşteri de peste 100 de procente; creşteri superioare trendului ascendent al pieţei“.
S-a spus că anul trecut s-a atins fundul sacului. Cum însă retailul online este încă la început în ţara noastră, este foarte posibil ca el să fi fost subestimat în evaluări şi marile lanţuri de magazine să mai aibă surprize. 

31-1823-2.jpg31-1824-3.jpg

31-1825-19management14.jpg