Insa asta se intampla in anul 1991. Acum Ioannis si Geanina Chouliara sunt proprietarii a trei fabrici de adezivi si vopsele, platesc 300 de angajati, iar in anul 2001, firma lor a avut o cifra de afaceri de peste 222 miliarde de lei si un profit net de 20,3 miliarde lei.
Primele afaceri ale celor doi s-au bazat pe importuri din Grecia si pe comert. Ioannis Chouliara este grec, a studiat la Ploiesti la Facultatea de Petrol si Gaze, si prietenii din Grecia l-au ajutat destul de mult in demararea afacerilor. Iar acestea se pare ca mergeau destul de bine, din moment ce aveau sase angajati si o cifra de afaceri de peste 1,7 miliarde lei. In 1993, cei doi si-au reprofilat afacerile pe importul de adezivi. Decizia nu a fost luata la voia intamplarii, ci intr-o conjunctura de piata favorabila. „Fabricile de la Risnov si Isalnita nu mai produceau in acel moment adezivi. Cum cererea de adezivi din industria mobilei era destul de ridicata, am hotarat sa importam noi din Grecia. Am inceput cu o tona de adezivi la butoi. Marfa luata tot pe credit din Grecia si pe care am platit-o ulterior”, ne spune Geanina Chouliara. Faptul ca fabricile de la Isalnita si Risnov au inceput ulterior sa produca adezivi a contat mai putin pentru cei doi. Isi facusera deja loc pe aceasta piata.
In anul 1994, au infiintat firma Grerom Import Export si o vreme s-au axat exclusiv pe importuri din Grecia. La compania nou infiintata Ioannis Chouliara detinea 70% din actiuni, Geanina Chouliara 20%, iar restul de 10% erau in proprietatea unei alte rude. Cum aprovizionarea cu marfa din Grecia era rezolvata, problema era transportul pe care trebuia sa si-l asigure singuri. Asa ca primele investitii au fost facute tocmai in crearea unei astfel de retele. Acum firma dispune de sapte masini de tonaj mare, care fac drumuri numai in afara tarii, si 16 axate numai pe rutele interne. Intre timp marfurile importate s-au diversificat si, pe langa adezivi, Grerom a inceput sa aduca din Grecia vopsele lavabile si alchidice.
Studiind piata, in anul 1996 cei doi oameni de afaceri au hotarat ca din importatori sa se transforme in producatori. Asa ca, in acelasi an, au deschis propria fabrica de adezivi de la Teisani, din judetul Prahova. „Investitia in utilaje a fost de aproximativ 200.000 marci germane”, ne spune Geanina Chouliara. Cu toate ca fabrica si-a pornit productia, cei doi nu au sistat importurile de adezivi si vopsele. Astfel, in 1996 firma a produs 320 de tone de adezivi si a importat 2.000 de tone din aceeasi marfa si 700 de tone de vopsele. Insa un an mai tarziu productia de adezivi a crescut la 3.300 de tone, iar importul a scazut la 145 de tone, in vreme ce importul de vopsele a fost de 2.500 de tone. „In 1998 am deschis o noua fabrica de vopsele la Bucov, tot in judetul Prahova. Aici am investit 1,5 – 2 milioane de marci si am inceput si productia proprie de vopsele”, ne-a declarat Geanina Chouliara.

O investitie de 5 mld. lei intr-o zona defavorizata

O parte din banii care au fost investiti in aceasta fabrica au venit printr-un credit de un milion de marci germane pe care firma l-a contractat de la Alpha Bank. „Creditul a fost pe termen scurt, cu o dobanda de 10% pe an si a fost returnat in intregime”, a continuat Geanina Chouliara. Datele financiare ale companiei prezentau acum incredere si permiteau obtinerea altor credite. In 1999, toata marfa produsa la Grerom era integral fabricata in Romania. Iar productia continua sa creasca de la an la an.
Intre timp, datele financiare ale firmei devenisera o garantie pentru orice ofiter de credit: numarul de angajati a crescut de la 50 in 1995, la peste 300 in 2001, iar cifra de afaceri de la 3,647 miliarde lei in 1995, la peste 222 miliarde lei in 2001. In acest moment compania a mai contractat inca doua credite pentru dezvoltare, unul de 1,8 milioane de dolari la Demirbank si altul de 300.000 de euro la BCR.
Avantajele fiscale ale unei investitii intr-o zona defavorizata i-a determinat pe cei doi sa mai construiasca o fabrica la Ceptura, tot in judetul Prahova, unde a fost mutata productia de vopsele, investitia de aici fiind de aproximativ 5 miliarde de lei. „Aici beneficiem de o scutire de 25% la plata impozitului pe profit. Ideea noastra a fost ca aceasta scutire sa o folosim la marirea discontului pe care il acordam distribuitorilor, conchide Geanina Chouliara.