Nestle a preluat compania greceasca Delta Ice Cream, iar ABN AMRO Capital France a cumparat firma Nutrition&Sante. Acestea sunt doar doua din cele sapte tranzactii cu o valoare mai mare de 100 de milioane de euro fiecare, finalizate la inceputul acestui an. In acest context, se poate spune ca marile corporatii din sectorul alimentar european sunt puse pe fapte mari.
Dar in acest an sunt asteptate si mai multe fuziuni si achizitii. Unilever si Heinz au anuntat deja ca intentioneaza sa-si vanda diviziile europene de produse alimentare congelate, iar strategia Cadbury Schweppes plc. prevede iesirea firmei de pe piata europeana a bauturilor.
“Pentru a se plasa si mentine printre principalii jucatori din domeniu, companiile sunt adesea nevoite sa-si reduca costurile, iar cel mai simplu mod prin care pot realiza acest lucru este sa-si mute unitatile de productie in tari cu mana de lucru mai ieftina”, spune Neil Sutton, Food Sector Leader Corporate Finance, PricewaterhouseCoopers LLP. In plus, adauga el, pentru a contrabalansa stagnarea ce s-a inregistrat in cheltuielile pe care consumatorii din vestul Europei le aloca produselor alimentare, firmele din domeniu au nevoie de acces pe pietele emergente – Europa Centrala si de Est si zona Asia-Pacific.
Dupa un an relativ linisit, cum a fost 2004, fluxul de fuziuni si achizitii din sectorul alimentar european s-a inscris anul trecut pe un trend ascendent. Potrivit celui mai recent studiu realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC), volumul tranzactiilor a crescut in 2005 cu 11%, la 350, fata de doar 315 inregistrate in anul precedent. Dintre acestea, 21 au avut o valoare mai mare de 100 de milioane de euro, iar sase au depasit chiar suma de 500 milioane. Piata “mijlocie” (valori ale tranzactiilor cuprinse intre 50 si 500 de milioane de euro) a cunoscut o evolutie spectaculoasa anul trecut. Valoarea totala a treizeci dintre aceste “intelegeri” a fost de 4,7 miliarde de euro.
Fuziunile si achizitiile din industria alimentara din Europa Centrala si de Est (CEE) au crescut in 2005 la 59, fata de 43 cate fusesera cu un an inainte. Cele mai multe, 15, s-au realizat in Serbia si Muntenegru. Aceasta activitate ilustreaza dezvoltarea stabila a zonelor mai putin dezvoltate din Europa Centrala si de Est, precum si dorinta companiilor din vestul continentului de a avea surse ieftine de mana de lucru in apropierea pietei unice.
Anul trecut a crescut si interesul pe care fondurile de investitii private il arata sectorului alimentar european, acestea achizitionand 68 de companii, valoarea totala a tranzactiilor fiind de doua miliarde de euro. Tot in 2005, fondurile de investitii si-au vandut participatia la 25 de firme, un numar mai mic de “renuntari” decat in 2004. Producatorii de alimente cu specific mediteranean se afla printre preferatii fondurilor de investitii, iar tinta principala este Spania. Anul trecut au fost cumparate 15 astfel de companii spaniole. Pe locul al doilea s-au situat tarile din Benelux, unde fondurile de investitii au achizitionat noua producatori.
Unde se afla insa Romania pe aceasta harta? Conform unui alt studiu realizat de aceeasi firma de consultanta, un interes exceptional pentru fuziuni si achizitii s-a manifestat in industria alimentara si de bauturi autohtona, aici inregistrandu-se 13% din totalul tranzactiilor, comparativ cu media regionala, de 9%.
Specialistii de la PricewaterhouseCoopers sunt de parere ca in acest an vom asista la consolidarea urmatoarelor sub-sectoare alimentare europene: preparate proaspete din fructe si legume, productia de carne de pui (tinand cont si de preturile scazute din aceasta arie determinate de amenintarea gripei aviare), productia de zahar, ciocolata si deserturi, alimente congelate, apa imbuteliata, sucuri, ceai si cafea. Principalele motive care ii determina pe micii producatori sa vanda sunt presiunea continua exercitata de retaileri, costurile din ce in ce mai ridicate ale energiei si materiilor prime, reglementarile oneroase, solicitarile consumatorilor si, nu in ultimul rand, importurile de produse ieftine.