Liderii industriei auto din Europa trag un semnal de alarmă cu privire la cererea scăzută de vehicule electrice. Ola Kaellenius, CEO-ul Mercedes-Benz și președinte al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), a cerut Comisiei Europene să adopte o abordare mai realistă față de industria auto. Joi, acesta a solicitat recunoașterea cererii scăzute pentru vehicule electrice și eliminarea amenzilor care ar putea afecta grav sectorul.

Provocările sectorului auto la Mercedes-Benz

Industria auto europeană se află sub presiunea dublă a concurenței din partea companiilor chineze și a posibilelor tarife americane. Cu instalarea în funcție a președintelui ales Donald Trump, tensiunile comerciale dintre SUA și Europa pot escalada.

În acest context, producătorii auto riscă să fie penalizați de Uniunea Europeană dacă nu respectă limitele stricte privind emisiile de CO2. Potrivit estimărilor, amenzile pot ajunge la 15 miliarde de euro până în 2025.

„Am făcut câteva sugestii, dar nu am dorit să venim cu un ”doar faceţi asta’, ci să spunem: să recunoaştem că există o problemă. Orice formă de sprijin care protejează capacitatea noastră de investiţie este ceea ce căutăm”, a spus Ola Kaellenius.

mercedes-benz, ola kaellenius
SURSA FOTO: sn.at

Ola Kaellenius a explicat că obiectivele de emisii au fost stabilite pe baza unor așteptări care nu s-au materializat în privința creșterii cererii de vehicule electrice.

Un dialog strategic pentru salvarea competitivității industriei auto

Înaintea unui dialog strategic planificat între Comisia Europeană, producătorii auto, furnizorii și sindicatele, Kaellenius a prezentat o serie de propuneri.

Scopul principal al acestui dialog este de a proteja competitivitatea industriei auto europene, amenințată de reducerile de locuri de muncă și de alte provocări economice.

CEO-ul Mercedes-Benz a declarat că este crucial ca Uniunea Europeană să caute un acord semnificativ cu administrația americană pentru a evita un război comercial.

Statistici îngrijorătoare: vânzările de vehicule electrice sunt în scădere

Datele Asociației Europene a Producătorilor de Automobile arată o scădere de 5,9% a vânzărilor de vehicule electrice anul trecut.

Acestea au reprezentat doar 13,6% din piață, cu un punct procentual mai puțin decât în 2023. Este o performanță departe de ținta de 20% necesară pentru a respecta limitele de emisii.

Deși numărul noilor înmatriculări de autoturisme în Uniunea Europeană a crescut cu 0,8%, acesta rămâne cu 18,4% sub nivelul înregistrat în 2019.

În acest context, penalitățile pentru neconformitate devin o amenințare reală pentru producători.

Apel pentru măsuri urgente și stimularea competitivității

Kaellenius a subliniat că liderii politici trebuie să ia în considerare măsuri care să stimuleze competitivitatea sectorului auto.

Printre prioritățile enunțate se numără aprofundarea pieței unice, creșterea investițiilor în cercetare și promovarea comerțului liber.

Cu o piață a vehiculelor electrice aflată sub așteptări și riscul unor penalități semnificative, industria auto europeană solicită sprijin pentru a traversa această perioadă de incertitudine economică.