Sectorul public a investit anul trecut pentru servicii IT suma de 105 milioane de dolari, cu aproape 3% mai mult comparativ cu 2011, a declarat, miercuri, Laurenţiu Popescu, country manager IDC România.
El a adăugat că unul dintre indicatorii care arată nivelul de informatizare al unei ţări îl reprezintă chetuielile pe cap de locuitor. România alocă în jur de 200 de dolari pe cap de locuitor pentru informatizare, un nivel foarte scăzut comparativ cu ţările din jur, în condiţiile în care Polonia, spre exemplu, cheltuieşte 400 – 500 de dolari.
În 2012, serviciile contractate de sectorul public au constat în configurare harduri şi software, integrare de sisteme, training, suport şi mentenanţă, customizare de aplicaţii, servicii de outsourcing.
‘Dacă ne referim la anul 2012, în zona sectorului public nu s-a întâmplat mare lucru. Vorbesc despre proiecte noi, proiecte substanţiale. Au mai fost proiecte începute şi continuate. Au fost foarte multe proiecte care s-au anunţat, dar nu s-au realizat. Am fost inclusiv la foarte multe întâlniri cu reprezentaţi ai Ministerului Comunicaţiilor – vorbeau despre strategia de e-government, despre cloud computing în sectorul public, căutau soluţii pentru centrele de date cu care să lucreze, dar nu s-a întâmplat nimic în zona aceasta’, a precizat Popescu.
În acest context, directorul de marketing şi comunicare al Siveco, Anca Crahmaliuc, a susţinut că, din punct de vedere financiar, anul 2012 a fost similar celui anterior pentru companie.
‘Noi, în acest moment, avem speranţe foarte mari în proiectele internaţionale. Există demersuri foarte avansate în Golful Persic, Dubai, Kazahstan, Azerbaidjan. Momentul, din punctul acesta de vedere, este internaţional. Sperăm să se întâmple lucruri şi în sectorul public din România. Chiar dacă există momente în care lucrurile par că stagnează, mai devreme sau mai târziu se vor relua’, a subliniat ea.
Anca Crahmaliuc a apreciat că proiectele internaţionale sunt se desfăşoară mai uşor.
‘Sigur că sunt alte tipuri de probleme. În fiecare proiect de acest fel, iniţial, faci o investiţie foarte mare. Sigur, una dintre explicaţii ar fi că, în general, proiectele internaţionale sunt replicarea celor în care am funcţionat deja, deci avem o experienţă consistentă şi, atunci, multe dintre probleme sunt anticipate’, a explicat directorul.
Reprezentantul Siveco a mai spus că, în ceea ce priveşte achiziţiile, sunt pieţe emergente în care deciziile de achiziţii sunt foarte ferme. De exemplu, în zona Golfului Persic, demersurile de informatizare, cel puţin pe educaţie, sunt ‘extraordinar de susţinute”.
‘Şi în ţările din CIS, de asemenea, pe zona de educaţie există o extraordinar de mare deschidere. În Dubai au numai tablete – vorbesc despre sistemul e-learning. La şcoală se folosesc tablete direct. Sistemul educaţional din România diferă foarte mult de cel din Golful Persic şi cu atât mai mult comparativ cu cel din spaţiul ex-sovietic. De asemenea, în toate locurile astea, poziţia noastră a fost foarte bună. Oamenii au primit cu foarte mare încredere faptul că venim din România. Pieţele internaţionale au şi ele riscurile lor – noi avem demersuri începute de foarte mult timp în nordul Africii, unde acum lucrurile s-au mai temporizat. Însă, având în vedere că în portofoliul de ţări există un număr mare de regiuni, se echilibrează pe total’, a arătat Crahmaliuc.
În opinia acesteia, în România se vor relansa lucrurile.
‘Există o oarecare ciclicitate inclusiv în zona de informatizare. Experienţa proiectului de la Casa Naţională de Sănătate arată că trebuie să ai încredere pe termen lung. Proiectul a fost câştigat în 2000 şi a început în 2003’, a subliniat directorul de marketing şi comunicare al companiei Siveco. AGERPRES