Așadar, liderii coaliției de guvernare s-au întrunit luni dimineață la Guvern, pentru a dezbate pachetul de reformă a cheltuielilor publice, care vizează economii de miliarde de lei până la sfârșitul anului.
Acest pachet va fi anunțat în mod oficial săptămâna aceasta.
Liderii coaliției de guvernare s-au întrunit la Guvern
Anunțul a venit după ce premierul a promis că România nu avea parte de austeritate, ci de putere de cumpătare, în timp ce nu vor fi modificate sumele pentru investiții și nu vor fi reduse nici salariile în sectorul bugetar.
Totodată, premierul a spus că sumele pentru investiții și salariile în sectorul bugetar nu vor mai crește anul acesta, la fel cum nu vor mai fi nici angajări la stat, potrivit discuțiilor din coaliție pe această temă.
Ar vrea să interzică cumulul pensiei cu salariul în sistemul public
De asemenea, autoritățile ar vrea să interzică cumulul pensiei cu salariul în sistemul public, cu excepția medicilor și a profesorilor.
Proiectul de ordonanță de urgență pentru reducerea cheltuielilor ar urma să fie aprobat în prima ședință de guvern.
Nicolae Ciucă şi Marcel Ciolacu au avut discuţii pe tema măsurilor destinate reducerii cheltuielilor bugetare
Potrivit news.ro, Nicolae Ciucă şi Marcel Ciolacu au avut luni discuţii pe tema măsurilor destinate reducerii cheltuielilor bugetare, subiect care urmează să fie abordat în coaliţie, într-o şedinţă programată de la ora 16:00.
O variantă luată în calcul este aceea a interzicerii cumulului pensie – salariu, numai pentru cei care au pensii speciale.
„Cumulul pensiei cu salariul va fi interzis doar pe componenta de pensie specială”, a notat sursa menționată.
Liderii coaliției de guvernare dezbat următorul proiect
„ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
În temeiul art. 108 din Constituția României, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Art. I – (1) Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, astfel încât cheltuielile de personal efectuate în anul 2023, să nu depășească nivelul plăților din anul 2022 exclusiv sumele aferente titlurilor executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, majorate cu 5%.
(2) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (1), situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (1) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.
(3) Pentru instituțiile reorganizate în cursul anului 2023, la determinarea nivelului prevăzut la alin. (1) se are în vedere execuția aferentă anului 2022 a structurilor care au făcut obiectul reorganizării.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul instituțiilor publice nou-înființate în anul 2023, care nu rezultă din reorganizarea altor instituții deja existente.
Art. II – (1) Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, astfel încât cheltuielile cu bunurile și serviciile efectuate în anul 2023 să nu depășească prevederile bugetare aferente anului 2022.
(2) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (1), situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (1) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.
(3) Pentru instituțiile reorganizate în cursul anului 2023, la determinarea nivelului prevăzut la alin. (1) se au în vedere prevederile aferente anului 2022 al structurilor care au făcut obiectul reorganizării.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul instituțiilor publice nou-înființate în anul 2023, care nu rezultă din reorganizarea altor instituții deja existente.
Art. III – (1) De la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, inclusiv activităților finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de:
a) autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la alin. (1) al art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările și completările ulterioare;
b) mobilier și aparatură birotică, așa cum sunt prevăzute la subgrupele 3.1. „Mobilier” și 3.2. „Aparatură birotică” din cadrul grupei 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum și obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spațiilor cu destinația de birou.
(2) Asigurarea necesităților de bunuri prevăzute la alin. (1) se va putea face numai prin redistribuiri din cadrul aceleiași instituții sau de la alte instituții publice.
(3) Fac excepție de la prevederile alin. (1) și (2):
a) autoritățile și instituțiile publice nou-înființate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, numai în primul an de funcționare, dacă acestea nu provin din restructurarea și/sau reorganizarea altor instituții publice, deja existente;
b) obiectivele de investiții cu punere în funcțiune după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu condiția ca în devizul general al lucrării acestea să fi fost prevăzute ca primă dotare;
(4) Achizițiile publice aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se vor definitiva pe baza prevederilor legale în vigoare la data inițierii procedurilor respective, numai în condițiile în care autoritatea contractantă a transmis deja, până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, spre publicare anunțul sau invitația de participare.
Art. IV – (1) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din:
a) instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;
b) instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor sau, după caz, proba practică, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), transferul la cerere se face la solicitarea funcționarului public, cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice în care urmează să își desfășoare activitatea funcționarul public, precum și a conducătorului autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea funcționarul public.
Art. V – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență beneficiarii dreptului la pensie aparținând atât sistemului public de pensii, cât și sistemelor neintegrate sistemului public care realizează venituri salariale sau, după caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activități pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, operatorilor economici, prevăzuți la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare, nu pot cumula pensia cu veniturile astfel realizate.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile persoanelor care:
a) la data intrării în vigoare a prezentului articol sunt pensionari cumularzi;
b) după data intrării în vigoare a prezentului articol devin pensionari cumularzi.
(3) Pensionarii prevăzuți la alin. (2) lit. a) care desfășoară activități profesionale pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire în funcție au obligația ca, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, să își exprime în scris opțiunea între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcție.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (2) lit. b) au obligația ca, în termen de 15 zile de la data survenirii situației de cumul, să își exprime în scris opțiunea între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcție.
(5) Neîndeplinirea obligației privind exprimarea opțiunii în termenul prevăzut alin. (3) și (4) constituie cauză de încetare de drept a raporturilor de muncă stabilite în baza contractului individual de muncă sau a actului de numire în funcție, precum și a raporturilor de serviciu.
(6) În cazul în care opțiunea este exprimată în termenul prevăzut la alin. (3) și (4), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în care a fost exprimată opțiunea pentru continuarea activității. Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie se recuperează de la pensionari, cu respectarea termenului general de prescripție.
(7) Angajatorul are obligația de a lua măsurile necesare constatării cazurilor prevăzute la alin. (3)-(6).
(8) Prevederile prezentului articol nu se aplică persoanelor care ocupă funcții didactice de predare din unitățile de învățământ și funcții de specialitate medico-sanitară din unitățile sanitare.
(9) Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător și beneficiarilor de pensii de serviciu și pensii militare stabilite prin legi speciale”, arată printre altele textul OUG-ului.