Noul manager al Heineken România a pierdut şirul ţărilor în care a lucrat. Misiunea lui în 2009? Să inspire angajaţii, pentru ca ei să vină la serviciu, în fiecare zi, cu mai multă energie.
Deşi a preluat şefia Heineken România în aprilie, Jan Derck van Karnebeek se simte deja ca acasă. A petrecut prima lună şi jumătate a mandatului său călătorind prin ţară, pentru a cunoaşte consumatorii. „Avem cinci fabrici de bere, iar teritoriul ţării este împărţit în şase regiuni comerciale. Fiecare dintre aceste regiuni este mai mare decât ţara mea“, spune el, fără să se arate intimidat de dimensiunile business-ului pe care trebuie să-l conducă acum. A fost uşor surprins de diferenţele mari pe care le-a întâlnit traversând distanţe relativ scurte, diferenţe care se manifestă şi la nivelul consumului de bere. „Berea este peste tot un produs foarte local, în special în România, unde preferinţele se schimbă radical la doar câţiva kilometri distanţă“, susţinându-şi afirmaţia cu exemplul propriei companii: Heineken România este parte a unui grup internaţional, dar peste 90% din venituri sunt aduse de mărci româneşti.
A preluat şefia firmei într-un moment în care piaţa se schimbă radical, 2009 fiind anul care întrerupe o serie de creşteri sănătoase. „Asta înseamnă că, pentru a se dezvolta, orice companie trebuie să fure cotă de piaţă de la concurenţi, ceea ce va duce la o creştere a competiţiei, care deja este foarte puternică. Înseamnă, de asemenea, că vom investi mai puţin în extinderea capacităţilor de producţie, concentrându-ne pe eficientizare“, spune van Karnebeek.
Rolul de manager de criză
Şi dacă piaţa nu o duce foarte bine, Heineken nu are probleme de rezolvat. După integrarea mărcilor preluate de la Bere Mureş şi vânzarea diviziei de apă minerală, tranzacţie pe care van Karnebeek a finalizat-o, el doreşte acum să vândă din activele care nu fac parte din core businessul companiei. Nu se fac disponibilizări, dar nici angajări în masă. Nu se mai fac nici investiţii. Singurul lucru pe care olandezul trebuie să-l facă este reducerea costurilor. „Dar asta faci puţin câte puţin, în fiecare zi, observând cu atenţie unde e loc de mai bine. Aşa ajungi să dublezi randamentul capacităţilor de producţie în patru ani, măsurat în litri produşi per angajat“, mărturiseşte managerul. Mai mult, nu‑şi doreşte să facă schimbări radicale pentru că este nou în această poziţie şi „mai există alţi 1.300 de oameni care nici ei nu sunt prea vechi în companie. Nu e jobul meu să schimb totul în prima lună de activitate. Trebuie deci să investim în calitatea produselor, în marketing şi în vânzări. Şi avem obligaţia să continuăm să investim în programele de responsabilitate socială şi de protecţie a mediului, pe care nu le faci doar când lucrurile merg bine, ci în fiecare an, indiferent că este criză sau nu“.
După ce am lucrat 15 ani la Heineken, parte din sângele meu este la fel de verde precum culoarea companiei.
Jan Derck van Karnebeek, director general Heineken România