Sorin Bușe, directorul Renault Technologie Roumanie (RTR), consideră că o reglementare a drepturilor de proprietate intelectuală în pas cu vremurile este „esențială” pentru România. Conform oficialului Renault, „doar dacă ești protejat de o astfel de lege aduci tehnologie avansată într-o țară”.
Singurul centru de inginerie auto din Europa de Est şi zona mediteraneană şi cel mai mare centru de inginerie Renault din afara Franţei, cu circa 2500 de ingineri, este complet finalizat. Sorin Bușe, șeful RTR, este de părere că dezvoltarea activității de cercetare din România este grevată de „modernizarea” legislației în domeniul proprietății intelectuale.
„Pentru a ne dezvolta avem nevoie neapărat de o lege a proprietății intelectuale. Din acest punct de vedere suntem total decalați cu Europa. Legislația pe care o avem datează din anii `90 însă are un spirit asemănător legilor din anii anteriori lui 1989”, a declarat Bușe. Conform acestuia, „în acest moment, un angajat care utilizează resursele și know-how-ul companiei are posibiliatea de a obține un brevet în nume propriu. Lucru deja întâmplat. Nu este deloc normal. Toată lumea are dreptul să devină inventator, dar asta o poate face în timpul liber, pe banii lui, nu cu resursele unei companii private. Există discuții cu autoritățile în acest moment însă, până nu se reglementează această problemă, este greu să te dezvolți”.
Oficialul RTR consideră „vitală, atât pentru industria auto cât, mai ales, pentru industriile hingh-tech”, o lege a proprietății intelectuale adaptată vremurilor în care trăim. „Nu exagerez dacă spun că acest lucru este printre cele mai importante atunci când un investitor caută o țară pentru un sediu. Doar dacă ești protejat de o astfel de lege aduci tehnologie avansată într-o zonă, explică importanța acestei legi, Sorin Bușe.
Din nefericire, în acest moment, România duce lipsă și de „infrastructura” necesară înregistrării de brevete. „În România cercetare aplicată sau de bază nu se face. Noi captăm idei care pot veni de la oamenii noștrii sau de la persoane din afara grupului. Dacă e vorba de idei ale unei persoane aflată în al doilea caz, primul lucru pe care îl solicităm este ca aceasta să își înregistreze brevetul la OSIM. Abia apoi demarăm colaborarea. După o primă triere, brevetele sunt trimise în Franța. Acolo există infrastructura necesară pentru așa ceva, precum inginerii de brevet, o specializare modernă care se află la limita dintre inginerie și avocatură. O astfel de persoană verifică dacă ideea este originală și decide dacă poate fi utilizată. Nu contează dacă ideea respectivă este a unui francez, român sau de altă naționalitate”, menționează Sorin Bușe.
Extinderea centrului de la Titu, abandonată pentru moment
În acest moment, la centrul de la Titu, unde Renault tesatează vehiculele din gama ”Entry”, sunt 456 de angajați. Restul personalului RTR se află la București. Directorul Renault Technologie Roumanie explică însă că, anunțata mutare a inginerilor din București la Titu, unde există spațiu pentru extindere, a fost abandonată pentru moment, în mare parte din cauza infrastructurii deficitare. „Exista la un moment dat un proiect care prevedea relocalizarea birourilor din București la Titu, dar acesta a fost abandonat. Această mutare era condiționată de o infrastructură care să permită transportul eficient a câteva mii de oameni. Chiar și acum, când aproape jumătate dintre cei care lucrează la Titu vin din București, este o adevărată aventură. Mai ales în condițiile unei ierni dificile precum cea trecută. Din aceste motive, dar și altele, proiectul de a transfera centrul de inginerie de la București la Titu a fost, pentru moment, abandonat”, a declarat Sorin Bușe.