„Deocamdată construim din capitalul propriu, dar suntem în etapa finală de negocieri cu băncile pentru obţinerea unui împrumut. Sunt discuţii serioase şi într-o fază finală. Lunile viitoare vom avea asigurat un credit“, a declarat Derek Sharkey, preşedintele Caelum Development, care alături de fratele său David deţine 85% din firmă.

În 2007, compania cu capital irlandez a cumpărat de la omul de afaceri Eduard Ioan Dan Romalo terenul de 8,2 hectare pe care a funcţionat în trecut baza sportivă Spartac din cartierul Titan la un preţ de 53 mil. euro. Ulterior, Caelum a intrat într-un parteneriat de tip joint-venture (50%-50%) cu Sonae Sierra pentru dezvoltarea mallului ParkLake. Derek Sharkey recunoaşte că a traversat o perioadă dificilă în anii de criză din cauză că a achiziţionat terenul foarte scump, dar se aşteaptă să-şi recupereze banii după finalizarea proiectului. El estimează că la trei ani de la încheierea lucrărilor, programată pentru primăvara anului viitor, randamentul mallului va fi de 5%. Yield-ul sau randamentul investiţional este un indicator folosit în piaţa imobiliară pentru a determina profitabilitatea unei proprietăţi. Valoarea netă a acestuia se calculează prin scăderea costurilor anuale de operare a clădirii vizate din chiria anuală generată de imobil, iar rezultatul se împarte la valoarea proprietăţii.

„Nu avem o strategie de «exit» în acest moment pentru ParkLake. Când ai un proiect amânat pentru 6-7 ani nu te mai gândeşti la strategii de exit, ci doar să îl vezi construit. Sunt convins că în 2-3 ani va exista o piaţă pentru vânzarea ParkLake. Închirierile merg bine, vom anunţa nişte chiriaşi mari în următoarele 4-6 săptămâni“, a menţionat Sharkey.

Costul de dezvoltare al ParkLake a fost estimat de cei doi parteneri la 180 mil. euro şi va avea la final o suprafaţă închiriabilă de 70.000 mp, comparabilă cu a AFI Palace Cotroceni sau Mega Mall. În toamna anului trecut, retailerul francez Carrefour a cumpărat 12.000 mp din ParkLake, spaţiu pe care îl va folosi pentru deschiderea unui hipermarket. Acum gradul de pre-închiriere al proiectului a ajuns la 80%, potrivit proprietarilor. S-au semnat contracte cu Zara, Bershka, Massimo Dutti, Stradivarius, Pull & Bear, Zara Home şi Oysho, branduri ale grupului spaniol Inditex, precum şi cu H&M, Koton, Maxitoys şi Maxbet.

ParkLake este primul proiect dezvoltat de Caelum în România şi cel mai mare activ din portofoliul său, iar Sharkey spune că i-ar plăcea să construiască şi alte proiecte aici, poate tot cu Sonae Sierra.

Aglomeraţie de malluri

Austriecii de la Strabag, care asigură construcţia ParkLake, lucrează deja la partea de structură a proiectului şi au 500 de muncitori pe şantier, număr care se estimează că va ajunge la 2.500 în perioada de vârf a construcţiei.

„Ţinta noastră este să deschidem înainte de Paşte, dar nu ştiu dacă vom reuşi. Depinde. Dacă iarna va începe mai devreme va fi dificil de atins acest termen. Pentru a putea deschide în primăvară, trebuie să avem clădirea închisă în timpul iernii“, spune Ingo Nissen, managing director Sonae Sierra în România.

Chiar dacă Mega Mall s-a deschis luna trecută în cartierul vecin Pantelimon, portughezii mizează pe faptul că în Titan locuiesc 13.000 de persoane/km pătrat, iar rata şomajului este de 2%. În Europa, o asemenea densitate mai există doar într-un cartier din Moscova şi într-unul din Barcelona, potrivit lui Nissen. Investitorii au numărat 464.350 de bucureşteni care se află la o distanţă de zece minute de mallul pe care îl construiesc.

Totuşi, directorul Sonae Sierra recunoaşte că Bucureştiul începe să devină cam aglomerat la capitolul malluri. Oraşul are 12 centre comerciale, şapte parcuri de retail şi cinci galerii comerciale.

„Timp de cinci ani de la deschiderea ParkLake nu mi-aş pune banii într-un alt mall în Bucureşti. Ulterior, când puterea de cumpărare a românilor, care este prognozată să crească stabil în jurul a 2,5-3%, va fi din nou loc pentru dezvoltări. Nu peste tot, dar va mai fi loc de 1-2 malluri. Rămâne de văzut cum vor reacţiona şi centrele comerciale din prima generaţie, care au de suferit la deschiderea altora noi. Dacă nu investesc în renovare, nu m-aş mira dacă vor avea probleme“, subliniază Ingo Nissen.

Strategie de dezvoltare

ParkLake din Titan nu a fost primul proiect imobiliar început de Sonae Sierra în România. Compania a demarat în 2008 construcţia unui mall la Craiova, însă a oprit lucrările la stadiul de structură în 2009, după investiţii de 2,5-3 mil. euro. Acum, portughezii caută soluţii pentru acest proiect, însă concurenţa Electroputere Park, singurul mall din oraş, le dă bătăi de cap, mai ales pentru că amplasamentul ales de Sonae e în aceeaşi zonă.  

„Consiliul director al Sonae Sierra m-a însărcinat ca, în decursul negocierilor cu chiriaşii pentru ParkLake, să investighez apetitul acestora şi pentru Craiova, dar nu este ţinta tuturor chiriaşilor. Craiova nu este «esenţa» României, aşa că nu toţi chiriaşii ne vor urma la Craiova, motiv pentru care trebuie să evaluăm cu atenţie riscul. Investiţia va fi în jurul a 100 mil. euro şi trebuie să fim atenţi. Nu vom face proiectul decât atunci când vom avea confirmarea că avem suficienţi chiriaşi. Sper ca în primăvara anului viitor (odată cu finalizarea ParkLake n.red.) să am o echipă dornică să-şi continue munca“, comentează Ingo Nissen.

Compania mai deţine un teren şi la Ploieşti, dar cele două malluri care funcţionează deja în oraş au schimbat strategia portughezilor.

„Momentan investigăm ce putem face cu terenul din Ploieşti. Probabil nu va fi un mall. Noi nu dezvoltăm decât centre comerciale, aşa că suntem deschişi discuţiilor cu oricine interesat de un joint-venture pe dezvoltare sau de achiziţia acestui teren“, mai spune Nissen.