Grecia, Turcia şi Bulgaria, pentru angajaţii obişnuiţi, Africa de Sud, Mexic şi Tenerife, pentru top management. Acestea sunt câteva dintre destinaţiile pe care le vor vizita angajaţii merituoşi, pe banii companiei, în vara care abia a început. Sau cel puţin aceia dintre ei destul de norocoşi să facă parte dintr-o companie căreia nu-i stă gândul numai la tehnici de „stors“ angajaţii mai cu spor, ci şi la mijloacele prin care să-i relaxeze.
Până acum, sejururile estivale au avut exclusiv statutul de „stimulent“, reprezentând vârful de gamă dintr-o întreagă paletă de bonusuri pentru rezultate excepţionale, care pleacă de la mesele la resturante de lux şi ajunge la prime financiare în contravaloarea unui salariu lunar.
Nevoia stringentă de diversificare a pachetului de beneficii, generată de criza de pe piaţa forţei de muncă, i-ar putea determina însă pe angajatori să includă, alături de telefonul mobil şi al 13-lea salariu, şi vacanţa gratuită pe lista câştigurilor non-salariale. „În dorinţa de a-i recompensa pe angajaţi, încă din urmă cu patru-cinci ani, am început să oferim ca program de motivare excursii şi călătorii, în afara pachetului salarial şi a bonusurilor de performanţă. Iar aderarea României la Uniunea Europeană face din ce în ce mai atractivă această metodă de stimulare, aşa că ne gândim serios să introducem definitiv concediile plătite în pachetele salariale“, spune Cristian Coman, HR manager la Media Galaxy.
Nu toată lumea este de acord că vacanţele pe banii companiei sunt o metodă potrivită de recompensare sau o componentă a pachetului salarial demnă de luat în considerare. Monica Tatoiu, general manager la compania de cosmetice Oriflame România, spune că „experienţa de 11 ani pe care o avem în spate a arătat că angajaţii sunt mult mai motivaţi de salarii competitive decât de plata concediului“, rezumă ea punctul de vedere al unui grup mai larg de companii de top. Printre acestea, nume precum Orange, Unilever, OMV, Nestlé, ING sau Procter&Gamble, care nu se arată nici ele încântate de metoda concediilor pe bani din visteria proprie.
Pe de altă parte, companiile din industriile petrolieră, auto, medicală, bancară şi cele din retail se arată a fi mai deschise la acest tip de bonusuri, aşa cum reiese din datele furnizate de agenţia de turism CMB Travel. Potrivit directoarei Mihaela Bălcescu, există două tipuri de cerere pentru „concediile corporatiste“- de grup şi individuale. Astfel, dacă pleacă „la pachet“ cu colegii săi, angajatul se va îndrepta, cel mai probabil, spre Grecia, Turcia sau Malta. În cazuri excepţionale, o destinaţie pentru vacanţe în grup poate fi Veneţia. Agenţia Tiki Tourism Center a organizat aici, pentru o companie a cărui nume nu a dorit să fie dezvăluit, un teambuilding cu 150 de angajaţi cazaţi în 15 hoteluri diferite.
În schimb, dacă funcţia sau realizările din ultima perioadă ale unui angajat îi fac cinste, unele companii îi oferă drept recompensă „vacanţe de merit“. Angajatul respectiv va avea parte de „ce îşi doreşte fiecare, circuite cu maşina, tururi culturate…“ Unde anume? „Pentru top management am avut rezervări în Africa de Sud, Mexic, Tenerife, Italia, Malta, Algarve“, arată pe hartă directoarea Fortuna Business Travel, Luminiţa Alexandru.
Din discuţiile cu alte companii de profil, chiar şi Mallorca, Barcelona, Creta sau Parisul sunt locuri bune de relaxat angajaţii de top. Ca tendinţă, vasele de croazieră au început, la rândul lor, să se bucure de o oarecare popularitate, frânată totuşi de costurile piperate.
Vacanţă pe picior de egalitate
Dar ce primesc angajaţii odată ajunşi pe meleaguri străine? Cu opt ani de experienţă în organizarea de astfel de sejururi, Adriana Goicea, directoarea Prompt Service Travel, arată cam care sunt condiţiile oferite de companii salariaţilor pe care îi trimit în vacanţă. „În general, se comandă servicii cât mai complete – all inclusive, transferuri, excursii incluse în preţ -, în aşa fel încât angajatul să plătească cât mai puţini bani din buzunar. Nu sunt diferenţe la servicii în funcţie de locul ocupat în companie, toţi beneficiază de aceleaşi servicii. Mărimea grupurilor variază foarte mult – de la 20 până la 240 de persoane.“ O asemenea mobilizare de forţe nu este însă uşoară pentru nici una dintre părţi. În vârful de sezon, hotelierii, de pildă, nu sunt prea deschişi la acest tip de acţiuni, considerând că-şi blochează vadul turistic într-o perioadă în care abia fac faţă clienţilor individuali. Mai mult, sunt rare situaţiile în care compania interesată recurge la o singură agenţie şi, în acest caz, se ajunge la reducerea destul de semnificativă a comisionului. „Având în vedere că noi avem cam 1.000 de locuri pe charter săptămânal, nici nu prea mai răspundem la asemenea cereri. Irosim multă muncă şi neglijăm clientul individual, pe care, de fapt, ne bazăm pe tot parcursul anului“, explică Adriana Goicea.
Angajaţii din vânzări, cei mai plimbaţi
Aproape o treime dintre organizaţiile consultate de Capital în vederea realizării „Topului 100 cele mai bune companii pentru care să lucrezi“ afirmă că acordă concedii plătite angajaţilor. Dacă salariaţii cu peste trei luni de experienţă în lanţul de restaurante La mama se bronzează gratuit câteva zile pe an la Neptun, iar cei 300 de middle şi top manageri ai grupului RTC se împart între Mamaia şi împrejurimile Sibiului, Romcar şi ABN Amro nu acordă acest beneficiu decât celor care au obţinut rezultate excepţionale, iar Medicover face rezervări în străinătate doar pentru „angajatul anului“. Şi firmele din provincie au început să fie receptive la metoda sejururilor gratuite ca modalitate de recompensă. Agenţia de publicitate Vitrina Advertising din Cluj organizează anual o excursie cu întreaga echipă, până acum bifând deja oraşe turistice precum Veneţia, Viena, Praga, Lucerna sau Barcelona. Craioveanul Popeci, proprietarul companiei cu acelaşi nume, producătoare de utilaje grele, le acordă tuturor salariaţilor, indiferent de poziţia ocupată în ierarhia companiei, câte o săptămână de cocediu în Grecia. Condiţiile pentru obţinerea unui sejur asemănător „se înăspresc“ în cazul unor companii precum Xerox sau Pepsi QAB. Aici, doar angajaţii din vânzări cu rezultate peste medie intră în cursă.
În ceea ce priveşte perspectivele, specialiştii în resurse umane prevăd că, fie că este privită ca o metodă de stimulare, fie ca una de recunoaştere a eforturilor de peste an, vacanţa plătită de companie va intra în viitorul apropiat în pachetul salarial al companiilor din România. Nu atât de bunăvoie, cât pentru că, în ultimă instanţă, concurenţa dintre companii se va juca ani buni de acum încolo pe terenul beneficiilor oferite angajaţilor. Asta, cu toate că preţul unui astfel de sejur este în jurul sumei de 1.000-1.500 de euro pe angajat, pe când cea mai frecventă metodă de stimulare de până acum – cina la un local luxos – nu depăşeşte 150-200 de euro.
Şef pentru o săptămână
«În general, se comandă servicii cât mai complete – all inclusive, transferuri, excursii incluse în preţ –, în aşa fel încât angajatul să scoată cât mai puţini bani din buzunar.»
Adriana Goicea, director general Prompt Service Travel
Concediu plătit în funcţie de meridiane
POPULARITATE Un studiu realizat de compania Towers Perrin la nivelul a 288 de companii germane, britanice, franceze, olandeze, belgiene şi spaniole arată că în 62% din cazuri pachetele de beneficii oferite salariaţilor conţin posibilitatea de a alege vacanţe plătite total sau parţial de angajator.
PONDERE Potrivit studiului citat mai sus, Belgia este ţara care acordă cea mai mare importanţă beneficiilor. Pe o scară de la 1 la 5, companiile belgiene au acordat acestora nota 3,81 pentru rolul pe care îl au în atragerea angajaţilor.
ALTERNATIVĂ În Italia vacanţele subvenţionate de angajator nu sunt tocmai la modă. Însă extrem de puternicele sindicate din această ţară organizează, pentru membrii lor, scurte excursii gratuite sau subvenţionează sejururi la munte sau la mare.
DISCREPANŢE În Statele Unite, unde legile privind relaţiile de muncă sunt diferite de cele din Uniunea Europeană, cei mai mulţi angajaţi din sectorul privat par mulţumiţi că au dreptul la banalul concediu cu plată. Conform Biroului de Statistică a Muncii (BLS) din Washington, aproape 80% din salariaţii companiilor particulare americane primeau acest beneficiu în urmă cu doi ani.
ILEGAL Chiar dacă nu sunt incluse în pachetele salariale oferite, destui reprezentanţi ai instituţiilor publice din toată lumea au acces la concedii de lux pentru care nu scot nici un ban din buzunar. De cele mai multe ori, acestea sunt achitate de firme de lobby sau de companii private, iar scopul demersului este, desigur, câştigarea bunăvoinţei autorităţilor. În Canada, de exemplu, astfel de practici sunt asimilate mitei şi sunt pedepsite cu închisoarea.
Ce mai primesc angajaţii
NORMA Cele mai frecvente beneficii pe care le primesc angajaţii români sunt masa de prânz, telefonul mobil plătit de firmă, concediul pentru evenimente personale, asigurarea privată de sănătate, cadourile de Paşte şi de Crăciun, decontarea transportului, traininguri, reduceri la produsele companiei
NECONVENŢIONAL În fiecare an, fiecare angajat al Holcim primeşte un bonus în contravaloarea în bani a 15 saci de ciment. Membrii echipei Autoitalia au la orice oră fructe proaspete la dispoziţie. Dacă apreciază acest gest şi se autodepăşesc, primesc drept bonus sponsorizarea echipei de fotbal a companiei. Elite dăruieşte lunar un kilogram de cafea fiecărui angajat. Deşi are ca domeniu de activitate telecomunicaţiile, UPC oferă tuturor angajaţilor lecţii gratuite de dans. Pentru că şi-au depăşit targetul, angajaţii cu funcţii sub middle management din cadrul Pepsi QAB au primit un milion de dolari, pe care l-au împărţit în mod egal.