Începutul unei relaţii de afaceri trebuie să se bazeze pe informaţii verificate în timp real despre parteneri. Astfel, Camera de Comerț și Industrie a României a lansat recent „Risc Partener“, un instrument eficient pentru gestionarea riscurilor la care este expus procesul decizional în afaceri, care conține o analiză financiară bine structurată.
„Principala preocupare a Camerei de Comerţ şi Industrie a României este de a menţine, prin toate mijloacele, poziţia de principal aliat şi partener pentru mediul de afaceri autohton. Venim în întâmpinarea antreprenorilor români cu un serviciu nou care ajută procesul decizional al companiilor. Risc Partener este un raport unic, furnizat de Camerele de Comerț, care aduce predictibilitate în relațiile de afaceri“, spune preşedintele CCIR, Mihai Daraban.
Risc Partener are la bază un algoritm complex care ia în calcul posibilele datorii ale unei firme către stat, indicele de plată şi alte date financiare, iar la final generează un raport unic menit să ofere transparenţă în relaţiile dintre partenerii de business. „În orice afacere, este nevoie de siguranţă şi predictibilitate, iar CCIR pune la dipoziţia antreprenorilor din ţara noastră, acest serviciu care oferă informaţiile necesare pentru a garanta un business de success“, mai spune președintele CCIR.
Cum funcționează
Risc Partner indică gradul de risc financiar pe care îl presupune colaborarea unui om de afaceri cu orice companie din ţară prin intermediul a trei culori. Mai exact, este o metodă de verificare, printre altele, a istoricului unei instituţii privind plăţile către bugetele de stat şi partenerii de business, procesele în instanţă sau situaţia financiară. „Funcţionează ca un semafor al riscului financiar. De exemplu, prin culoarea verde Risc Partner va garanta că firma este de încredere, prin galben că merită tratată cu precauţie, iar prin roşu că respectiva companie trebuie evitată, iar culoarea corespunzătoare gradului de risc apare pe prima pagină a raportului”, explică Dragoş Cabat, analist financiar şi partener al Risc Partner.
În urma crizei economice, multe business-uri au fost afectate, astfel că una din greutățile cu care se confruntă mediul economic este riscul de neplată între parteneri. Iar mare parte din acest risc este rezultatul intrării firmelor în insolvență. Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, în primele nouă luni ale acestui an numărul firmelor care au intrat în insolvență a fost de 7.575, după ce în aceeași perioadă a anului trecut acest indicator era de 2,5 ori mai mare, adică de 20.120 de insolvențe. Spre comparație, în aceeași perioadă din 2013, numărul firmelor insolvente era de circa 28.000, iar în primele trei trimestre din 2012, de 25.842. Potrivit lui Dragoș Cabat, anul trecut, România s-a situat la nivelul Greciei şi al Portugaliei în ceea ce privește numărul de firme care au intrat la insolvență raportat la 1.000 de firme active. În Polonia, acest indicator a fost de doar 0,5, în Ungaria de 29, iar în România, de 70 de firme insolvente la 1.000 de agenți economici activi. „În România sunt şi foarte multe firme care se închid, astfel că un program informatic care să-i ferească pe oamenii de afaceri de partenerii de business neserioşi vine ca ceva firesc”, adaugă Dragoş Cabat.