Timp de aproape patru ani, intreprinderea producatoare de masini si utilaje agricole Semanatoarea s-a aflat intre privatizare, restructurare si lichidare. O data cu renuntarea la acordarea de credite subventionate (ultimul an a fost 1996) pentru achizitiile de masini si utilaje agricole, a inceput si declinul fabricii bucurestene. Stoparea lui ar fi fost posibila, daca statul ar fi renuntat la administrarea intreprinderii. Un investitor extern interesat de asocierea cu Semanatoarea a existat. Vreme de doi ani, New Holland, firma din grupul italian Fiat, a curtat intreprinderea bucuresteana, dar reticenta sindicatelor, pe de o parte, si eliminarea unor facilitati care au atras italienii catre investitia din Romania, pe de alta parte au pus capat unui contract ce ar fi evitat oprirea activitatii fabricii (in noiembrie 1998).
In luna ianuarie a.c., Semanatoarea a fost cuprinsa de febra lichidarilor. Mai dornici ca niciodata sa scape de „gaurile negre” din economie, functionarii din FPS au decis intrarea Semanatoarei in proces de reorganizare, desi ultima oferta de vanzare era in curs. Totusi, procesul de privatizare si-a continuat drumul. In 29 ianuarie, termenul limita de depunere a ofertelor pentru cumpararea pachetului de actiuni al FPS, un singur ofertant si-a prezentat intentiile de cumparare: firma bucuresteana Myo-O SA, specializata in comercializarea de masini si utilaje agricole. Existenta unui singur investitor interesat de Semanatoarea, in conditiile in care fabrica se afla cu un picior in lichidare, a conferit o flexibilitate negocierilor. Asa a fost posibila coborarea pretului de vanzare de aproape zece ori fata de nivelul de pornire (de la aproape 60.000 lei, la 10.200 lei). Semanatoarea avea datorii de 95 miliarde lei, pierderi de un miliard lei, creante de aproape 30 miliarde lei si un numar de 800 salariati.
Noul proprietar, Myo-O SA, isi va intra in drepturi dupa efectuarea platii actiunilor (17,5 miliarde lei), al carei termen limita este 15 iunie 1999. Conform contractului incheiat cu FPS, pana in data de 15 mai a.c., Myo-O va emite un bilet la ordin avalizat de Banca Comerciala Romana, dar banii vor intra efectiv in conturile statului numai dupa ce acesta isi va fi onorat obligatiile pe care si le-a asumat: reesalonarea datoriilor si anularea procedurii de reorganizare, inca pe rol la tribunal.
Ion Radulea, presedintele Myo-O, ne-a declarat ca in termen de 20 de zile de la preluarea efectiva a fabricii va fi posibila repornirea fluxului tehnologic. Investitia la care s-a angajat firma sa, (7,1 milioane USD) amortizabila in sapte ani, se va derula pe o perioada de cinci ani. Ion Radulea certifica printr-o declaratie ferma ca firma sa intentioneaza sa mentina profilul fabricii, dupa ce se va achita de obligatiile catre stat, si este interesata in asocierea cu un finantator puternic pentru activitatea de baza a intreprinderii, pe de o parte, dar si de asocieri ale Semanatoarei cu alte firme pentru exploatarea spatiilor ramase libere.
Potrivit planului de afaceri, in anul 2000, Myo-O isi propune sa dea drumul unei linii de fabricatie pentru combine de recoltat stiuleti de porumb si sa reinceapa fabricarea combinelor de recoltat furaje, sperand ca astfel va obtine un profit net de 500.000 dolari. In proiectul ce vizeaza extinderea gamei de produse intra si asimilarea tractoarelor de 45-50 CP. Noul proprietar isi propune ca in acest an sa vanda un numar de 200 de combine, beneficiind si de reluarea creditarii cu dobanda subventionata pentru achizitionarea de masini si utilaje agricole. Succesul desfacerii pe piata interna ar putea fi asigurat de vanzarea in leasing (cu o dobanda de 12 – 18% la dolari, in functie de perioada de derulare a contractului de leasing), in care firma Myo-O este specializata. In ce priveste exportul, tinta este recucerirea pietelor traditionale ale Semanatoarei (tarile din America Latina – Chile, Venezuela, Mexic) si intrarea pe piata din China. Zona Europei Centrale si de Est este deja ocupata de produse de provenienta italiana, nemteasca sau ucraineana. Chiar Romania este curtata de producatori externi. New Holland este prima firma interesata sa-si desfaca pe aceasta piata masinile produse in Polonia. Diferenta de pret (65.000 dolari, fata de 35.000 dolari cat costa o combina similara produsa la Semanatoarea) ar putea sa contracareze intrarea concurentei pe piata romaneasca.