România este printre ţările europene cu cele mai multe decese în urma accidentelor rutiere, care au drept cauze majore drumul, autovehiculul și legislația. Dacă vehiculele au făcut pași importanți în ceea ce privește alinierea la normele internaționale, iar legislația europeană în domeniu este transpusă în reglementările naționale, problema nerezolvată, care ne poziţionează în topul acestui clasament, rămâne calitatea şoselelor.
«Dacă pentru mărirea numărului de kilometri de autostrăzi și drumuri naționale sunt necesare resurse financiare consistente, există un domeniu cu impact major asupra siguranței rutiere care are costuri mici, chiar foarte mici raportate la valoarea investiției într-o şosea nouă. Este vorba de semnalizarea rutieră. Deși valoarea investițiilor reprezintă 1%-2% din sumele alocate construcţiei, aceasta este tratată ca «cenușareasa drumurilor», lipsind cu desăvârșire din multe zone, iar acolo unde există, sunt, de cele mai multe ori, necorespunzătoare“, ne-a declarat Radu Spirea, directorul general al Vesta Investment, firmă specializată în producerea semnalizărilor rutiere.
Potrivit acestuia, autoritățile responsabile nu înțeleg sau nu vor să înțeleagă faptul că semnalizarea, atât pe orizontală cât și pe verticală, trebuie realizată în mod corespunzător, lucru ușor de verificat ținând cont de faptul că ea este strict reglementată de standarde și normative tehnice. „Spre exemplu, pentru marcajele rutiere orizontale există cerințe privind performanțele pe care trebuie să le îndeplinească, respectiv forma, dimensiunile și reflexia acestora, care pot fi ușor verificate atât imediat după ce au fost aplicate cât și pe toata durata lor de exploatare“, ne-a explicat Radu Spirea.
„Toate aceste verificări sunt prevăzute în standardele în vigoare“
Directorul general al Vesta Investment a precizat că, pentru semnalizarea verticală reprezentată de indicatoarele și panourile rutiere, „performanțele sunt bine definite în aceste reglementări și se pot verifica prin măsurarea dimensiunilor și a reflexiei foliei, parametru determinant pentru asigurarea unei vizibilități optime și o percepție corespunzătoare a mesajului de către participanții la trafic“. „Toate aceste verificări sunt prevăzute în standardele în vigoare, obligatoriu de respectat conform predederilor OUG nr. 195/2002 (Codul rutier). Administratorii drumurilor pot efectua în regie proprie aceste verificări esențiale sau pot apela la laboratoare specializate, variantă frecvent uzitată de autoritățile din celelalte state europene“, ne-a mai declarat Radu Spirea.
Directorul firmei specializată în producerea semnalizărilor rutiere a mai precizat că simpla aliniere la prevederile clare ale acestor reglementări ar conduce la îmbunătățirea substanțială a calității semnalizării rutiere și implicit la reducerea numărului de accidente rutiere. „Dacă nu suntem în stare să extindem în mod corespunzător rețeaua de drumuri, este la îndemâna noastră să le semnalizăm adecvat pe cele existente, acesta este un deziderat simplu de realizat, accesibil financiar și are un impact major asupra îmbunătățirii siguranței rutiere. Din nefericire, după cum am mai afirmat, nici în acest domeniu nu excelăm. Să fie de vină lipsa competenței sau lipsa voinței reale a autorităților pentru a schimba această stare de lucruri?“, întreabă retoric Radu Spirea.