Nerespectarea semnelor rutiere de limitarea a vitezei, inclusiv cele de viteză minimă, poate avea consecințe serioase. Problema este că unii șoferii le confundă.
Indicatorul de „viteză minimă obligatorie” care-i derutează șoferii
Un nou tip de indicator rutier îi pune în dificultate pe mulți șoferi, creând confuzie cu privire la semnificația sa. Este vorba despre un semn rotund, de culoare albastră, pe care scrie numărul „40”.
Deși pare familiar, mulți conducători auto nu înțeleg pe deplin ce înseamnă și riscă să îl confunde cu un indicator de limitare a vitezei. Însă acest semn rutier specifică o regulă importantă, nerespectarea căreia poate duce la amenzi serioase sau chiar la accidente.
Indicatorul „Viteză minimă obligatorie” este un semn rutier destinat să informeze șoferii că trebuie să mențină o viteză minimă pe o anumită porțiune de drum. Acest indicator este de formă rotundă, cu fundal albastru, iar numărul înscris, cum ar fi „40”, indică viteza minimă în kilometri pe oră.
Este important de menționat că acesta nu reprezintă viteza maximă permisă, ci viteza minimă pe care trebuie să o respecte toți participanții la trafic.
Unde se întâlnește indicatorul de viteză minimă
Acest tip de indicator este cel mai frecvent întâlnit pe drumurile cu mai multe benzi de circulație, cum ar fi autostrăzile sau șoselele expres. De obicei, el apare pe panourile suspendate deasupra benzii sau la începutul anumitor secțiuni de drum unde menținerea unei viteze constante este esențială pentru fluiditatea traficului.
Scopul principal al acestui semn este de a evita blocajele în trafic, care pot apărea atunci când vehiculele circulă mult prea încet pe drumurile rapide.
De exemplu, pe autostrăzi, în special în Europa, acest indicator este plasat pentru a asigura un flux constant al vehiculelor și pentru a preveni coliziunile care pot rezulta din diferențele mari de viteză între autovehicule.
De ce este important să respecți viteza minimă obligatorie
Nerespectarea acestui semn rutier poate avea consecințe grave. Pe lângă riscul de a fi amendat, un șofer care nu menține viteza minimă indicată poate deveni o piedică pentru ceilalți participanți la trafic, ceea ce crește probabilitatea producerii unor accidente rutiere grave, mai ales pe drumurile rapide.
Este esențial ca șoferii să înțeleagă că acest indicator nu este doar o recomandare, ci o obligație. Scăderea sub viteza minimă indicată poate afecta negativ dinamica traficului și poate crea pericole suplimentare pe drumurile aglomerate.
Expertul în conducere defensivă, Titi Aur, a explicat importanța respectării regulilor de viteză, menționând că în alte țări europene sancțiunile pentru abateri de la regulile de circulație sunt mult mai drastice decât în România.
De exemplu, în Belgia, șoferii care depășesc cu mult viteza legală riscă să li se confiște mașina, pe lângă alte sancțiuni. În Germania, pe anumite secțiuni de autostradă există restricții clare de viteză, iar nerespectarea acestora poate duce la pedepse severe.
„În Belgia îţi confiscă maşina dacă ai depăşit cu mai mult de 100 km/h viteza legală din acea zonă. În afară de faptul că îţi anulează permisul, îţi dă amendă, etc. De ce? Pentru că ai transformat maşina într-o armă. În Germania la fel se procedează. Acolo sunt unele zone “la liber” pe autostradă, dar puţine. În rest ai restricţii viteză.
(…) Au și ei, acești șoferi, dreptatea lor. Eu înțeleg asta. Vrei să vezi cât poate mașina, ce faci? Te duci în Germania? Ghinionul lui sau norocul lui a fost că l-a prins radarul, i-a luat carnetul, și poate va fi mai speriat altădată”, a explicat expertul în conducere defensivă, Titi Aur, în cadrul emisiunii DC conducem, potrivit dc.news.ro, citat de România TV.
Confuzie cu alte semne de circulație
Unul dintre motivele pentru care acest indicator creează confuzie în rândul șoferilor este asemănarea sa cu semnele de limitare a vitezei maxime. În mod obișnuit, semnele care indică limita maximă de viteză au o margine roșie și un fundal alb, pe când semnul de viteză minimă are un fundal albastru.