Septembrie: Au revenit in forta reclamele auto

reclame si la fiecare colt de strada a aparut un nou mesaj. Campanii la tigari (care se vor derula pana in 2007!) isi trag partea leului din totalul investitiilor in panotaj. Dar nu numai. Au revenit mai in forta ca niciodata reclamele la automobile. Categoria auto, prezenta nu numai pe outdoor, este deja un jucator important pe toate mediile (numarul doi in topul pe categorii) inclusiv TV (numarul 4, cea mai buna pozitie inregistrata vreodata). Este in principal meritul Daciei-Renault (lansarea

reclame si la fiecare colt de strada a aparut un nou mesaj. Campanii la tigari (care se vor derula pana in 2007!) isi trag partea leului din totalul investitiilor in panotaj. Dar nu numai. Au revenit mai in forta ca niciodata reclamele la automobile. Categoria auto, prezenta nu numai pe outdoor, este deja un jucator important pe toate mediile (numarul doi in topul pe categorii) inclusiv TV (numarul 4, cea mai buna pozitie inregistrata vreodata). Este in principal meritul Daciei-Renault (lansarea Logan), dar si al unor marci internationale ca Toyota, Audi, Peugeot. In septembrie a crescut consumul TV. Statiile au livrat mai multa audienta. S-a inregistrat un total de 115.114 GRPs30, cu 15% mai mult decat in luna august si cu circa 10% mai mult decat in luna septembrie 2003. Pe de alta parte, desi audienta a crescut fata de luna trecuta, suntem mai jos decat anul 2003, atat la nivel general de audienta (media zilnica fiind la 14,9% vs. 15,4% anul trecut, iar in prime-time 35,7% vs. 37,9%), cat si specific pe fiecare statie. Ca atare, loading-ul (incarcarea cu spoturi a calupurilor publicitare) e la limita, mai ales in prime-time, la statiile principale. Ecuatia se complica: suntem sub nivelul sezonului de primavara, cu 130.000 GRPs30 in martie (datorita Sarbatorilor de Paste?) si pana la 124.000 GRPs30 in iunie (din cauza Euro2004?).O observatie interesanta: in 2003, pentru cele 103.000 GRPs30 ale lunii septembrie au fost necesare 78.000 spoturi. Anul acesta, pentru o crestere de 10%, numarul insertiilor a crescut cu 47%! De ce? Pentru ca avem mai multe posturi mici care atrag mai multa audienta (per total), pentru ca se foloseste mai mult non-prime time si pentru ca e zapping. Astfel, audienta se distribuie diferit. Avem statiile-top in continuare, dar cresc statiile mici sau de nisa. Au crescut TVR 2, Realitatea TV si Discovery. S-au asezat in piata Pro Cinema, National Geographic, National TV, TV Sport. Pentru referinta, plasez in categoria „top” urmatoarele statii: ProTV, Antena 1, TVR 1, Acasa TV, Prima TV. De la un an la altul, cota de piata a statiilor mari din total statii comerciale a scazut de la 87% la 75%. Din totalul de audienta comerciala, o cota de 75% apartine celor cinci televiziuni din primul esalon fata de 87% cat era anul trecut. Din totalul numarului de spoturi, 52% sunt pe statiile „mici”. In septembrie 2004, audienta medie per spot a scazut sub 1% (vs. 1,34% anul trecut). Dincolo de perceptie, fragmentarea audientei se regaseste in cifre. Fenomenul este firesc. Exista oferta TV, exista optiuni, si telespectatorul e oportunist. Competitia in prime-time intre principalele statii TV este acerba. Rareori o statie reuseste sa castige intervalul 20:00-22:00 timp de doua zile consecutiv.Luna trecuta au confirmat productiile locale de la Antena 1 si TVR 1 (in topul programelor conduce „Din dragoste”, atat ca audienta livrata, cat si ca audienta medie pe program – 12,7%). Rezultatele bune au avut filmele de la ProTV, premiere sau reluari, fapt ce confirma pozitionarea solida de statie de filme de succes. Lansarile la Prima TV nu au adus modificari in jocul audientelor. Zona de 1,5-3 ratinguri pare a fi zona stabila a statiei. Exceptii fac Focus 18 si mai ales Carcotasii, care-si justifica pe deplin rolul de varf de lance al statiei (cu audiente de peste 7%). S-au lasat asteptati Divertis si Vacanta Mare, care au aparut la inceputul lui octombrie, avand grija sa nu se suprapuna. In septembrie l-am asteptat pe Calinescu, dar ne-a venit prima telenovela romaneasca. Puternic mediatizata, „Numai iubirea” a spulberat orice competitie directa sau indirecta, in acces prime-time, atat sambata cat si duminica (40% cota de piata). E interesant de urmarit daca evolutia acesteia va fi similara celorlalte telenovele sau ne va surprinde prin constanta. De remarcat este si Observatorul de duminica seara de la Antena 1, care se misca extrem de elegant (medie de 9,2 puncte rating). Observatorul de noapte este cot la cot cu baietii de La Bloc. Este deja prea mult fotbal pe TV. Dar se cauta fotbalul de calitate sau meciurile Nationalei. Se cauta mai putin talk-show-ul de fotbal sau talk-show-ul generalist. Ca o publicatie de business care se respecta, Capitalul a revenit in topul revistelor, acumuland bugete remarcabile (crestere de 267% fata de august). Dar cresterea e generala la publicatiile de business. Cresteri de peste 200% au inregistrat si Business Review si Banii Nostri.Pe radio, septembrie a inregistrat cresteri. Kiss FM continua sa aiba succes si sa domine clasamentul, avand si o noua campanie de promovare in spate… Toamna publicitara se anunta mai bogata ca niciodata. Sunt presiuni pe spatiul publicitar, lansari de noi marci (cafea, produse de curatat, servicii bancare), reveniri in forta (branduri, clienti, categorii), promotii, reduceri, taieri sau distrugeri de preturi, noutati. Un sezon care te tine treaz, chiar daca esti blocat in trafic.