Interviul ne-a fost acordat, pentru pentru Top Capital 300 miliardari de către Sergiu Constantinescu-Brădescu, Managing Partner Piatraonline.

Capital: – Ce achiziții ați făcut, direct sau prin intermediul firmelor deținute, în 2020, respectiv în 2021? Care a fost valoarea fiecărei tranzacții?

Sergiu Constantinescu-Brădescu: – Anii 2020-2021 au însemnat o perioadă dinamică, cu multe provocări, care ne-a învățat că în orice moment există variante nenumărate prin care te poți regrupa și adapta la noile condiții şi că în business trebuie să găseşti mereu alternative pentru a fi competitiv.

În ansamblu, ca orice alt segment economic, și piața de piatră naturală s-a confruntat cu un val de incertitudini, cu multe proiecte care au fost puse pe hold. Totuşi, am învăţat şi vom învăța în continuare să facem ce știm mai bine, adaptat la noile condiții şi pe toată această perioadă am investit şi continuăm să ne dezvoltăm.

Din punct de vedere al investiţiilor şi al proiectelor de dezvoltare, odată cu instalarea pandemiei, focusul principal a fost pe consolidarea şi extinderea capacităţii echipei, astfal încât să stabilizăm afacerea şi să putem gestiona cât mai bine provocările pieţei.

De semenea, am realizat optimizări în segmentul logistic, prin achiziţia flotei de TIR-uri, fiind primul funizor de piatra naturală din România care deţine flota proprie de transport marfa. Aceste camioane cu capacitate de 40 tone deservesc toate importurile terestre. Restul transporturilor se realizează în regim containerizat, dat fiind faptul că 99% din partenerii şi furnizorii PIATRAONLINE provin din 40 ţări (începând din China până în America de Sud).

În plus, am apăsat pedala de acceleraţie pe digitalizare şi am investit în softuri care să automatizeze cât mai bine fluxul de lucru şi în egală măsură să ne conecteze cu clienţii. Credem în continuare în omnicanal, cel puțin în sectorul nostru așadar în continuare rămânem focusati pe o îmbinare cât mai bună între online și offline, din toate punctele de vedere.

O evoluție continuă

C: –  Care au fost cele mai mari realizări și care au fost cele mai mari eșecuri din ultimii ani? Care au fost greșelile din care ați învățat lecții importante în derularea afacerilor?

S.C.B: – Atât pentru mine cât şi pentru Mariana (soția sa – n.r.), PIATRAONLINE a fost primul business în care ne-am implicat şi dacă ar fi să mă uit înapoi, pot spune cu toată sinceritatea că ne-a luat aproape 8 ani să putem învăţa şi să ajungem la nivelul la care administram afacerea în ultimii 2 ani. Iar pandemia a fost o trezire sau dacă vreţi o maturizare forţată, care ne-a arătat că avem puncte sensibile şi că ar trebui să revizuim şi să rafinăm abordarea de management pentru a obţine rezultate pozitive şi de durată.

Ne-am dat seama că am căutat să investim în marketing, în campanii şi client service, axându-ne foarte mult pe construcţia brandului şi pe diversificarea business-ului în cadrul industriei dar fără să dezvoltăm suficient sistemul intern, respective procesele şi echipa.

Însă ne-am recalibrat şi acum suntem în plin process de organizare şi optimizare a fluxurilor de lucru, a sistemelor, investim în logistică, în automatizări şi digitalizare şi avem în prim plan creşterea şi dezvoltarea echipei, ca pilon principal pentru consilidarea şi creşterea business-ului.

Realizările au venit treptat: de la un stivuitor la flotă de stivuitoare, de la 300mp la 20.000 mp spaţiu de depozitare, de la 400mp la 250.000 mp stoc de material şi aşa mai departe.

Cea mai mare realizare pentru noi a fost cu siguranţă faptul că am avut credinţă în “diffent kind of business” şi în online încă din 2007 şi că am reuşit să integrăm aceasta viziune de business în operaţiunile de zi cu zi, astfel încât să fim cât mai aproape de client.

Ne mândrim de asemenea cu optimizările pe care le-am făcut din punct de vedere al raportului calitate-pret, atât la nivel de produse cât şi de servicii, cu transparentă pe care am abordat-o în relaţia cu partenerii şi clienţii noştri dar şi cu îmbunătăţirea zonei de client-service, pe care ne străduim să o upgradam încontinuu.

Iar dacă trecem de graniţele ţării, o altă mare reuşită este dezvoltarea PIATRAONLINE pe alte pieţe, cum este cea din Bulgaria. PIATRAONLINE BG reuneşte zone de producţie, showroom, depozit, operaţional şi deserveşte cu precădere clienţii din această ţară.

În termeni de greşeli, aş spune că nu este suficient să ai viziunea, important este să şi poţi ajunge acolo, să înţelegi că nu poţi face totul singur şi că ai nevoie de o echipă – bine definită, sudata şi capabilă, doar astfel poţi susţine şi creşte business-ul, iar pe măsură ce echipa se dezvolta cu toate skillurile, ideile şi creativitatea puse impreujna, şi afacerea se va extinde în mod organic şi trainic.

C: –  Ce investiții aveți în sectorul imobiliar atât în țară, cât și în străinătate?

S.C.B: – Suntem implicaţi şi în sectorul imobiliar, în zona de clădiri şi terenuri atât în segmentul rezidenţial cât şi industrial.

În Bucureşti, avem un bloc boutique de apartamente, pe care intenţionăm să îl punem în vânzare anul acesta, valoarea estimată fiind la 1.2 mil EUR  şi suntem pe punctul de a finalizare a lucrărilor la un imobil de 400 mp, care va fi şi el vândut la începutul anului următor (valoarea acestuia ridicându-se la 1.1 mil EUR).

În Tulcea (Delta Dunării), am achiziţionat un teren intravilan pentru investiţii imobiliare de tip HoReCa / AIR BNB, iar la Saftica (judeţul Ilfov) am investit în achiziţia unui  teren cu destinaţie  proiect imobiliar case verzi.

Iar în ceea ce priveşte segmentul industrial, în Bucureşti avem în vedere dezvoltarea unei platforme logistice / Business Park, destinat închirierii de către societăţi mici şi mijlocii, cărora le putem oferi tot suportul operaţional (stivuitoare, pickeri, etc) şi tot în Bucureşti, împreună cu un partener Italian, lucram la un proiect FAST & SMART axat pe zona de producţie.

O abordare globală

C: –  Aveți plasamente pe burse? (la ce bursă, care era valoarea portofoliului la sfârșitul anului 2020 și care este valoarea portofoliului în prezent)

S.C.B: – Da, ne folosim şi de acest instrument şi am ales să investim într-un portofoliu de produse din segmentele pharma, automotive şi crypto, pe bursă E-toro.com

În total valoarea toatala a investiţiei plasamentelor pe bursă se ridică la 150 000 UDS.

C:- În ce domenii ați investit în acest an și în ce domenii intenționați să investiți în viitor?

S.C.B: – Planurile noastre de viitor vizează investiţii în dezvoltare la nivel naţional şi internaţional, mărirea şi îmbunătăţirea gamei de produse şi servicii oferite clienţilor şi intrarea în segmentul parcurilor industrial.

La nivel naţional, dorim să investim în continuare în extindere, atât în ceea ce priveşte showroom-ul cât şi sistemul nostru de depozite, proiect care în acest moment este temporar sistat din cauza contextului pandemic în care încă ne regăsim.

La nivel internaţional, ne propunem să depăşim graniţele ţării şi să dezvoltăm departamente in-house PIASTRAONLINE în ţări precum: Italia, Ungaria, Polonia, UK, Franţa, Belgia, Austria, Germania, Olanda, Bulgaria, Moldova şi Rusia.

Pe segmentul produselor şi al serviciilor, ţinta este diversificarea portofoliului, astfel încât oferta noastră să cuprindă o gamă cât mai largă şi cât mai bine mulată pe dorinţele şi nevoile clienţilor, depăşind astfel parametri oferiţi în prezent de brandul PIATRAONLINE.

Şi nu în ultimul rând, ne interesează zona de parcuri industrial – platforme logistice, business park-uri în Bucureşti şi Ilfov, dedicate societăţilor mici şi mijlocii.

Un business în plină creștere

C: –  La ce sumă evaluați afacerile și investițiile dvs. la sfârșitul anului 2020? (sau evaluarea unei firme specializate în cazul în care aceasta exista)

S.C.B: – Operaţiunile PIATRAONLINE din cele 2 ţări în cadrul cărora activăm se ridică la 8.6 mil USD în anul 2020, respectiv 10 mil USD în 2021 pentru piaţa din România şi 3.4 mil USD în anul 2020, respectiv 3.61 mil USD în 2021 pentru piaţa din Bulgaria.

Pentru ambele țări, de la un an la altul trendul s-a menţinut pe creştere.

C: – Ce hobby-uri aveți și care sunt destinațiile dvs. preferate pentru vacanţă? Care sunt proiectele de responsabilitate socială în care v-ați implicat și de ce le-ați ales?

S.C.B: – Sunt un adept al dezvoltării personale şi mă atrag cursurile, training-urile şi workshopurile în urma cărora reuşesc să mă perfecţionez atât din punct de vedere profesional cât şi personal. Cred cu tărie în puterea informaţiei şi sunt on um curior, de aceea, cred că voi fi preocupat să învăţ lucruri noi toată viaţa. Mai ales ca acest bagaj de cunoştinţe de stransfera în mod organic în business-ul pe care îl gestionez.

De asemenea, sunt pasionat de sport şi de mişcare. Practic orice tip de activitate în aer liber sau orice tip de sport motorizat îmi dau un tonus pozitiv şi le practic cu plăcere. De altfel, aceste hobby-uri ale mele se îmbină armonios cu activitatea mea de zi cu zi, care mă poartă adeseori peste hotare într-un periplu de căutări de noi produse pentru clienţi şi în descoperirea de noi oportunităţi în cadrul târgurilor şi a expoziţiilor internaţionale.

Îmi place să călătoresc şi mă bucur mereu de aceste experienţe care îmbina utilul cu plăcutul. Iar dacă ar fi să aleg doar câteva destinaţii preferate, gândul mă duce automat la Asia (Singapore, Thailanda) şi la locurile conectate cu Oceanul Indian (Maldive, Mauritius, Seyschelles).

În ceea ce priveşte proiectele de responsabilitate socială, cred că soliditatea unui business este data inclusiv de gradul în care alege să investeasa în proiecte care întorc înapoi binele în societate, iar organizațiile care luptă pentru binele societății ne inspiră să mergem cu încredere mai departe, pentru că ne transformă la nivel individual, dar și colectiv.

Ariile în care PIATRAONLINE s-a implicat pe parcursul anilor urmăresc direcții precum:

  • Artă, arhitectură&design, home&deco
  • Educație, cu focus pe mediul constructive
  • Cauze sau nevoi sociale

Pandemia a impis consolidarea afacerii

C: – Cum v-a influențat din punct de vedere financiar criza COVID-19?

S.C.B: – Contextul pandemic, care a condus la un grad ridicat de incertitudine pe toate fronturile, ne-a determinat să frânăm dezvoltarea naţională şi europeană şi să ne concentrăm pe stabilizarea şi consolidarea business-ului. Ne-am văzut forțați să nu mai facem proiecții pe termen lung, ci să ne concentrăm mai mult pe prezent, pe proiecte şi perioade specifice.

Pe plan financiar, business-ul nostru a fost impactat de o serie de elemente generate de această criză, precum majorarea costurilor legate de transportul internaţional atât maritime cât şi terestru, incertitudinea termenului de livrare al produselor către clienţi sau lipsa stocurilor la anumite produse.

În schimb, ne-am concentrat eforturile în zona campaniilor online, cum ar fi cea de EMPLOYER BRANDING, în care am documentat echipa şi am surprins spiritul omului din spatele fiecărui departament, sau a campaniilor hibrid, cum a fost spre exemplu #MEET THE CREATORS –  campania dedicată arhitecților și designerilor din România, În cadrul acesteia showroom-ul a fost transformat într-o galerie temporară, găzduind lună de lună o selecție a celor mai bune lucrări de design & architectură și aducând față în față clientul cu arhitectul lunii, alături de povestea și de proiectele sale. Pe lângă componenta offline, întreaga campanie a avut şi o puternică prezenţă în online, bine aspectata şi de altfel, vitală în contextual actual.

Pe scurt, anii 2020 şi 2021 au fost un exercițiu bun de adaptare și eficiență, lecții pe care le vom aplica și în anii următori. Am învățat foarte mult să ne uităm la fiecare detaliu în parte, să îl analizăm, să vedem dacă putem să facem lucrurile mai bine, mai transparent, mai eficient şi cu siguranţă 2022 va fi unul în care speram că multe lucruri să-şi reia firul normal, astfel încât sin oi să putem avansa cât mai bine cu planurile de dezvoltare.