partea telespectatorilor, dar situatia s-a schimbat radical la sfarsitul anului trecut. Telenovela romaneasca „Numai iubirea“ a reusit, intr-o jumatate de an, sa se apropie de statutul de proiect vedeta si sa rupa pur si simplu gura targului. Succesul – care a facut-o vedeta pe Oana Zavoranu si aproape a ruinat cariera de actor serios a tanarului Alexandru Papadopol – a trezit audienta si interesul competitorilor.
Dupa ce a dominat in 2004 segmentul serialelor, in primele doua luni ale anului 2005, Acasa TV si-a construit 79,9% din audienta din diversele seriale difuzate si a inregistrat o audienta medie de 276.000 de telespectatori pe fiecare episod difuzat – cu mult peste ceilalti competitori. Promovat ca „prima telenovela romaneasca“, serialul „Numai iubirea“ a reusit sa devanseze orice alta productie de gen si sa se situeze pe primele zece locuri in topul episoadelor difuzate in 2005. Audienta medie pe episod a ajuns in 2005 la 1.142.000 de telespectatori.
Apetitul telespectatorilor pentru telenovele pare insatiabil. Acasa TV inregistreaza audiente de top si cu alte trei seriale sud-americane: „Prizoniera“, „Rubi“ si „Rosalinda“. De altfel, pozitia de lider pe segmentul telenovelelor nu pare a-i fi amenintata. Antena 1, care a incercat sa-si promoveze cat mai agresiv productiile de gen, a renuntat sa mai concureze si, in prima parte a acestui an, s-a limitat la a continua sa difuzeze doar doua seriale cu audiente care nu impresioneaza. Locomotiva Antenei, serialul italian „Vivere“, reuseste sa inregistreze o medie de 348.000 de telespectatori, ceea ce il situeaza destul de departe de plutonul fruntas. Nici ceilalti competitori ai canalului Acasa TV nu stau mai bine. In topul audientelor pe episod din acest an, Pro TV reuseste sa se claseze pe locul cinci, in urma serialelor difuzate de Acasa TV, cu ajutorul veteranului „Tanar si nelinistit“ – cu 556.000 de telespectatori, iar TVR1 pe locul sase, cu serialul „Reporteri de investigatii“, care a inregistrat o audienta medie de 504.000 de telespectatori. Pro TV prefera, de ani de zile, sa puna accentul pe productiile anglo-saxone gen „O lume disparuta“ sau „Renegatul“, care chiar daca nu se situeaza pe primul loc, produc audiente multumitoare. La polul opus, TVR1 ofera un melanj de seriale care ar trebui sa-i satisfaca si pe iubitorii genului politist, dar si pe fanii telenovelelor.
In esalonul doi al difuzorilor de seriale se gasesc de-a valma TVR2, Pro Cinema, Prima, B1TV si National TV. Canalul doi al televiziunii publice are un statut special, reusind sa bata serialul „Vivere“ al Antenei 1 cu productia americana „Farmece“ – cu o audienta medie pe episod de 346.000 de telespectatori. Totusi, pe ansamblu, serialele Antenei 1 au o medie de audienta mai buna cu circa 70% decat cele difuzate de TVR2. Prima TV, B1TV si National TV ar putea fi tratate la pachet ca exemplu de nereusita in ceea ce priveste serialele. Prima TV a fost initiatoarea proiectului „In familie“, care a preferat sa iasa din cursa serialelor. National TV mizeaza pe reluarea „Sclavei Isaura“ si atragerii barbatilor cu serialul erotic „Emmanuelle 2000“. Chiar daca strategia nu pare prea coerenta, serialele inregistreaza audiente multumitoare pentru o statie de calibrul National TV. Cea mai dramatica situatie este cea de la B1TV, care difuzeaza productii americane de succes fara a inregistra insa rezultate scontate – media pe episod este de abia 51.000 de telespectatori.
Diferenta uriasa dintre audienta serialelor difuzate de cele doua categorii de canale este generata nu doar pozitia pe piata, ci mai ales de lipsa strategiilor coerente in abordarea acestui segment. In timp ce primul grup investeste serios in promovarea si pozitionarea serialelor, cei din urma prefera sa le foloseasca pe post de solutie de rezerva, schimbandu-le cu regularitate locul in grila si chiar nedifuzand in ordine episoadele. Reactia telespectatorilor este ferma: cine nu respecta regulile se zbate in coada clasamentelor.
Superlativele serialelor 2004
25.911 episoade difuzate. Acasa TV conduce detasat in topul numarului de seriale, cu 6.034 de episoade. Pe locul doi se afla Antena 1, cu 3.059, iar TVR2 pe al treilea cu 2.894 de episoade.Cel mai difuzat serial. „Seinfeld“, 354 de episoade pe ProTV si 322 de episoade pe Pro Cinema. „Tanar si nelinistit“ (Pro TV) si-a adjudecat al doilea loc cu 644 de episoade. Urmeaza „Rebelii“, cu 497 de episoade la TVR2 si trei episoade la National TV.Cel mai vizionat serial. „La bloc“, cu o medie de 523.000 de telespectatori pe episod, urmat de „Sarmana Maria“ (Acasa TV), cu 518.000 de telespectatori pe episod. Pe locul trei se gaseste „Rosalinda“ (Acasa TV), cu o medie de 485.000 de telespectatori pe episod.