Serviciile de reparaţii auto vor înregistra o scădere drastică a veniturilor în acest an. Statisticile arată că 40% din clienţi renunţă la service-urile autorizate după expirarea garanţiei.

Investiţiile masive realizate de dealerii auto în ultimii ani în ateliere de reparaţii pentru a ţine pasul cu vânzările de autovehicule se dovedesc, acum, o sursă de pierderi. Dacă în 2008 cifra de afaceri totală a acestei activităţi tindea spre două miliarde de euro, în acest an, majoritatea comercianţilor prevăd o scădere puternică a veniturilor. „Din câte ştiu eu, toate service-urile şi-au redus afacerile cu circa 30-40% faţă de anul trecut“, spune Herbert Stein, preşedintele AutoItalia Group. Asta pentru că tot mai multe automobile, în special cele din parcurile firmelor, sunt utilizate mai puţin, ating mai târziu termenele de revizie tehnică şi ­necesită mai puţine reparaţii. De asemenea, mulţi clienţi nu mai revin la atelierele mărcilor după ce expiră perioada de garanţie, preferând serviciile unor mecanici de cartier, atraşi de preţurile mult mai mici. „Rata de revenire la service a clienţilor ieşiti din garanţie este de 66%“, a declarat pentru Capital Gabriel Vlaicu, after-sales manager al importatorului KIA. Tot în reţeaua acestei mărci, în primul trimestru al acestui an, deşi numărul unităţilor în operare este mai mare cu 36% faţă de 2008, „trecerile“ prin service au scăzut cu 15%. Şi acesta este unul dintre cazurile fericite, pentru că, în reţelele altor mărci, rata de revenire a scăzut chiar şi sub 60%.

Alungaţi de costuri şi întârzieri

Printre principalele motive pentru care clienţii refuză să îşi repare maşinile la service-urile din reţelele mărcilor se numără costurile piperate, lipsa pieselor de schimb, calitatea necorespunzătoare a reparaţiilor, precum şi perioada nejusti­ficat de mare în care maşina este ţinută în service pentru reparaţii. Paul Anghel, consilier la ­Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului, menţionează că cele mai multe reclamaţii ­primite de instituţie în acest an au vizat depăşirea ­termenului de 15 zile pentru efectuarea reparaţiei.

82 de reclamaţii la adresa ­service-urilor auto au fost înregistrate la ANPC în primele patru luni din acest an

Garanţie interpretabilă

Avertizare Cen­trul European al Con­sumatorilor a tri­mis, zilele trecute, o in­formare despre drepturile cum­părătorilor de maşini, care include şi date despre garanţie. Ei bi­ne, până şi acest capitol a ajuns să îi sperie pe clienţi, pentru că în unele cazuri poate fi interpretat în defavoarea lor.

Exemplu Dacă sunteţi în nefe­ri­cita situaţie de a schimba o com­­ponentă a unei maşini cu numai o lună înainte de expirarea garanţiei vehiculului, o să aflaţi cu surprindere că acea componentă preia ga­ranţia maşinii, adică doar o lună. Asta, în ciuda fap­tului că garanţia mi­­nimă a piesei ar fi trebuit să fie de doi ani.

Motivul „Componenta in­clusă într-un an­gre­­­­naj, preia garanţia angrenajului“, spu­ne ANPC, invocând le­gea. Dacă aţi fi schimbat piesa pe cheltuiala pro­prie după expirarea garanţiei ma­­şinii aţi fi beneficiat însă de perioada de doi ani în care atelierul era obligat să o schimbe gratuit. Mihai Ti­tichi, şeful serviciului juridic al APC România, ad­mite că „din păcate, aceste probleme nu sunt rezolvate de legislatia existentă, singura soluţie fiind apelarea la un or­ga­nism neutru pentru efectuarea unei ex­pertize din care să rezulte că defectul apărut a fost provocat de un viciu ascuns“.