Pe masa deputaților din Comisia de Transporturi se află un proiect de lege care, dacă va deveni act normativ, va crea un nou monopol în piețele financiare din România. Proprietarii de service-uri, principalii susținători ai acestui proiect, propun înființarea unui organism care să preia activitatea de evaluare a daunelor auto de la companiile de asigurare, de la brokeri și de la asociațiile profesionale deja existente pe piață. O consecință certă a înființării acestui organism ar fi creșterea primelor de asigurare
Un proiect de lege aflat în discuție la o comisie a Camerei Deputaților va genera o creștere a prețului asigurărilor auto, în situația în care va fi aprobat. Potrivit propunerii, activitatea de constatare și evaluare a daunelor din accidente auto ar putea deveni monopol, pe un sistem asemănător cu modul de funcționare al Corpului Experților Contabili din România sau al Uniunii Naționale a Notarilor Publici. Inițiativa, susținută public de câteva asociații ale transportatorilor și proprietarilor de service-uri auto propune înființarea Corpului Experților și Evaluatorilor Tehnici din România (CEETAR), organism care ar urma să fie singura entitate din România autorizată să constate și să evalueze daunele din accidente auto.
În prezent, această activitate este realizată de angajați ai societăților de asigurare, dar și de brokeri independenți, specializați mai ales în regularizarea daunelor transfrontaliere, în baza sistemului Carte Verde. Deși, teoretic, ar putea duce la o transparentizare a activității de evaluare a daunelor în favoarea clientului, după cum susține Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente, înființarea CEETAR va avea și efecte negative asupra consumatorilor, mai ales în ceea ce privește costul asigurării, în condițiile în care firmele de asigurări vor fi obligate să plătească sume importante către experții Corpului.
Cum vor fi plătiți noii evaluatori
În actuala formă, proiectul de lege spune că experții sunt liberi să stabilească prețul pe care îl vor percepe pentru evaluarea daunelor, singurul organism care va verifica aceste tarife fiind chiar CEETAR, adică instituția care îi și avizează și unde ar urma să achite contribuții și taxe. Pe de altă parte, asigurătorii nu au făcut un secret din faptul că, dacă vor fi obligați să achite respectivele tarife, vor încerca să-și recupereze costurile prin creșterea primelor de asigurare.
Reprezentantul service-urilor auto spune, însă, că există propuneri de reglementare a costurilor. Chiar și așa, cheltuielile firmelor de asigurare vor crește substanțial, cu efect direct asupra șoferilor din România. „Din câte am înțeles, există o propunere concretă în ceea ce privește forma de finanțare a CEETAR. Se discută ca firmele de asigurare să achite către ASF între 2% și 3% din valoarea fiecărei daune înregistrate. Nu este un cost foarte mare pentru firmele de asigurare, mai ales că ele nu vor mai fi nevoite să plătească salariile propriilor evaluatori. Fiecare evaluator va primi 50 de euro per daună. În Germania, acest serviciu ajunge la 400 de euro“, arată Cristian Muntean.
Ce înseamnă această propunere în termeni financiari? Potrivit datelor ASF, în anul 2014, asigurătorii au achitat, doar pentru RCA, daune de aproape 2 miliarde de lei, ceea ce ar însemna că ar fi trebuit să contribuie către CEETAR cu minimum 40 de milioane de lei, echivalentul a 2%. Prin comparație, valoarea taxei către ASF a fost, anul trecut, de aproximativ 28 de milioane de lei sau 1% din primele brute încasate pe zona RCA.
Mai mult decât atât, dacă efectul așteptat de susținătorii noilor reglementări se va produce, costurile asigurătorilor vor fi chiar mai mari, în condițiile în care, susțin reprezentanții service-urilor, în acest moment firmele de asigurare subevaluează daunele cu până la 30%-40%.
Monopol made in România
Proiectul de lege, aflat deocamdată în dezbatere la Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaților, a generat discuții în spațiul public, iar firmele de asigurare, brokerii și Autoritatea de Supraveghere Financiară s-au opus propunerii de act normativ. Principalii susținători ai legii sunt proprietarii de service-uri, care spun că, în prezent, evaluatorii firmelor de asigurare se află în conflict de interese din moment ce ei funcționează ca angajați ai companiilor de specialitate care, susține Cristian Muntean, nu au niciun interes să achite daunele la valoarea reală.
Firmele de asigurare, la rândul lor, amintesc că un organism similar CEETAR nu există nicăieri în Europa, că înființarea acestuia i-ar forța să crească prețul asigurării și că eventualele fraude în evaluarea daunelor sunt sesizate și reglementate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. Mai mult, reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări, spun că pe piață există deja mai multe firme independente care se ocupă cu evaluarea daunelor pentru clienții proprii sau pentru firmele de asigurare, așa că înființarea CEETAR nu ar face decât să adauge costuri pentru asigurători și să interzică practic activitatea unor brokeri. Mai mult, există chiar și un corp al experților tehinici care funcționează sub tutela Ministerului Justiției și ai cărui experți sunt calificați să evalueze daunele auto. De altfel, firmele de asigurare apelează și în prezent, cel puțin în ceea ce privește daunele provocate în afara României și daunele pe polițe CASCO, la specialiști independenți. Odată cu înființarea CEETAR, această piață va dispărea. Chiar și unele firme de asigurare se gândesc să se retragă de pe piața RCA, oricum aducătoare de pierderi, în cazul în care proiectul de lege promovat de service-uri va intra în vigoare. Potrivit propunerii legislative, cei care vor aspira la calitatea de evaluator va trebui să îndeplinească anumite condiții, printre care pe aceea de a fi absolvenți de studii de specialitate (cum ar fi cursurile universităților politehnice) sau deținerea permisului de conducere pentru cel puțin două categorii de autovehicule. Dacă îndeplinesc criteriile primare, viitori evaluatori independenți ar trebui să urmeze o serie de cursuri organizate de o altă instituție ce urmează a fi înființată, dar și să efectueze stagii de pregătire alături de evaluatori deja certificați și în unități service autorizate.
Există însă și excepții. Dacă solicitantul a absolvit cursuri de specialitate, are carnet de conducere pentru cel puțin trei categorii de autovehicule și a lucrat într-un service, el poate accede direct la meserie. Cu alte cuvinte, primii membri ai CEETAR urmează să fie selectați dintre lucrătorii din service-uri.
De ce Germania nu e România și invers
Unul dintre principalele argumente pe care promotorii înființări CETAR îl utilizează pentru a-și susține proiectul este comparația cu alte țări din Europa. Germania este exemplul favorit. În Germania însă, după cum arată specialiștii consultați de noi, sistemul nu este nici pe departe același cu cel propus de service-uri. Concret, în Germania există într-adevăr o asociație profesională care reunește evaluatorii de daune, însă există, în paralel, și o piață liberă foarte bine reprezentantă. Potrivit sistemului adoptat de nemți, atât asiguratul, cât și asigurătorul au posibilitatea de a opta pentru serviciile uneia dintre firmele specializate, iar oferta este suficient de mare. Mai mult, în Germania, brokerii de asigurare care practică și activități comisionate de consultanță le pun la dispoziție clienților lor serviciile de constatare și evaluare a daunelor.
Ce crede piața despre proiectul CEETAR
Sorin Greceanu, directorul Fondului pentru Victimele Străzii
În nicio ţară din Uniunea Europeană (UE) nu există un astfel de corp de experţi unde terţul păgubit să fie obligat să-şi facă o constatare. În alte ţări, o persoană poate alege să se ducă la asigurător să-şi facă acea constatare prin experţii angajaţi de companie sau prin experţi independenţi. În foarte multe ţări, şi Germania este exemplul de top, aceste costuri trebuie suportate de asigurător. Aceste expertize se pot accepta în anumite condiţii, doar de la o valoare a daunei în sus.
Albin BIRO, Membru neexecutiv în conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF):
De la situaţia în care service-urile erau neplătite şi blocau maşinile la reparaţie, s-a ajuns la aceea în care unităţile reparatoare nu mai primesc autoturismele la reparaţie. Între timp, numărul reclamaţiilor care au ajuns la noi, întrucât nu se face plata, a ajuns de la 600, în anul 2007, la 20.000 în prezent. Proiectul a fost făcut ca să poată permite anumitor iniţiatori să rezolve această problemă.
Ionel DIMA, Vicepreşedinte AVUS Group:
„Această piaţă este super-over-extra reglementată. Nu se mai poate respira. Această propunere este un instrument de siluire. Să lăsăm piaţa liberă într-o societate liberă şi democrată. Nimeni nu poate să intervină şi să hotărască cine, ce, cum şi cât să plătească.“
Mădălin ROŞU, Responsabil Secţiunea de Asigurări Auto din cadrul UNSAR:
Companii specializate de regularizare / lichidare daune există în majoritatea ţărilor, sunt folosite de asigurători de la caz la caz, dar pe principii concurenţiale, serioase, în baza unor oferte şi negocieri de termeni şi condiţii. Deşi ne îndreptăm către viitor, se pare că începem să facem paşi uşor înapoi.
Cristian CONSTANTINESCU, Specialist asigurări:
Cine va răspunde de modul de lichidare a daunei? Contractul este între mine, asigurător, şi client. Rămân la opinia că, indiferent de cine intervine – angajatul meu sau o firmă cu care am contract -, eu sunt singurul care răspunde în faţa clientului.