firme, numai in Bucuresti, care promit servicii sigure de intermediere si consultanta imobiliara. Putine dintre acestea au insa oameni specializati, profesionisti, care sa ofere sfaturile potrivite si sa indrume clientii spre ofertele cele mai avantajoase. Protectia Consumatorilor a luat in vizor lucratorii din agentii si promite sa faca ordine in acest domeniu. La sfarsitul anului trecut si in luna ianuarie a acestui an, inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a
firme, numai in Bucuresti, care promit servicii sigure de intermediere si consultanta imobiliara. Putine dintre acestea au insa oameni specializati, profesionisti, care sa ofere sfaturile potrivite si sa indrume clientii spre ofertele cele mai avantajoase. Protectia Consumatorilor a luat in vizor lucratorii din agentii si promite sa faca ordine in acest domeniu. La sfarsitul anului trecut si in luna ianuarie a acestui an, inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au primit 58 de reclamatii de la clienti nemultumiti, drept pentru care au efectuat 80 de actiuni de control prin agentiile imobiliare, in urma carora au dat amenzi in valoare de 130 de milioane de lei si au obligat agentiile sa plateasca alte 117 milioane de lei despagubiri pentru clientii nemultumiti. „Nu am mai avut actiuni pana acum, aceasta este prima. In general, a fost un control la agentiile pentru care au fost reclamatii si cele in drumul nostru spre acestea. Nu am urmarit o anumita marime sau categorie a agentiilor”, explica Ioan stefan cel Mare, director executiv al ANPC Bucuresti. „Cea mai frecventa abatere este faptul ca se percepe comisionul, dar agentia nu-si respecta obligatiile din contractul de prestari servicii. Grav este ca, in unele cazuri, agentia a incasat comisionul, dar tranzactia nu s-a mai incheiat sau apartamentul cumparat era ipotecat”, adauga Ioan stefan cel Mare. Printre alte abateri amendate de inspectori au fost: neinformarera consumatorilor cu privire la numarul de telefon, adresa agentiei si comisionul perceput, practirea unei publicitati inselatoare, prin anunturi date de agentii, in care angajatii se prezentau ca proprietari, neeliberarea unor chitante pentru taxele percepute, lipsa din contracte a unor clauze in care sa fie specificate obligatiile agentiei fata de cumparator si viceversa, informarea incompleta a clientilor privind starea locuintelor, fie ca era vorba de finisaje, instalatii, fie de datorii. „Noi vrem sa reglementam situatia aceasta, sa aducem pe linia de plutire aceste contracte. Am propus ca, impreuna cu asociatiile agentiilor imobiliare, sa facem un control comun si mai amplu peste o luna-doua. Vrem sa cream un fel de ghid al acestora si acte normative care sa reglementeze activitatea lor. Acum, daca vine un agent care vinde teren pe Marte, gaseste fraieri, care fac apoi reclamatii”, sustine directorul executiv al ANPC.Numai ca aceste asociatii de profil vor fi greu de mobilizat. Pana acum au existat nenumarate lupte intre reprezentantii unor agentii imobiliare, mai mici sau mai mari, care si-au revendicat calitatea de lideri. In ultimii cinci ani, luptele au fost din ce in ce mai aprige, pe masura ce miza a fost mai mare, o data cu cresterea pietei imobiliare. Cine pe cine invata si cine cui plateste cotizatie, au fost doua intrebari obsedante. In acest moment, exista patru baricade mari, dintre care una aproape a capitulat. Ramane de vazut cum vor colabora acestea pe viitor si cum isi vor coopta mai multi membri pentru a formula un cod etic si o deontologie profesionala. Pana atunci, fiecare consumator si fiecare agentie va avea propria teorie si nivel de asteptare privind ceea ce trebuie sa insemne consultanta si serviciile de intermediere.
· Datele de identificare ale agentiei (nume, adresa, telefon, cod fiscal) si ale agentului (nume, prenume, adresa, functie, serie de buletin)
· Datele de identificare ale clientului (nume, prenume, adresa si serie de buletin)
· Obiectul contractului (ce fel de servicii se ofera)
· Valoarea contractului si comisionul
· Penalitati sau conditii de reziliere
· Obligatiile agentiei si ale agentului, termenele de indeplinire ale acestora, precum si penalitati in cazul neindeplinirii acestor obligatii.
Cine apara interesele agentiilor imobiliare si garanteaza pentru ele
· Uniunea Nationala a Agentilor Imobiliari (UNAI), care s-a infiintat prin Ordonanta nr.3/2000, a ajuns sa coopteze, in 2002, peste 1.000 de membri in intreaga tara. Printre reusitele acestei organizatii a fost si tiparirea unui Registru al Agentilor Imobiliari si realizarea unor cursuri de pregatire si atestare pentru membri. Ordonanta nr. 3 prevedea insa obligativitatea inscrierii tuturor agentiilor in aceasta uniune, fapt ce a fost considerat ca neconstitutional si a condus la anularea ei printr-o lege aprobata de Parlament la sfarsitul anului trecut.
· Asociatia Romana a Agentiilor Imobiliare (ARAI) are zece ani de activitate si 120 de membri. Este una dintre cele mai vechi institutii de acest gen si este recunoscuta de asociatii profesionale internationale, precum NAR, CEPI si CEREAN. „La noi nu este obligatorie inscrierea, dar pentru membri facem o verificare in plus si garantam pentru agentiile noastre”, afirma Olivia Vica, director executiv ARAI. Exista un site, www.arai.ro, unde se pot verifica agentiile si unde sunt trecute si numere de telefon.
· Federatia Asociatiilor Imobiliare din Romania (FAIR) are noua asociatii regionale membre, printre care se numara si USIB, AIR, UPIR si UNAI 2003. Emil Giugiu, secretar general al FAIR, afirma ca actiunea ANPC a fost la limita competentelor legalitatii, mai mult una propagandistica decat de implementare, iar incalcarea unor clauze de contracte este o neregula care ar trebui sanctionata de instanta, nu de ANPC. Totusi, reprezentantii FAIR vor sa participe la viitoarele actiuni de control, pentru a contribui la curatirea pietei si la asigurarea unei transparente pentru clienti.
Cum fac altii
· Americanii au cea mai mare asociatie a agentiilor imobiliare, infiintata inca din 1909. In 1970 avea deja 400.000 de membri, iar astazi the National Association of REALTORS (NAR) are 850.000 de membri. Toti acestia urmeaza o pregatire speciala in cadrul asociatiei si respecta un cod etic unic. De asemenea, titlul de broker imobiliar NAR este marca inregistrata, fiind recunoscut ca exemplu de profesionalism si corectitudine. NAR are un institut propriu de pregatire profesionala, are un departament de cercetare si o divizie internationala, care ofera asistenta altor organizatii din alte tari. Asociatia profesionala americana NAR a infiintat si o asociatie similara pentru Europa Centrala si de Est, denumita CEREAN.