Nu o data, un client si-a pus problema de a ajunge la banca inainte de terminarea programului sau la o ora la care sa evite perioada pauzei de pranz. Din fericire, toate acestea pot fi evitate cu ajutorul unui calculator si al unei conexiuni Internet. Acum, banca poate fi adusa in propria casa, in orice moment, daca aveti un abonament de tipul Internet banking, care se adreseaza atat persoanelor fizice, cat si celor juridice.Servicii de Internet si home-banking ofera in momentul de fata mai mult
Nu o data, un client si-a pus problema de a ajunge la banca inainte de terminarea programului sau la o ora la care sa evite perioada pauzei de pranz. Din fericire, toate acestea pot fi evitate cu ajutorul unui calculator si al unei conexiuni Internet. Acum, banca poate fi adusa in propria casa, in orice moment, daca aveti un abonament de tipul Internet banking, care se adreseaza atat persoanelor fizice, cat si celor juridice.
Servicii de Internet si home-banking ofera in momentul de fata mai multe banci comerciale. Pentru a putea continua aceasta activitate, bancile care furnizeaza instrumente de plata cu acces la distanta emise inainte de intrarea in vigoare a Regulamentului nr. 4/2002 al BNR (privind tranzactiile efectuate prin instrumente de plata electronica) trebuie sa obtina avizul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI). Obligatia este stabilita de un ordin recent al MCTI si vizeaza, potrivit ministrului Dan Nica, demonstrarea de catre banci a faptului ca aceste sisteme de plata asigura confidentialitatea datelor utilizatorilor, pastrarea secretului bancar, impiedicarea si monitorizarea accesului neautorizat in sistem. Dovada faptului ca se respecta cerintele minime de securitate trebuie facuta printr-un audit independent.
Un numar de trei banci a primit deja avizele pentru utilizarea instrumentelor de plata cu acces la distanta: Frankfurt Bukarest Bank (pe o perioada de un an, pentru serviciul de Internet banking EKI-Plati ROL), ING Bank (pe trei luni, pentru platforma de servicii bancare pe Internet ING Online) si BRD (pentru aplicatia Mobile Banking).
Securitatea tranzactiilor realizate prin Internet este si principalul aspect care ar trebui sa-l intereseze pe client. Toate bancile promit realizarea in deplina siguranta a operatiunilor. Tranzactiile au loc online si in timp real, beneficiind de acelasi grad de protectie acordat de banca propriului sau sistem informatic. Conexiunea la Internet este monitorizata in permanenta, iar pentru accesul in sistemul informatic al bancii fiecare abonat are un nume de utilizator si o parola. In cazul Internet banking, siguranta este asigurata atat de parole si sistemul de securitate, cat si de sistemul de acces si autorizare, echivalent celor doua semnaturi autorizate. La Banc Post si HVB Bank, clientul are la dispozitie un dispozitiv de securitate suplimentar numit Digipass, identificarea sa facandu-se pe baza urmatoarelor date: codul PIN, numele clientului si o autentificare bidirectionala asigurata printr-un schimb de chei de securitate intre banca si client. O alta masura de siguranta este data de valabilitatea pentru o singura sesiune de lucru a parolelor de recunoastere, la o noua conectare generandu-se o alta secventa de parole.
Prin intermediul acestui serviciu se pot achita si taxele, si impozitele catre stat. Bancile agreate, in cele mai multe cazuri, sunt BCR si Banc Post. „Ne asteptam ca acest serviciu sa fie extins la mai multe banci, toate cele prezentate beneficiind de recunoasterea ministerului de profil”, declara Adriana ticau, secretar de stat pentru tehnologia informatiei. Potrivit afirmatiilor sale, „sapte banci ofera in prezent servicii de Internet banking si alte 15, servicii de home banking”.
Pentru a beneficia de avantajele i-banking, trebuie deschis un cont curent la banca unde va fi incheiat contractul pentru furnizarea serviciului.
La Banc Post sau Banca Transilvania se mai poate plati o taxa pentru folosirea sistemului (pentru persoane juridice este de pana la de zece ori mai mare).
BCR ofera clientului care utilizeaza cel putin trei servicii puse la dispozitie prin e-BCR, gratuitatea celorlalte. Comisioanele aferente utilizarii sistemului de Internet banking sunt cu pana la 50% mai mici decat cele practicate in mod curent la ghiseul bancii.
Electronic banking
· Clientul trebuie sa aiba un calculator compatibil IBM si modem
· Serviciu bancar destinat in special firmelor
· Se realizeaza o conexiune directa intre utilizator si banca
· Este independent de Internet
· Se pot realiza: plati in lei si valuta, vanzari-cumparari de valuta la licitatie, constituirea de depozite la termen in contul curent, schimburi valutare
Internet banking
· Sunt necesare un PC si o conexiune la Internet, indiferent de tip: dial-up, permanenta
· Serviciu electronic accesibil 24 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana
· Este necesara deschiderea unui cont la una din sucursalele bancii si completarea unei cereri de acces la serviciul i-banking
· Trebuie obtinut un dispozitiv de securitate (HVB, Banc Post), contra cost
Mobile banking
· Servicii bancare prin intermediul telefonului mobil
· Vizualizare directa de pe ecranul telefonului: informatii generale (dobanzi, curs valutar, retea ATM) si informatii personale (contul personal)
· Disponibil in doua variante: SMS (mesaje scrise cu informatii despre contul personal) si WAP (permite navigarea prin browser WAP)
· Abonament lunar: 1- 2 USD