Modelul de consum al romanilor se incadreaza in categoria tarilor producatoare de vin, unde consumul de bere este mai scazut decat in zonele nordice ale Europei, unde berea este la ea acasa. Consumul actual, de circa 65 de litri pe cap de locuitor, se apropie de limita superioara a acestui model de consum. Spre exemplu, in Spania, consumul s-a oprit de ani buni la 75 de litri, iar vecinii nostri unguri consuma cu consecventa 70 de litri de bere pe cap de locuitor.

Pe de alta parte, cehii ocupa primul loc la consumul de bere, cu 155 de litri pe cap de locuitor. Urmeaza in ordine Germania, cu 117 litri pe cap de locuitor, si Austria, cu 110 litri. Desi se afla la mare distanta de nivelul inregistrat la noi, consumul de bere din aceste tari tinde sa scada, pe masura ce gusturile tinerilor se indreapta catre alte bauturi, precum vinul sau racoritoarele.
Desi cu un potential redus de crestere, tara noastra ramane o oportunitate in estul Europei, unde celelate tari foste comuniste au ajuns deja la nivelul de saturatie.

Daca in 2004 consumul de bere a crescut in Romania cu 30% fata de anul precedent, pentru prima parte a anului acesta, berarii apreciaza cresterea pietii la doar doua procente.

Producatorii au inregistrat rezultate diferite in 2005. Ursus Breweries, subsidiara a SABMiller plc, a inregistrat, in primul trimestru, o crestere a volumului vanzarilor de 15% fata de anul anterior si o cifra de afaceri de 122 milioane de euro. Potrivit companiei, Ursus Premium a inregistrat in aceeasi perioada o crestere a vanzarilor de 58%, iar Timisoreana Lux, de 103%.

Piata autohtona a crescut cu doar doua procente

Pe primele sapte luni ale acestui an, compania URBB, producatorul cunoscutelor marci Tuborg si Carlsberg a avut o crestere a vanzarilor cu 10%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care piata berii a inregistrat o crestere de numai 2%. Anul acesta, in perioada ianuarie – iulie, URBB a atins o cota de piata de 8,2%, iar Tuborg ramane pe prima pozitie in topul marcilor internationale din Romania, cu o cota de piata de peste 50%.

Potrivit datelor proprii, Grupul European Drinks, al doilea jucator ca pondere in piata, a inregistrat o crestere constanta a vanzarilor si a cotei de piata. In primele sase luni ale anului 2005, vanzarile valorice totale ale Grupului au crescut cu peste 15%.


Vanzarile la PET au crescut constant in ultimii ani, depasind acum 30% din piata. Consumatorii opteaza pentru acest tip de ambalaj intrucat este usor de transportat, ocupa un spatiu redus de depozitare si are avantajul ca este nereturnabil.Totodata, in ultimii ani


s-au inregistrat cresteri si la vanzarea berii la doza, in timp ce consumul de bere la sticla a scazut.
Segmentul care a inregistrat o crestere in ultimii ani este mainstream plus, segment care se afla la granita dintre premium local si premium produs sub licenta. Totusi, segmentul local, unde berea la PET face legea, este segmentul cu cresterea cea mai mare.


Pe primele sase luni ale acestui an, vanzarile de bere au ajuns la 6,5 milioane de hectolitri. In aceeasi perioada, producatorii independenti, grupati intr-o organizatie proprie, au vandut 1,2 milioane de hectolitri de bere. Ponderea acestora este de circa 24% in totalul pietei. Restul este dominat de patru jucatori internationali, Brau Union, SABMiller, Intrebrew si URBB.