Poate că piaţa românească a retailului de electronice şi electrocasnice nu a devenit încă suficient de atractivă pentru „rechinii“ occidentali de talia unui MediaMarkt, care încă doar dau târcoale, dar jucătorii de talie regională intră în joc. Cum va reacţiona piaţa?

Turcii de la Teknosa, care au preluat reţeaua Cosmo şi bulgarii de la Tehnomarket îşi vor deschide primele magazine în perioada următoare.

În primul caz, e vorba de deschiderea primului magazin pe spaţii mari al Teknosa în Bucureşti, eveniment programat la finele acestei săptămâni. În cel de-al doilea caz, reţeaua Tehnomarket din Bulgaria, la care fondul de investiţii Equest a devenit recent majoritar, cu 51% din acţiuni, îşi continuă expansiunea regională prin deschiderea a două spaţii comerciale sub nume propriu, în prima parte a anului viitor.

„În România, sunt deja începute negocierile pentru două locaţii, ambele în Bucureşti.“, spune, pentru Capital, George Teleman, partener în cadrul Equest Investments. „Una dintre locaţii este de tip «big-box», fiind amplasată adiacent unei galerii comerciale, în timp ce pentru a doua se poartă discuţii cu un spaţiu de tip mall. În ambele cazuri se doreşte o suprafaţă de vânzare de 1.400-1.800 metrii pătraţi“, dezvăluie acesta.
Şi aşa destul de neliniştită de scăderea înregistrată în acest an, piaţa retailului de profil va primi, astfel, un nou „electroşoc“. O va scoate acesta din amorţire? Sau, mai degrabă, lupta va deveni şi mai grea, prin intrarea a doi jucători pe o piaţă care se confruntă cu marje de profit la limită, obigată să facă volume mari de vânzări, tocmai când BNR a înăsprit condiţiile de creditare. Bineînţeles că nici cei de la Teknosa şi nici Tehnomarket nu se vor opri aici.

Dar, aşa cum admit chiar jucătorii, piaţa românească nu poate înghiţi mai mult de trei, maximum patru jucători, fiind considerată şi aşa destul de riscantă. De ce au ales cei doi jucători să intre, în acest moment, pe o piaţă în scădere? „România este o piaţă importantă în Europa de Est şi pentru că piaţa de retail tinde deja să se polarizeze în jurul celor trei-patru jucători importanţi, devenind astfel din ce în ce mai greu să obţii o cotă importantă din piaţă. Altfel spus, mai bine acum decât mai târziu“, e de părere George Teleman.
Impactul intrării celor doi nou- veniţi pe piaţă va fi semnificativ, dacă ţinem cont de forţa financiară aflată în spatele acestora. Retailerul Teknosa este deţinut de holdingul Sabanci, unul dintre cele mai mari grupuri industriale din Turcia.

Equest Investments, cu investiţii realizate de peste 140 milioane de euro în Bulgaria, în domeniul financiar, retail, auto-moto şi dezvoltări imobiliare, este în curs de listare pe bursa din Londra în această lună.
„După părerea mea, mai de temut ar fi Tehnomarket, cu care noi ne-am confruntat şi în Bulgaria“, spune Lorand Szarvadi, acţionar şi CEO al lanţului de retail Domo. Spre deosebire de Teknosa, care a intrat pe piaţă prin preluarea unui lanţ autohton, după care a decis să se extindă, tactica celor de la Tehnomarket e diferită. Retailerul urmăreşte să îşi impună întâi marca pe piaţă, dar ştie că investiţiile greenfield în acest domeniu sunt mult mai riscante decât o achiziţie, aşa că va pregăti oferte de preluare.

„Se poate spune că această arie de investiţii are un risc superior faţă de alte domenii, imobiliarele de exemplu. Astfel, se profilează ideea preferinţei pentru un jucător deja existent, ce are o cotă de piaţă importantă, margine sănătoasă, ce poate fi evaluat şi optimizat, în antiteză cu o investiţie greenfield, în care riscul este considerabil mai mare“, explică George Teleman de la Equest.

Aşadar, din primăvară, se deschide sezonul la achiziţii în retailul autohton. Vor rezista jucătorii vechi la presiunea celor noi? „Scăderea pieţei va continua şi în 2007, dar în mai mică măsură, iar anumite sectoare vor putea cunoaste chiar o creştere, în funcţie de noile taxe vamale“, estimează Dan Ostahie, preşedinte şi CEO al grupului Altex. „Diferenţa se va face mai ales pe seama preţului dar, în timp, serviciile oferite vor căpăta o importanţă din ce în ce mai mare. Mizăm pe o stabilizare a pieţei la orizontul anului 2010“, conchide Ostahie. 

Achiziţia, mai profitabilă
«Se profilează ideea preferinţei pentru un jucător deja existent, ce are o cotă de piaţă importantă, margine sănătoasă, ce poate fi evaluat şi optimizat, în antiteză cu o investiţie greenfield, în care riscul este considerabil mai mare.»

George Teleman, partener, Equest Investments

Tehnomarket

INVESTIŢIE Lanţul de retail din Bulgaria a fost înfiinţat la începutul anilor ‘90 de compania K&K Electronics. Recent fondul de investiţii Equest Investments, Balkan a cumpărat până la 51% din acţiunile Lynx Property, proprietarul Technomarket, pentru 61 de milioane de euro.

LIDER Tehnomarket operează în Bulgaria o reţea de 22 de magazine şi are o cotă de piaţă de aproximativ 40%. Recent, acesta şi-a extins activităţile şi în Serbia şi Macedonia.

Teknosa

FORŢĂ În spatele reţelei de retail se află unul dintre cele mai puternice grupuri industriale din Turcia, peste 70 de companii cu activităţi în domenii precum industria textilă, a cimentului şi cea energetică, grup aflat în proprietatea familiei Sabanci.

VENITURI În Turcia, cele 140 de magazine ale reţelei Teknosa care are 2.000 de angajaţi, mizează în acest an pe venituri de 500 de milioane de dolari.