Decapotabilele au rămas la stadiul de vis frumos pentru clienţii români. Într-o piaţă atinsă de criză şi dominată de legea preţului, cabrioletele nu îşi mai găsesc locul.
Segmentul de piaţă al vehiculelor decapotabile nu a atins niciodată în România valori asemănătoare celor din statele cu pieţe mature. Şi asta în ciuda faptului că principalele motive invocate de comercianţi în trecut pentru stagnarea pieţei au fost, rând pe rând, rezolvate de tehnologie. Sezonalitatea, decalajele mari dintre momentul comenzii şi livrare (impuse de programele de producţie ale constructorilor) sau nesiguranţa în trafic nu mai sunt teme de actualitate pentru cei care visează cât de apăsat ar călca acceleraţia unor vehicule care lasă curenţii de aer să zburde în voie prin habitaclu. Pentru a putea fi folosite atât vara, cât şi iarna, noile decapotabile au plafoane retractabile din metal (multe mărci au chiar pe stoc astfel de maşini), iar testele de impact şi rostogolire au dovedit că producătorii au învăţat multe în ultimii ani.
În ciuda eforturilor făcute de constructori şi comercianţi, piaţa cabrioletelor refuză să avanseze, ba, mai mult chiar, a înregistrat un recul de aproape 50% în primele patru luni din acest an. Motivul cel mai des invocat de comercianţi pentru acest recul este pragmatismul clienţilor. Majoritatea acestora caută acum vehicule care să le satisfacă nevoia de mobilitate, lăsând dotările opţionale şi imaginea pe un plan secundar. Aşa se explică faptul că în primăvara acestui an au fost comercializate numai 120 de cabriolete, faţă de 220 cu un an în urmă, iar vedetele segmentului au devenit maşinile care beneficiază de discounturi masive sau care au avut încă de la lansare preţuri mici în raport cu cele ale concurenţei. De altfel, se remarcă foarte clar două categorii de clienţi care au achiziţionat decapotabile. Primul, şi cel mai important din punct de vedere numeric, este cel al cumpărătorilor care şi-au dorit cu ardoare un astfel de vehicul şi au cheltuit cumpătat achiziţionând modele mai ieftine. Cel de-al doilea, mai redus numeric, dar mult mai important în privinţa sumelor cheltuite, este reprezentat de clienţii pentru care banii contează mai puţin atunci când este vorba de susţinerea propriei imagini.
Preţuri mici, vânzări mari
Comparând cu atenţie modelele aflate în acest moment pe piaţă şi cunoscând temperamentul românilor, care preferă ca maşina lor să aibă o emblemă cu renume pe grila radiatorului, am ajuns la concluzia că, şi la acest nivel de exclusivism, preţul are o importanţă covârşitoare. Cum altfel ar putea fi explicat faptul că, deşi au la dispoziţie şi propulsoare puternice, românii cumpără cabriolete dotate cu motoare cu un consum redus şi preţuri cât mai mici. În cazul bestsellerului Eos, de exemplu, în ciuda unei game de propulsoare cu puteri care ajung până la 200 CP, cel mai vândut model este cel dotat cu motor de numai 1,4 litri. La fel şi în cazul decapotabilelor Mercedes CLK sau Peugeot 207 CC. Tot pragmatismul este probabil „vinovat“ şi pentru evoluţia peste aşteptări a decapotabilelor cu preţuri reduse. Astfel, dacă în anii trecuţi piaţa era compusă în mare parte din modele BMW, Mercedes sau Audi, acum clasamentul este dominat de Volkswagen, Nissan, Peugeot sau Renault. Din nefericire, unele dintre modelele cu adevărat elegante par să fi dispărut din preferinţele românilor. Alfa Spider, BMW Z4, Lexus SC sau Nissan 350Z au contabilizat zero clienţi.
47% este scăderea pieţei cabrioletelor în primele patru luni din 2009 faţă de perioada similară din anul precedent
Top 5 decapotabile
VOLKSWAGEN EOS este şi în acest an cel mai vândut cabrio. Cea mai căutată variantă are motor de 1,4 litri şi 122 CP.
NISSAN MICRA C+C a fost preferată în acest an de 16 români, după ce în 2008 doar un client a cumpărat această maşină. 12 dintre posesori au achiziţionat maşina cu motorul de 1,6 litri.
PEUGEOT 207 CC este una dintre vedetele europene, dar în România a fost achiziţionată de numai 13 persoane, în marea lor majoritate adepţii motorizării pe benzină de 1.6 litri.
VOLKSWAGEN NEW BEETLE a fost comercializată în 9 exemplare. „Broscuţa“ a sedus în special clientela feminină.
RENAULT MÉGANE CC şi BMW SERIA 3 CONVERTIBLE au atras fiecare câte opt cumpărători, unii atraşi de raportul calitate preţ iar ceilalţi de exclusivism şi eleganţă.
Soft-top vs. hard-top
Una dintre principalele dileme cu care se confruntă cei care au în plan achiziţionarea unui vehicul decapotabil este alegerea variantei de carosare.
SOFT-TOP, adică plafonul retractabil din material textil, a devenit pentru multe mărci doar istorie, însă există în continuare clienţi care preferă această variantă. Este vorba în special de tradiţionalişti, care apreciază tocmai acest detaliu, dar şi designul mult mai atractiv al modelelor. Maşinile cu soft-top pot fi mult mai uşor configurate de designeri datorită faptului că spaţiul ocupat de plafon în momentul plierii este mai redus. Dezavantajul constă în degradarea rapidă a materialului textil.
HARD-TOP, plafonul pliant, de cele mai multe ori metalic, este noua găselniţă a producătorilor care încearcă să facă vehiculul util pe tot parcursul anului. Avantajul este tocmai posibilitatea de a utiliza autovehiculul şi iarna. Din nefericire, majoritatea modelelor de acest fel au un design mai puţin plăcut pentru că mecanismele de pliere şi plafonul ocupă relativ mult spaţiu în partea din spate a vehiculului. Deşi au evoluat mult, mecanismele de pliere au o fiabilitate care încă lasă de dorit în cazul multor modele.