· Cel mai important lucru în turismul românesc a fost lansarea brandului național. Prezentat la expoziția universală de la Shanghai, logoul și sloganul sub care România este promovată a atras după sine un scandal răsunător. Campania de lansare a brandului a continuat prin organizarea unor evenimente pe toate piețele țintă unde România are și birouri de promovare și informare turistică: New York, Madrid, Londra, Paris, Roma, Viena, Munchen, Varsovia, Moscova, Madrid.
· Programul early booking a fost asul din mânecă al turoperatorilor români, 10-15% din sejururile vândute în 2010 fiind cumpărate prin programul de înscrieri timpurii. Valoric, încasările pe turism intern, de pe urma acestui program, s-au ridicat la 40 de milioane de lei (9,3 milioane de euro).
· TUI a revenit pe litoralul românesc, însă fără rezultate spectaculoase. Numărul străinilor aduși de turoperatorul german a fost de ordinul câtorva mii.
· Sfârșitul anului este marcat de realizarea Planului de marketing, care va fi finalizat la începutul anului 2011 și va conține atât planul operațional, cât și planul strategic pe baza căruia se va face promovarea României sub însemnele brandului turistic, în perioada 2011-2015.
· România a fost aleasă vice–preşedinte al Consiliului Executiv al Organizaţiei Mondiale a Turismului (OMT), cu ocazia celei de a 89-a sesiuni a Consiliului Executiv din Iran (România va deţine această calitate pentru un an de zile).
· Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului a anunțat un parteneriat cu Facebook în vederea promovării României pe rețeaua de socializare.
· Peste un milion de români și-au petrecut vacanțele în străinătate. Țările către care s-au orientat turiștii noștri au fost Turcia, Bulgaria și Grecia.
· Fondul de investiții GED a preluat siteul de rezervări paravion.ro și turoperatorul Travel House
· Tarom a intrat în alianța Sky Team, din care mai fac parte Air France KLM și Delta Airlines
· Operatorul low cost Blue Air trece printr-o reorganizare.
Anul 2010 nu a fost extrem de dificil pentru turismul românesc. Românii au continuat să meargă în vacanțe, deși s-au reorientat către sejururi mai ieftine, cheltuind mai puțin cu transportul și cazarea.
· Pentru a-și păstra turiștii din 2010, turoperatorii au continuat programul early booking, reducerile aplicate pachetelor turistice fiind de până la 50% pentru vacanțe achiziționate cu mai mult de patru luni înainte.
· Potrivit oficialilor din turism, spre finele anului 2011, marii operatori internaționali (TUI, Dertour, ITS) vor fi prezenți pe piață cu oferte pentru outgoing. În prezent, aceștia studiază piața, însă așteapă semnalele revenirii din criză.
· Se va definitiva strategia de promovare a României. Pentru început, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului va porni o campanie de promovare internă, cu scopul de a crește turismul intern. Bugetul alocat acestei acțiuni este de aproape șapte milioane de lei.
· Deși majoritatea lanțurilor hoteliere mari sunt deja prezente pe piață cu cel puțin un brand, în 2011, acestea își vor extinde portofoliul. Hilton și Wyndham, pregătesc inaugurări pentru 2011. La Sibiu, se va deschide primul hotel Days Inn (Wyndham) din România. Hilton va inaugura, în 2011, la Brașov, primul Hampton. Gigantul american va continua deschiderea de noi unități sub brandul Doubletree (București) și Garden Inn (în provincie).
· Trei companii aeriene originare din țările arabe și una din Turcia sunt așteptate să inaugureze, din 2011, curse spre și dinspre București. În luna ianuarie, Pegasus Airlines (companie aeriană de origine turcă) și Qatar Airways (operatorul din statul arab cu același nume) vor începe cursele către Istanbul și Doha. Tot pentru 2011, sunt așteptate să opereze curse Emirates și Watanya Airways (operator aerian din Kuweit).
· Semnarea parteneriatului cu TUI Nordic .
Mini-interviu Elena Udrea, ministrul dezvoltării regionale și turismului.
· Care este cea mai mare neîmplinire a anului 2010?
Litoralul. Din păcate, am întâmpinat probleme cu hotelierii de pe litoral. Toată ”curățenia” pe care am făcut-o la început de sezon (dărâmarea construcțiilor amplasate ilegal n.red) a fost în zadar, întrucât la finalul anului litoralul arăta la fel.Am avut procese cu cei de pe litoral și le-am câștigat.
· Care sunt prioritățile pe 2011?
Demararea campaniilor de promovare a României ca destinație turistică, prin fondurile puse la dispoziție de UE și sub însemnele brandului de turism. Îmi doresc să continuăm procesul de reformă legislativă prin adoptarea legii turismului, dar și încurajarea parteneriatelor cu autoritățile publice locale și susținerea proiectelor din zone cu potențial turistic.